Karlia
P Peter Thörn skrev:
Jag har försökt att prata med grannen men vederbörande har inte visat intresse eller förståelse för mina funderingar.
Tyvärr är det inte något du kan göra då. Hur trist det än är för dig så har din granne rätt att på sin tomt välja att vara utan insynsskydd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Hm men... 800 kvm var alltså tidigare täckt av buskar. Nu är den rensad. Där ska bli hus alltså? eller ligger det ett hus bortom dessa 800kvm?
Hur långt är det egentligen till grannen? Ta gärna ett kort eller två så att man får ett hum om vad som kan göras och hur. Kanske kommer vi på något kreativt inom de ramar du har? :)
 
Unikt namn
P Peter Thörn skrev:
Jag skrev inte att grannens tomt är 800 kvm, bara att den ytan var täckt av buskar och gav mig insynsskydd.

Då det låter som du känner till området vet säkert också om att det bara har funnits en infart till fastigheten och någon fiber inte har grävts ner under en väg.

Varför skulle jag bekosta en ny väg när det redan fanns en infart, inritad 1933, som inte ifrågasatts förrän nya grannen tillträdde?

Dessutom gällde inte min fråga vägens vara eller icke vara, utan huruvida jag har rätt till insynsskydd eller inte
Jag känner inte till området mer än kartorna som går att hitta på internet. Där såg det ut som att grannfadtigheten var närmare 2500kvm, men då du skrev 800 antog jag att det skett en till avstyckning.

Det du kallar grus på åker för husvagn är ändå utmärkt på kartan som väg upp till ditt hus, medan infarten från höger slutar en bra bit innan.
Men visst kan verkligen vara annorlunda och internetkartan vara bristfällig.
Jag antog bara att fibern går under den befintliga "vägen" eftersom du skrev att det blev för bökigt att ordna med den vid vägbygge, men det kanske var en feltolkning?

Tråkig situation, men jag hade nog försökt nyttja min egen väg. Det är skönt att inte vara beroende av någon annan.

Lycka till i alla fall.
Tänk på att det är roligare att vara vänner än fiender med sina grannar.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hm men... 800 kvm var alltså tidigare täckt av buskar. Nu är den rensad. Där ska bli hus alltså? eller ligger det ett hus bortom dessa 800kvm?
Hur långt är det egentligen till grannen? Ta gärna ett kort eller två så att man får ett hum om vad som kan göras och hur. Kanske kommer vi på något kreativt inom de ramar du har? :)
Huset är byggt bortom dessa 800 kvm.
Avstånd mellan husen är inget problem...
Bara jag som flyttade ut på landet för att slippa grannar och insyn, men så blev det inte. Är väl mest besviken för att inte blev som jag tänkte....
Nya grannen tvingade bla fram ett officialservitut och vägrade avtalsservitut...

Kanske lika bra att jag gör som andra föreslår; skita i att använda vägen jag betalat servitut för och anlägga en 80 meter ny väg...
Eller parkera och bära matkassarna 80 meter
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
harry73
Luftbild över ett bostadsområde med hus, tomter och en väg vid en strandlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag känner inte till området mer än kartorna som går att hitta på internet. Där såg det ut som att grannfadtigheten var närmare 2500kvm, men då du skrev 800 antog jag att det skett en till avstyckning.

Det du kallar grus på åker för husvagn är ändå utmärkt på kartan som väg upp till ditt hus, medan infarten från höger slutar en bra bit innan.
Men visst kan verkligen vara annorlunda och internetkartan vara bristfällig.
Jag antog bara att fibern går under den befintliga "vägen" eftersom du skrev att det blev för bökigt att ordna med den vid vägbygge, men det kanske var en feltolkning?

Tråkig situation, men jag hade nog försökt nyttja min egen väg. Det är skönt att inte vara beroende av någon annan.

Lycka till i alla fall.
Tänk på att det är roligare att vara vänner än fiender med sina grannar.
Jo... det verkar ha blivit något knas med den södra infarten. Enligt tidigare ägare har det aldrig varit något annat än infart till åkern. Så visst kan det ha fyllts grus i hjulspåren som gör att det ser ut som en väg.
Jag har haft lastbilar som åkt in och kört fast.
Marken är gammal åkermark sedan minst 100 år. Ca 5/7 av min fastighet är utarrenderad till jordbrukaren
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Vad vill du ha sagt med bilden?
 
  • Gilla
danbra
  • Laddar…
Jag förstår din jakt på avskildhet. Jag hade nog faktiskt pungat ut för att göra iordning åkervägen och odlat upp en bred häck på min sida där vid utfarten i fråga. Riktigt trist av grannen att öppna upp åt det hållet. Jag förstår inte poängen om hen inte ska anlägga trädgård eller så åt det hållet typ. Då blir det ju etter värre för dig! :(
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Synd att du redan lagt pengar på servitutet, de hade räckt till för att grusa upp infarten på din egen sida gränsen. Egen infart är guld värd, inget tjafs om vem som kör sönder och vems tur att grusa etc.

Kör på ett lass 0-63 på "traktorvägen", om du spårgrusar tror jag det räcker med en lastbil utan släp, det kostar ca 3-4000:-

Om du vill lyxa till det planterar du några björkar och får en fin allé upp till huset. Tror det kan bli riktigt fint.

Ogrusad infartsväg som leder till rött hus med potential för anläggning av grusad allé och björkplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Franken. och 13 till
  • Laddar…
harry73
P Peter Thörn skrev:
Vad vill du ha sagt med bilden?
Egentligen inte så mycket. Läget är rätt så tydligt (om än tråkigt för dig)
Men en bild säger mer än tusen ord, och jag tänkte att en bild med grannens nya hus sparar dig några onödiga frågor
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Egentligen inte så mycket. Läget är rätt så tydligt (om än tråkigt för dig)
Men en bild säger mer än tusen ord, och jag tänkte att en bild med grannens nya hus sparar dig några onödiga frågor
Jo, precis....och på den bilden syns hjulspår tydligt i nord- sydlig riktning. Detta beror på att lantmäteriet förbjöd mig att använda infarten till förrättningen var klar. Det stod även bilar parkerade som omöjliggjorde att komma fram till huset med flyttlass på annat sätt...
 
M -MH- skrev:
Synd att du redan lagt pengar på servitutet, de hade räckt till för att grusa upp infarten på din egen sida gränsen. Egen infart är guld värd, inget tjafs om vem som kör sönder och vems tur att grusa etc.

Kör på ett lass 0-63 på "traktorvägen", om du spårgrusar tror jag det räcker med en lastbil utan släp, det kostar ca 3-4000:-

Om du vill lyxa till det planterar du några björkar och får en fin allé upp till huset. Tror det kan bli riktigt fint.

[bild]
Jo visst...det har du rätt i....men då blir min fundering varför jag ska behöva bygga ny väg när den befintliga fungerat utan problem sedan "urminnes tider".
Det enda jag önskar är att slippa insyn och störande ljus/ buller från vägen...

Buskarna togs ner efter att servitutet var klart....
 
För att du då kan slippa insyn och störande ljus/buller, och få en bättre lösning till väldigt lite pengar?
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det som avses ovan är förmodligen en fråga - Vad är viktigast för dig; att få insynsskydd och avskildhet eller principer (att använda ”gamla” vägen).

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Antingen fixar du till det som krävs för att du ska få insynsskydd mot nya grannen eller också struntar du i det och fortsätter använda den vanliga vägen som du brukar och har då inget insynsskydd.

Att tvinga grannen att fixa saken är inte ett alternativ. Det är alltså upp till dig att lösa situationen. Du har fått bra förslag här, hur du sedan går vidare är ju helt upp till dig - vad är viktigast för DIG? Det kan bara du själv svara på.
 
  • Gilla
henric78 och 23 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det som avses ovan är förmodligen en fråga - Vad är viktigast för dig; att få insynsskydd och avskildhet eller principer (att använda ”gamla” vägen).

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Antingen fixar du till det som krävs för att du ska få insynsskydd mot nya grannen eller också struntar du i det och fortsätter använda den vanliga vägen som du brukar och har då inget insynsskydd.

Att tvinga grannen att fixa saken är inte ett alternativ. Det är alltså upp till dig att lösa situationen. Du har fått bra förslag här, hur du sedan går vidare är ju helt upp till dig - vad är viktigast för DIG? Det kan bara du själv svara på.
Kan inte påstå att det handlar om principer....Jag flyttade hit, hade en fungerade väg och skydd mot insyn. Ett par år senare styckar grannen av en bit mark där det byggs ett hus. Jag drabbas pga detta med att bekosta vägen som funnits sedan urminnes tider samt att jag förlorar mitt skydd mot insyn.

Läsningen på detta är alltså att jag ska betala ny väg och bekosta nytt insynsskydd...Då får jag alltså skylla mig själv och lägga ut pengar bara för att jag fått en ny granne? Jag har inte önskat en ny granne. Jag har till och med erbjudit mig att köpa marken för att slippa grannar. Jag vet inte var det landar i att äta kakan och ha den kvar?

Hur skulle ni känna om det drabbade er?

"Hej, du har fått en ny granne, så nu har du ingen privat tomt och du får bygga ny väg"

Att det skulle räcka med 4- 5000 kr för ny väg tror jag inte på.... och oavsett så ligger fiberkabeln under marken. Jag fick tjata för att fiberkabeln skulle hamna djupare än 15 cm då detta ÄR åkermark och således kan odlas när som.....Större delen av min gräsmatta skulle försvinna med en ny väg och visst kan jag göra det, men då får jag väl betala för ny gräsmatta och säga upp arrendet med lantbrukaren...Låter det rimligt?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.