Hej! Ny medlem men flitig besökare här.
Jag och min fru diskuterar flitigt vilket av följande två projekt som är vettigast att sätta tänderna i. Vi är inte eniga och skulle väldigt gärna vilja höra era tankar!

Först lite förutsättningar. Vi bor i en villa på ca 270kvm (totalrenoverad 2007) med 4 sovrum. Vi har ett badrum + en toalett i tvättstugan. Tomten är på nästan 2000kvm och har idag en friggebod/gäststuga på 15kvm och ett dubbelgarage. Vi har två killar som precis fyllt 13 och vi har tänkt att bo kvar tills de flyttat hemifrån.

Projekten:

  1. Att bygga ut tvättstugan till ett badrum. Vi tar en bit av närliggande rum (walk-in-closet) och river en vägg. Bilar upp för avlopp och helkaklar osv. Offerter har tagits in.
  2. Att bygga ett Attefallshus på tomten och använda det till uthyrning tills barnen blivit stora nog att flytta ut. Eller iaf ett av dem. En del tomtarbete krävs. Schaktning och uppförande av stödmur tex (=bygglov)


I och med att våra barn växer så känner en av oss vuxna att ytterligare ett badrum borde vara första prioritet. Med tanke på hustes storlek och att slippa köbildning till badrummet i framtiden. Vad har ni för erfarenheter? Räcker ett badrum + en toalett för en familjs behov?

Den andre av oss anser att ett Attefallshus borde vara en bättre lösning. Mer ekonomiskt försvarbart. Kan vi bygga 30kvm? Eller gör den gamla friggeboden att vi bara får bygga 25kvm?

Vi räknar med att badrummet kommer landa på max 200000kr efter ROT och Attefallshuset på 600000kr (nyckelfärdigt).

Hur ser man på fastighetens värde i dessa fall? Vad är bäst investering?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Wigerstedt
  • Laddar…
Vad som skapar mest värde för pengarna (personligen tycker jag att "investering" är fel ordval) är svårt att svara på, utan att veta var i landet ni råkar befinna er...
 
Såklart är läget en högst väsentlig del i ekonomin. Sorry, glömde!
Vi bor i Bålsta, ca 45km från Stockholm. Fortfarande en pendlarort med drygt 22000 invånare. Vi bor med bra läge ca 500m från tågstationen så vi borde kunna hyra ut ett Attefallshus för 7-8000kr/månad.
 
Rent spontant, även om attefallshus är en ekonomisk bra lösning (långsiktigt) så hade jag faktiskt satsat på badrummet.
Huset är så pass stort att ett till badrum bör kunna byggas utan att egentligen behöva göra något direkt avkall på saker och ting.

Att hyra ut ett attefallshus är förvisso en inkomstkälla, men eftersom det är hyresgäster så finns det en risk att ett visst underhåll ändå behöver göras när ungarna väl flyttar ut. Man kan alltså inte förvänta sig att en hyresgäst kommer ta lika väl hand om sitt boende som ni som ägare gör.
 
Rent spontat med var ni har erat hus (Bålsta, Sthlm) skulle jag säga Attefallshuset.
Hyra in 7k/mån -> vinst efter skatt på ca 70k/år
Hyra in 8k/mån -> vinst efter skatt på ca 80k/år
Så om ni klarar er i 3år med nuvarande badrum + toa så har ni råd att då göra det nya badrummet med vinsten ni gjort på Attefallaren.

Då är era killar 16 och där är väl då en av dem eventuellt skulle vilja flytta ut i Attefallaren.
Om inte har ni ju bra extra inkomst att renovera Attefallaren för senare.

Skulle ni inte bott när ni bor utan mer ute på landet ... tja då hade det nog varit hugget som stucket vilket ni valt.
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
harry73
Skattemässigt kan man dra av attefallshuset från vinstskatt, men man behöver kanske betala extra fastighetsavgift för den.

Jag är tveksamt till att husets värde ökar med kostnaden för attefallshuset, men tänker ni bo länge i huset, då kommer badrumsrenoveringen inte heller öka värdet (i och med att badrummet är gammalt då)
 
Känner ni personligen er bekväma med hyresgäster i trädgården så är det såklart det bästa alternativet ekonomiskt. Men i övrigt känner ni väl själva om ett badrum + toa räcker? Vi har tre barn och har inga problem med ett badrum +toa, medan andra vi känner bara måste ha ett badrum per person, så det är ju högst personligt.

Jag skulle inte alls vilja ha hyresgäster, inte ens om de betalde 15 000/mån.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Jag skulle satsa på badrummet. Även om det är ”gammalt” när ni säljer huset kan det höja värdet. Ett badrum i ett så stort hus låter väldigt snålt. Huset är stort nog för både er och barnen tills de kanske ändå vill studera på annan ort. Det är ingen idé att planera för barnen efter studenten.
 
P Peter71323 skrev:
Kan vi bygga 30kvm? Eller gör den gamla friggeboden att vi bara får bygga 25kvm?
Oavsett friggeboden så får ni bygga ett Attefallshus på 30 kvm, de är oberoende av varandra.
 
Badrum absolut!
Vi bor i ett mindre hus, c:a 180 kvm, och hade också bara ett badrum och så gästtoalett + tvättstuga på ett annat plan. Det funkade finfint när barnen var mindre, men så blev de tonåringar.. Så numer har vi två badrum och en lite mindre tvättstuga. :) När två vuxna och två tonåringar (våra blir 15 och 18 i sommar) ska dela på ett badrum blir det stressigt och sura miner på morgonen - tro mig! Tyvärr lyckades inte riktigt vår plan ändå då ingen verkar vilja använda nya badrummet, så det används verkligen bara i nödfall...
Nu råkar vi ha en attefallare också, där min mamma bor, så vi valde inte bort det ena. Men skulle jag prioritera idag skulle jag definitivt bygga ett eget badrum åt tonåringarna.
 
  • Gilla
CFj
  • Laddar…
Badrum förstås ! Har barn själv, ett badrum hade inte gått (bra). Också bra om och när man få ta emot gäster igen.
 
  • Gilla
CFj
  • Laddar…
Jag var i en liknande situation i mitt förra hus, men insåg med två söner att badrum var ett overkill, det var ju duschen alla ville åt. jag installerade en fristående duschkabin i tvättstugan och med det löstes problemet.
När jag senare byggde nytt ( f.ö. också i Bålsta) så ritade jag in två duschar i master bedroom, och är fortfarande 15 år senare oerhört nöjd med det beslutet. No waiting
//Newport
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
P Peter71323 skrev:
Hej! Ny medlem men flitig besökare här.
Jag och min fru diskuterar flitigt vilket av följande två projekt som är vettigast att sätta tänderna i. Vi är inte eniga och skulle väldigt gärna vilja höra era tankar!

Först lite förutsättningar. Vi bor i en villa på ca 270kvm (totalrenoverad 2007) med 4 sovrum. Vi har ett badrum + en toalett i tvättstugan. Tomten är på nästan 2000kvm och har idag en friggebod/gäststuga på 15kvm och ett dubbelgarage. Vi har två killar som precis fyllt 13 och vi har tänkt att bo kvar tills de flyttat hemifrån.

Projekten:

  1. Att bygga ut tvättstugan till ett badrum. Vi tar en bit av närliggande rum (walk-in-closet) och river en vägg. Bilar upp för avlopp och helkaklar osv. Offerter har tagits in.
  2. Att bygga ett Attefallshus på tomten och använda det till uthyrning tills barnen blivit stora nog att flytta ut. Eller iaf ett av dem. En del tomtarbete krävs. Schaktning och uppförande av stödmur tex (=bygglov)


I och med att våra barn växer så känner en av oss vuxna att ytterligare ett badrum borde vara första prioritet. Med tanke på hustes storlek och att slippa köbildning till badrummet i framtiden. Vad har ni för erfarenheter? Räcker ett badrum + en toalett för en familjs behov?

Den andre av oss anser att ett Attefallshus borde vara en bättre lösning. Mer ekonomiskt försvarbart. Kan vi bygga 30kvm? Eller gör den gamla friggeboden att vi bara får bygga 25kvm?

Vi räknar med att badrummet kommer landa på max 200000kr efter ROT och Attefallshuset på 600000kr (nyckelfärdigt).

Hur ser man på fastighetens värde i dessa fall? Vad är bäst investering?

Tack på förhand!
Det beror på vad ni har mest behov av, eftersom det är till er ni ska bygga. Jag hade byggt en toalett till, eftersom det hade ökat fastighetens värde. Ett attefallshus kostar mer än det smakar, om det inte är så att man vill att barnen bor hemma tills de är 30, eller lite till, och sedan vill det andra barnet också ha en..att hyra ut till någon utomstående då blir det näringsfastighet och inte dessa 50 000 skattefritt som man gärna vill ha. Ni har ju en friggebod så attefallaren hade inte ökat värdet, bara mer att underhålla.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.