Garagetaket med tjärpapp läcker och jag hittar ingen synlig skada på taket ,men vatten i vardagsrummet har jag :surprised:

(garage +vardagsrum separat tak mot fasaden)

svårt byta själv eller kalla på takläggare ?
Livslängd? Mitt är 10 år gammalt enligt förre ägaren

Pris ?
Vad ska man tänka på ?

Helt grön på detta hjälp
 
Rickard.
10 år är ju egentligen ingen ålder för ett riktigt papptak så det kan ju vara läge att få tag i en takläggare som kan felsöka och se om dom kan hitta något. Det är inte lätt att hitta läckage för en erfaren takläggare och det kan vara snudd på en omöjlighet för en amatör.
 
Vad är det för tak du har. Tjärpapp är ett namn som inte säger något.
Finns det genomföring, takhuvar, är det platt med avvattning, etc.
 
A AndersS skrev:
Vad är det för tak du har. Tjärpapp är ett namn som inte säger något.
Finns det genomföring, takhuvar, är det platt med avvattning, etc.
Jättelite lutning inget annat av åvanstående

Har hört lite om 200kr jobb plus matrial per kvadratmeter? Stämmer
 
Rickard.
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Har hört lite om 200kr jobb plus matrial per kvadratmeter?

Konstig att säga utan material då det är en sån stor kostnad i sammanhanget. Men det är nog lite billigt, kanske stämmer hyfsat efter rot dock.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Rickard.
A AndersS skrev:
Vad är det för tak du har. Tjärpapp är ett namn som inte säger något.
Lustigt att ordet tjärpapp har fastnat så länge. I Sverige började man med bitumenpapp på slutet av tiotalet och när det slog över till 50-tal hade den i stort sett helt tagit över hela svenska marknaden. Ändå lyckades namnet etsas fast så hårt att det än idag används flitigt.

(sorry för OT)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
KristinaRT
Börja med att gå upp och titta på taket: finns det genomföringar tex för ventilation? Finns det en vattenpöl någonstans? Fungerar hängrännorna? Kan du hitta någon korrelation mellan var vattnet är inomhus och hur taket ser ut ovanför?
Det vanligaste är att papptak läcker där det finns hål/genomföringar/skarvar från början som av någon anledning slutat vara täta. Om man inte mekaniskt skadat pappen brukar de inte läcka mitt på en våd.
 
Rickard.
Bilder hjälper alltid i sånna här trådar.

Har du tur är det ett en timmes fix av en takläggare så kan du vänta 10 år till med resten.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.