Hej, hur skulle ni tänka kring placering av hus och garage på vår tomt? Tomten är 1000 kvm. Huset vi skall bygga är ett enplanshus på 150 kvm (ett vanligt rektangulärt hus utan vinklar).

Hur skulle ni placera huset och garaget utifrån tomtskissen. Vi vill ha störst yta på baksidan men något vi stör oss på är att grannen placerat sitt hus så långt in på tomten så deras hus kommer delvis skymma vår sjöutsikt.

Mvh
 
  • Tomtskiss med höjdkurvor, kompassriktning och markerad plats för enplanshus, nära en väg och med sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som är född tvärtemot skulle ställa huset med gaveln mot vägen längs rån mot nordost. Då har ni sjöutsikt från alla fönster på framsidan och ena gaveln och så fr ni huset på högsta och torraste stället. Garaget skulle jag ställa ute vid vägen. Kvar blir en gårdsplan som är hyggligt avskärmad mot vägen och mot nordanvinden och som är öppen och sluttar ned mot sjöutsikten.
 
Får ursäkta min dåliga skiss. Men jag hade gjort något såhär. Fått upp garaget så högt upp som möjligt och sedan huset nedanför. Detta för att få en bra tomtyta i söder + få så lite insyn i huset som möjligt från grannar. Även ha huset ganska långt åt öster för sjöutsiktens skull. Men ändå haft en yta i öster för en liten frukostaltan och liten gräsplätt för lek i emskuggan årets varma dagar

Tillägg: Givetvis hänger det ju lite på vart rummen är i huset samt ingång/groventre då.
 
  • Handritad skiss av en tomtplan med placering av garage och hus i förhållande till väg och sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.