Hej!

Finns det någon som har erfarenhet eller svar på om det går att dra dammsugarröret från friliggande garage till huset?
Jag skulle alltså när jag bygger dra med det upp i plattan i garaget och plattan till huset. På så vis skulle jag kunna ha enheten i garaget och även använda den till bilvård där.

Det jag ser som problematiskt är kondensen som kan bli kanske?
 
Också nyfiken på en sån lösning, ingen som gjort?

finns de kanske en Max suglängd som kan ställa till de??
 
Funderade på liknande lösning när jag byggde det nya garaget, men jag övergav idén när jag insåg att det förmodligen skulle bli en hel del kondensproblem i rötet/kulverten, eller behöva isoleras ordentligt. Sommartid drar man ju mängder med varm och fuktig luft igenom röret när det dammsugs. Röret ligger i marken och blir därför betydligt kallare, varpå luften i kulverten kyls ner och fäller ut vatten. Dessutom bildar väl kulverten lågpunkten för systemet där allt vatten samlas eftersom båda plattorna vanligtvis borde ligga högre.
 
E Emil Olsson skrev:
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet eller svar på om det går att dra dammsugarröret från friliggande garage till huset?
Jag skulle alltså när jag bygger dra med det upp i plattan i garaget och plattan till huset. På så vis skulle jag kunna ha enheten i garaget och även använda den till bilvård där.

Det jag ser som problematiskt är kondensen som kan bli kanske?

Hej!

Jag har min centraldammsugare i garaget sedan 15 år.
Tog upp röret genom golvplattan i garaget och har rör nergrävt till huset. Det är 4 meter mellan hus och garage. Under huset går röret i krypgrunden och sen upp till två uttag i huset.

Det enda problem som hänt är att det bygger på lite damm i röret innan vinkeln där röret vänder upp i garaget. Det har hänt jag fått köra med en rensfjäder och tagit bort tussar med hår och damm som fastnat förmodligen pga lite kondens. Det har hänt max en gång per år. Har fastnat ett uppsuget paraplyfodral i den böjen också. Det ska vara bättre med en större radie på böjen vilket är bra att tänka på vid installationen. Jättebra dammsuga utan oväsen inne men det låter mycket i garaget. Köpte största Husky med cyklonfilter + påse. Men det kan bli lire kondens i påsen. Undvik papperspåse och använd filterpåsar så funkar det bra.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Hej!

Jag har min centraldammsugare i garaget sedan 15 år.
Tog upp röret genom golvplattan i garaget och har rör nergrävt till huset. Det är 4 meter mellan hus och garage. Under huset går röret i krypgrunden och sen upp till två uttag i huset.

Det enda problem som hänt är att det bygger på lite damm i röret innan vinkeln där röret vänder upp i garaget. Det har hänt jag fått köra med en rensfjäder och tagit bort tussar med hår och damm som fastnat förmodligen pga lite kondens. Det har hänt max en gång per år. Har fastnat ett uppsuget paraplyfodral i den böjen också. Det ska vara bättre med en större radie på böjen vilket är bra att tänka på vid installationen. Jättebra dammsuga utan oväsen inne men det låter mycket i garaget. Köpte största Husky med cyklonfilter + påse. Men det kan bli lire kondens i påsen. Undvik papperspåse och använd filterpåsar så funkar det bra.


Tillägg:

sedan 1,5 år har jag en xiaomi S5 robotdammsugare vilket är den enskilt bästa investeringen jag gjort. Den håller rent. Men ibland är det ändå bra att ha centraldammsugaren till att städa platser roboten inte når.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.