Ok, tack. Men då jag har tänkt lägga avväxlingen direkt under befintligt övre hammarband på undervåningen som ligger 2400 mm över golvnivå så blir det bara 2040 mm kvar- jag är rädd att det blir lite - slå i skallen risk känsla om man är lång. Därför vill jag ogärna ha något som bygger mer än max 300 mm på höjden.
Jag tycker att HEM140 låter som ett utmärkt allternativ.

Nu återstår bara att få bekräftat att den räcker till. Då hela dimensioneringsresonemanget bygger på... :

J justusandersson skrev:
Överslagsmässigt rör det sig minst om en HEA 180.
.... så känns det inte helt bekräftat ännu.
När det blir fastställt kvarstår ju vad balken bör vila på. Jag tänker att "ett gäng" ihopskruvade 45x120 på var sida borde räcka men det vore trevligt att få något besked som är lite krispigare än så :)
 
HEM-balkar kan vara jobbiga att få tag i. Tibnor lagerför dem inte i Sverige. När man har kommit till det läge som du befinner dig i just nu, kan det vara lämpligt att fundera över om man kan ändra på någon eller några förutsättningar. T.ex. minska ner balkens spännvidd eller sätta en pelare under den på mitten. När en lösning drar iväg mot ett extremläge har man oftast tänkt fel någon gång på vägen.
 
Tack igen för feed backen.
Ajdå - Det var inte bra med HEM-balken.
En pelare blir inget bra då köksbordet förmodligen till viss del kommer att stå där pelaren hamnar, Dessutom begränsas ytans flexibilitet för mkt tycker jag.
Minska spännvidden undviker jag gärna också av flera skäl.
Däremot att lägga in en bredare balk t.ex. HEA180 eller 200 skulle "bara" kräva att man bräddar befintlig väggar som blir kvar så att balken ryms däri för att få en snygg, dold lösning så den går jag gärna på.
Vad tror ni om en HEA200 - blir det "garanterat" en sån överdimensionering att man inte ens behöver räkna på det då?
Får jag inte in det i befintlig väggs bredd vill jag egentligen bara vara säker på att det håller.
Vad rekommenderar ni isf att balken skall vila på?
 
Jag har räknat lite och får det till att det fungerar med en HEB140, med förutsättning att bjälklaget börjar 2m från öppningens vänsterkant. Spännvidd 3,8m
 
Stort tack för att du tog dig tid för mig!
Då kör jag på det.
Vad tror du om stödet för balken. Jag tänker 3 ihopskruvade reglar på 45x140 på varje sida borde räcka?
De kommer att stå direkt på syllen såklart.
Behöver virket vara klassat, t.ex. K24 eller duger ”vanligt” regelvirke. Har för mig det är K12 men det minns jag inte riktigt...
 
Det fungerar säkerligen men du ska inte klämma in ett par limträpelare ist?
Pelarna bör inte stå på syllen utan ska stå på grundmuren då syllen inte klarar av så mycket tryck vinkelrätt fibrerna. I bärande konstruktioner gäller C24 virke, vinsten att gå ner i materialkvalite är inte stor.
 
Jo - såklart, då slipper jag klyva reglarna oxå då limträpelaren är 140x140.
Två på varje sida eller vad tycker du?
Jag blir lite orolig ang det du skriver om syllen. Förstår "tyvärr" att tryck vinkelrätt fibrerna inte är så bra men i mitt samtal med Leca tyckte han att det vore bra om syllen var kvar för att "sprida ut trycket lite över Lecablocket. (Han är nog inte så insatt i trä-egenskaper kan man tänka)
Får kanske ringa dem igen...
Har du fått fram någon vikt som kommer att belasta respktive avlastningspunkt om de undrar?
...om det inte är så att du kan Leca-hållfasthet oxå.
Isf är det Lecablock lxbxh 590?x200x190 lite osäker på längden men bredd och höjd stämmer iaf.

En annan lekmannatanke kan ju vara att beställa balken med 1000 mm överlängd och regla upp de fulla 500 mm i varje vägg. Gissar att innersta regeln kommer att få ta mest last pga krökningen som kommer att ske i balken men om då den innersta regeln skulle "mösa" ner sig lite i Leca blocket kommer regel två "automatiskt" att få ta mer last osv - eller "sprängs" bara Lecablocket om lasterna blir för stora.... Hua - nu ble det lite läskigt....
Tusen tack igen för hjälpen//Håkan
 
Limträ 140x140 håller gott och väl och det räcker med en per sida. På utsidan bör du ha en regel som sitter mellan syll och hammarband för att staga pelaren då denna inte når hela vägen upp till hammarbandet. Att bygga in en överlång balk kan faktiskt vara till det sämre då det kommer uppstå tvångskrafter vid upplagen som kan bryta i väggen, därför är det bra att ha en så exakt längd som möjligt, 3600+2*140mm=3880mm.
Tryck vinkelrätt fibrerna är att du trycker på en regel som ligger på platten. Jag hade gjort så att jag sågat av syllen lokalt under pelaren och sedan gjutit upp med betong som då får hjälpa till att sprida lasten.
 
Grymt - då är saken utredd och klar.
Jag fick gjuta in betong från sulan såsom du beskriver upp till de befitliga VKR-pelarna som håller HEA180 blaken i "hjärtväggen". Jag hade hoppats att slippa det denna gången då det blir trångt och bökigt att göra det när det redan står ett hus på grunden....men så får det bli.
Vi byggde huset 1999 och detta är väl 15:e ombyggnaden.... göra rätt från början.... eller rättare sagt....våga säga nej till frugan kan inte överskattas. :)

Stort (y)Tack Bosse och Justus för all hjälp!!
 
Hmm, en sista fråga - latmasken i mig undrar om det inte borde räcka att såga ett jack i Lecamuren där limträpelaren hamnar och ställa den (Med syllpapp imellan) direkt på sulan?
Då slipper man gjuta iaf... fast då får man organiskt obehandlat mtrl i grunden och det vill vi inte ha...lite jobbigt för bärighetens skull om de blir angripna av något oxå... kom jag på.....så det var en riktigt usel ide....latmaskideerna är ju tyvärr ofta det... tack igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.