Hej!
Vi ska dra om elen i vårt hus och har gjort en mkt enkel el-skiss som underlag för elektrikern. Men vi gissar hej vilt här och skulle vara otroligt tacksamma för feedback :)
Enkel el-skiss över husplan med angivna positioner för dimmers, strömbrytare, eluttag, lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel el-planeringsskiss för kök med ikoner som visar placering av dimmers, strömbrytare, eluttag och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel el-skiss för kök med markerade uttag, brytare och lampor samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel el-skiss för badrum med märkta positioner för dimmer, strömbrytare, eluttag, spotlights och lampa över spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
#el
För att undvika missförstånd bör du göra det idiotsäkert vilka brytare/dimmers som styr vilken lampa. Om du drar en streckad linje på ritningen, sätter nummer på alla färgpluppar och skriver en förklarande text eller hur du gör är kanske inte viktigt, men se till att det verkligen inte går att missförstå. I vardagsrummet t ex skulle jag inte våga börja koppla något innan jag fick en förklaring.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Man skriver en bokstav på ljuspunkten och motsvarande bokstav på den brytare som ska styra just den ljuspunkten. Och ska man ha flera brytare på "samma" ställe ritar man ut alla brytarna, dessutom skriver man vilken typ av brytare man ska ha.
Ps
Det blir betydligt enklare om man använder dom symboler som finns för elritningar.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Ge elektrikern en stund att studera skissen så kan de nog föreslå förbättringar utifrån sin erfarenhet. Jag byggde utifrån en enkel skiss som elektrikern fick utöka efter eget tycke och nu många år senare önskar jag snarast att de fläskat på lite till.
En sak att fundera på är hur man vill ljussätta. Taklampor över bord är ju bra som funktionsbelysning, men som stämningsbelysning tycker jag de funkar dåligt, taklampor i vardagsrum och sovrum tänder jag själv endast vid städning o dyl. Mycket går ju lösa med golv och vägglampor anslutna till vägguttag, men det blir ju en del lösa sladdar, i synnerhet om uttagen inte sitter precis där man vill ha lyst upp.
Det jag försöker komma till är att det kanske vore bra med lite lamputtag på fler ställen, min rekommendation är att åtminstone ha uttag över en del fönster.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar! Mycket att tänka på för att få det här så bra som möjligt. Extra svårt eftersom vi kommer få leva med alla beslut i många år framöver, både de bra och de dåliga ;)
 
Lite datauttag kan ju vara fint att ha!
 
I Intresserad22 skrev:
Lite datauttag kan ju vara fint att ha!
Japp, är själv en stark förespråkare för det, inte minst kan det vara smidigt att ha ett uttag nära den plats man tänkt för TV men kan även vara bra på fler platser.
Men om man fått för sig att trådlöst är melodin så är det ändå vettigt att ha något eller några strategiskt placerade uttag per våningsplan där man kan montera accesspunkter för WiFi.
 
E
Ta och sök på Elbasen så har du en liten grund att gå på.

Du har glömt de flesta dosorna och uttagen i köket exempelvis och detta kommer elektrikern peka på som ditt fel ifall du presenterar sin ritning.

Precis som någon skrev behöver du inte uppfinna hjulet igen utan annd beprövade symboler. Behöver inte vara fel att ha färger för att förtydliga något.
 
Kan kanske vara bra att dra fram el till brandvarnare och kanske tråd för att koppla ihop alla även om det finns trådlös koppling
 
E
nino nino skrev:
Kan kanske vara bra att dra fram el till brandvarnare och kanske tråd för att koppla ihop alla även om det finns trådlös koppling
Ja, just det, finns ju så mycket mer än bara el.

Nu beskriver ts detta som en omdragning så jag antar det endast är tänkt med smärre kompletteringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.