Någon som nyligen satt plastfasad på sitt hus?
Jag skulle vilja ha tips, vilken typ och vad kostade det? Var det hantverkare som gjorde det?
 
Plastfasad var populärt på 70 talet och sattes på många hus, plasten klarade inte av UV-ljuset från solen utan vitnade samt vittrade ( som en plastpåse i solen ) sönder., så tänk till om att ha en annan typ av fasadtäckning
 
Kan inte stämma, PVC fasader är väldigt vanliga på västkusten. Däremot i mellan Sverige där jag bor inte alls lika vanligt.
 
Är dom nymonterade då, bara några år gamla, klart att tekniken går framåt,även på plasten så den kanske tål lite mer sol, men till slut så ger den sig med UV-bestrålningen, finns ingen plast som utsätts UV som är åldersbeständig i evighet, bara kortare eller längre tid.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om den håller 50 år så är ju det extremt mkt bättre än att måla var 10-15 år.
 
  • Gilla
Magust65
  • Laddar…
K Katarina77 skrev:
Någon som nyligen satt plastfasad på sitt hus?
Jag skulle vilja ha tips, vilken typ och vad kostade det? Var det hantverkare som gjorde det?
Finns redan en tråd om PVC-fasad,
https://www.byggahus.se/forum/threads/fasad-i-pvc.323929/

Jag har satt det på en del av mitt hus och kan rekommendera det

Observera att det bara är VIT PVC som håller i 50-60 år, alla andra kulörer bleks med tiden.
 
K Katarina77 skrev:
Om den håller 50 år så är ju det extremt mkt bättre än att måla var 10-15 år.
Kan inte svara på livslängden , så där tar det stopp för mig, vet bara vad jag sett om PVC - panel
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns redan en tråd om PVC-fasad,
[länk]

Jag har satt det på en del av mitt hus och kan rekommendera det

Observera att det bara är VIT PVC som håller i 50-60 år, alla andra kulörer bleks med tiden.
Tack!
Du som har delvis PVC fasad , vad kostade det på ett ungefär? 50k 100k 200k osv osv.
 
K Katarina77 skrev:
Tack!
Du som har delvis PVC fasad , vad kostade det på ett ungefär? 50k 100k 200k osv osv.
Har för mig den gaveln kostade 25k.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har för mig den gaveln kostade 25k.
Inklusive hantverkare eller monterade du själv?
 
K Katarina77 skrev:
Inklusive hantverkare eller monterade du själv?
Gjorde allt själv.
 
Har jobbat med att montera pvc-fasad, firman jag jobbade på garanterade att det skulle hålla i 35 år om jag inte missminner mig.
 
A
vad hette firman?
 
Köpte min panel av Allox AB då var återförsäljare för Kaycan PVC fasad 2009, kostade då ca 240kr/m2 vilket jag räknade fram var precis vad en ommålning kostat om jag köpt tjänsten, men jag valde istället att skruva upp panelen själv, tog en månad per sida i makligt tempo, Totalpriset inkluderat alla kantlister, skruv och fönsterfoder, ca 70-90kkr för rubbet har jag för mig, inkl en vägg på ett gemensamt garage och en egen carport.
PVC är en av de mest UV beständiga plasterna, men kollar man vilka kulörer som erbjuds så ser man att det är mest ljusa kulörer också där ev blekning syns mindre.
Har sparat någon panelbit i byrålådan för att jämföra med och ser ingen skillnad ännu ens på utsatta södersidan efter tolv år (ljusgrått/vitt).

Dessutom "naturtroget" om man vill kalla det så, ser inte allt plastigt eller konstigt ut alls, sen valde jag att frångå rekommenderade instruktioner lite och slopade ex. kantlist nedtill etc för att få mer "träfasadlikt"

Måste säga att jag aldrig ångrat beslutet, det kallas ju underhållsfritt, närapå men visst får man skrubba någon gång ibland, har lite björkar i närheten och allt i närheten får ju sin släng av grön påväxt, men inget sitter hårt och det är som att tvätta bilen, antingen med högtryckstvätten eller handtvätt med hink o svamp!

Notera grannens trähus i bakgrunden på ena bilden, svårt se skillnad.
Vit PVC-fasad på hus med grå dörr och fönster, blomsterkrukor och gröna växter runt entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enfamiljshus med ljusgrå PVC-panel och inglasad veranda i grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusgrå PVC-fasadpanel med trälik textur monterad på husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vitmålat hus med PVC-panel från Kaycan och en carport, med en likadan byggnad i bakgrunden som har träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.fasadcenter.se/
https://www.facebook.com/Fasadcenter.se/
http://www.allox.se/pdf-files/kaycan_installationsguide_sv_4_sid.pdf
 
  • Gilla
NiklasHR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.