Inuti ett uterum med vita väggplank, soffgrupp, dekorationer på hylla och genomskinligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har ett uterum där glas och kanalplast är tänkta för säsong Vår-Höst samt golvet är oisolerat. 2 väggar är glaspartier och den tredje mot grannen är ett plank som fanns sedan tidigare som vi förlängde lite bara.

första 2 åren fungerade det jättebra och vi kunde med infravärmens hjälp även sitta ute på vinterkvällar/nätter men med åren har plankorna börjat krympa och glipar ganska mycket nu vilket gör att vi tänkte sätta upp liggande panel på utsidan så det blir helt tätt. När jag ändå gör det kanske det kan vara idé att isolera med tänkte jag. Är det överkurs eller jättebra?
OM jag skulle isolera, ska jag då först sätta plast mot innerplank, isolering, vindpapp och sist panel eller hur ska det gå till? Det är mest om det ska vara något innanför isoleringen som jag är lite osäker på. Kan tilläggas att det på vintern kan bli imma/frost i uterummet om vi tex öppnar dörren inifrån om det spelar någon roll?
Bilden visar väggen inifrån idag, utifrån är det samma men mer avstånd mellan plankorna.

Hoppas någon orkar läsa igenom allt dravel och svara på frågorna :)
//Oskar
 
Svarar själv med vad jag kommit fram till och kommer göra.
IOM att väggen blir tunn och det är kallt i övrigt i rummet så går jag vidare med vindpapp samt panel. Plast och isolering känns inte rätt i ett utrymme som vårt då uterummet i övrigt inte är särskilt isolerat.
//Oskar
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Väcker liv i en gammal tråd för att fråga - vilket fabrikat + tjocklek har du på kanalplasten i taket? Den ser ut som den sort jag letar efter, något mattare än de högglansiga som oftast finns.

Hur funkar det med vindpapp + panel? Blev det bättre värme i rummet?
 
Hej,
Oklart tjocklek men vi har köpt både tak och glas från byggmax för runt 5 år sedan. Vår/Höst har jag för mig att det stod i beskrivningen så inte jättetjockt.
Det blev väldigt mkt bättre med vindpappen. Temperaturen är nog inte jättemycket högre men eftersom det inte drar nu så känns det ju mycket bättre.
Taket kan ha blivit matt med åren så vågar inte säga hur det såg ut från början.
 
GreenYoda
O Oskpet skrev:
Hej,
Oklart tjocklek men vi har köpt både tak och glas från byggmax för runt 5 år sedan. Vår/Höst har jag för mig att det stod i beskrivningen så inte jättetjockt.
Det blev väldigt mkt bättre med vindpappen. Temperaturen är nog inte jättemycket högre men eftersom det inte drar nu så känns det ju mycket bättre.
Taket kan ha blivit matt med åren så vågar inte säga hur det såg ut från början.
Då får det bli en svängom till Byggmax i em.
Bra att höra att vindpappen hjälpte! Sitter själv i färd med att planera för ev isolering/vindspärr av uterum med en befintlig vägg på sidan, likt ditt.
 
För vinden hjälpte den ju, rent isoleringsmässigt vet jag inte men IOM att det blir fuktigt o uterummet om man inte har dörrar öppna lite grann så känns det som att det kvittar lite i vårt fall.

lycka till!
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.