Har en längre tid haft bekymmer med fukt i nederkant av fönsterna (på glasen) i vår stuga och även upplevt den som lite "kvav" (men inte dåligt lukt eller liknande), och försökte råda bot på detta genom att sätta in friskluftsventiler i sovrum & allrum. Själva luftkvaliteten upplever jag som bättre nu, men blev lite konfunderad när det var som kallast och jag såg att det var rejält med frostbildning på undertaken utanför tilluften. Dvs luften passerar ut genom de ventiler det är tänkt att gå in genom. Dessutom är det fortfarande fukt på rutan på morgonkvisten.

Tilluften sitter ovanför fönster (förutom i allrum), och det sitter elradiatorer under alla fönster. Har jag "för täta" frånluftskanaler? Satte in ny kamin som ersatte tidigare öppen spis, har bytt köksfläkt för något år sedan och bytte även den gamla paxfläkten på toan till en lite mer modern och effektiv.

Bifogar bild för att försöka förklara flödet (i rött). Några idéer eller någon som är klokare än jag (säkerligen!)?
 
  • Planritning över stuga som visar positioner för friskluftsventiler, fönster och värmekällor markerade med röda och blå linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar du ha spjället stängt när du inte eldar?
 
Är paxfläkten igång på toan hela tiden?
Är köksfläkten igång hela tiden?
Du behöver ha kontinuerlig frånluft igång, inte bara vid matlagning och ifall paxfläkten bara startar när ni duschar
 
B Byggsnyggen skrev:
Brukar du ha spjället stängt när du inte eldar?
Nej, men luckan står inte på glänt och den får även tilluft från grunden.
 
S johd01 skrev:
Är paxfläkten igång på toan hela tiden?
Är köksfläkten igång hela tiden?
Du behöver ha kontinuerlig frånluft igång, inte bara vid matlagning och ifall paxfläkten bara startar när ni duschar
Hm, det blir nej på bägge frågorna. Men är det brukligt i såna här lite enklare fritidshus?
 
Om du inte har frånluft igång är det lite svårt att få vettig tilluft. Så den bör vara konstant igång när det är någon i huset iallafall
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
H hars skrev:
Hm, det blir nej på bägge frågorna. Men är det brukligt i såna här lite enklare fritidshus?
Ja absolut, "frånluft" är det ju först när det är något som suger där, annars är det ju i praktiken tilluft det med. Paxfläkten kan du ha igång på låg kontinuerlig drift, det kanske räcker då huset är litet!

Antar att du har en pax eller en fresh fläkt i badrummet, de båda går att ställa in så de alltid kör på lågvarv och sen om det är fuktig så kör de igång lite mer. Köksfläktar brukar inte vara gjorda för att gå 24/7 på lågvarv.
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
Paxfläkten går endast när lyset är tänt just nu, får testa att låta den köra 24/7 nästa gång vi är uppe. Men jag tänkte i min enfald att den varma luften trycker upp via kök och kamin i någon form av självdrag, men det kanske inte fungerar med mer "moderna" grejor som vi satt in nu?
 
Gissar du får in luft via friskluftsventilen i allrummet som sitter lägre belägen? Men ja, konstant forcerad frånluft är nog the way to go för att övervinna det relativa övertrycket i den höjd du har övriga friskluftsventiler just nu.
 
H hars skrev:
Paxfläkten går endast när lyset är tänt just nu, får testa att låta den köra 24/7 nästa gång vi är uppe. Men jag tänkte i min enfald att den varma luften trycker upp via kök och kamin i någon form av självdrag, men det kanske inte fungerar med mer "moderna" grejor som vi satt in nu?
Ja det låter bra som ett första test. Det du stämmer om varm luft stämmer egentligen bara delvis när det är kallare ute än inne. Oftast vill man ha någon form av forcerad ventilation ändå.

En kamin är delvis en form av forcerad termisk ventilation men en modern braskamin är ofta väldigt tät jämfört med en gammal öppen spis som har ett otroligt sug, men då eldar man ju ofta för kråkorna också.

Vi har en ganska stor kåk där alla dörrar och fönster bytts ut och vi hade ingen ventilation förutom en fläkt som var igång i badrum om man tryckte på en knapp. Det är alldeles för undermåligt. Vi satte in små fresh intellivent p i badrum, tvättstuga, kapprum som går på låg fart jämnt. Sen har vi också satt motor på taket för köksfläkten som kan vara igång 24/7. Nu är det bra.
 
King Average King Average skrev:
Gissar du får in luft via friskluftsventilen i allrummet som sitter lägre belägen? Men ja, konstant forcerad frånluft är nog the way to go för att övervinna det relativa övertrycket i den höjd du har övriga friskluftsventiler just nu.
Njae, den sitter hyfsat högt den med. Men jag förstod det som att de skulle sitta högt och helst över fönster? Men det kanske förutsätter mekanisk frånluft...
 
S johd01 skrev:
Ja det låter bra som ett första test. Det du stämmer om varm luft stämmer egentligen bara delvis när det är kallare ute än inne. Oftast vill man ha någon form av forcerad ventilation ändå.

En kamin är delvis en form av forcerad termisk ventilation men en modern braskamin är ofta väldigt tät jämfört med en gammal öppen spis som har ett otroligt sug, men då eldar man ju ofta för kråkorna också.

Vi har en ganska stor kåk där alla dörrar och fönster bytts ut och vi hade ingen ventilation förutom en fläkt som var igång i badrum om man tryckte på en knapp. Det är alldeles för undermåligt. Vi satte in små fresh intellivent p i badrum, tvättstuga, kapprum som går på låg fart jämnt. Sen har vi också satt motor på taket för köksfläkten som kan vara igång 24/7. Nu är det bra.
Tack för input! Får testa med paxen nästa vända upp och utvärdera om det får bli någon form av permanent lösning eller om det krävs kralligare grejor.
 
H hars skrev:
Njae, den sitter hyfsat högt den med. Men jag förstod det som att de skulle sitta högt och helst över fönster? Men det kanske förutsätter mekanisk frånluft...
Ja, tycker du satt dom helt rätt. Nu slipper du känna draget som du gör med lägre placerade don. Mekanisk frånluft på det så.

Alternativt att du bygger en ovanvåning och placerar någon frånluft där så bör du rimligtvis få igång draget i dom :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.