Vår självrengörande skitmodell, värmepumps-teknologi, torkar ej torrt och det finns mängder av videos hur man löser det på andra modeller men jag har ej hittat för vår modell.

Enormt tacksam Om ni har en länk till en video för just denna modell.
 
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Demonterad torktumlare med synliga inre delar som element och behållare under serviceprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad torktumlare som visar interna element och rör inför rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste ta isär torktumlaren för att kunna rensa elementen samt behållare under.
Det kan ju vara dåligt med gas men jag testar att rensa och se om jag ens får ihop härligheten igen.
 
Oj, du har lagt ner mycket jobb här.
Bara för att vara på säkra sidan: Har du kollat pumpen som du kommer åt från baksidan? Så att den kan pumpa upp vattnet?

i testprogrammet kan du köra ett kompressortest och kolla så att den kommer upp temperatur.
 
torbeno torbeno skrev:
Oj, du har lagt ner mycket jobb här.
Bara för att vara på säkra sidan: Har du kollat pumpen som du kommer åt från baksidan? Så att den kan pumpa upp vattnet?

i testprogrammet kan du köra ett kompressortest och kolla så att den kommer upp temperatur.
Det var enormt igensatta element samt massor av vatten och skit i tråg inunder. Nu är den ihopsatt och fungerar prima.
Köpråd, köp aldrig aldrig en dylik tumlare med värmepumpsteknologi som kräver dessa ingrepp.
Läs recensioner så ser ni att livslängden är väldigt kort innan problemen uppkommer,
 
Nu händer det ju inte hos alla att det blir så illa.
Man behöver inte heller plocka isär maskinen i beståndsdelar. Men bra att du fick ordning på den.
 
I "beståndsdelar" enligt bilder är nödvändigt. Betydligt större ingrepp än på många andra modeller utan värmepump bl.a. den populära "hemliga-luckan"-fixen som är en enkel åtgärd i jämförelse.

Nästa modell blir en annan teknologi för oss i alla fall.
 
@fabian2000 Hej, jag har en likadan modell som dig. Torktumlaren stannar efter någon minuts körning. De blir lite varmt i trumman men inget vatten samlas i behållaren. Ibland funkar den dock och fyller behållaren. Igår så ville den inte torka alls. För gissningsvis ett år sen hade jag hit en servicetekniker som bytte vattenpump så antar att den är ok. Jag ser ingen felkod. Är det så din maskin uppträdde? Är lösningen att plocka i sär den helt menar du?
 
K kjb skrev:
@fabian2000 Hej, jag har en likadan modell som dig. Torktumlaren stannar efter någon minuts körning. De blir lite varmt i trumman men inget vatten samlas i behållaren. Ibland funkar den dock och fyller behållaren. Igår så ville den inte torka alls. För gissningsvis ett år sen hade jag hit en servicetekniker som bytte vattenpump så antar att den är ok. Jag ser ingen felkod. Är det så din maskin uppträdde? Är lösningen att plocka i sär den helt menar du?
När det är pumpbekymmer så stannar tumlaren och larmar för att tömma behåller fast det inte är nå vatten i den.
 
Ja det var så det var innan pumpbytet. Larmar att det är fullt men inget vatten finns att tömma. Nu får jag ingen felkod så det kanske inte är något fel.
Hursomhelst så plockade jag isär den helt idag och rengjorde baljan i botten, den var inte så hemskt skitigt med det hade börjat lukta lite mögel så hoppas att jag fick bort det iallafall. Testkörde den med några plagg efter, inget vatten hamnade i behållaren men kläderna blev hyfsat torra förutom vissa svårare plagg. Det ligger väl en liten pöl i botten nu antar jag som inte har pumpats upp. Jag får testa den igen med mer tvätt och se om behållaren fylls som den ska.
 
A
det förekommer att VP-tumlarna går ett tag utan att torka för att bara stanna.
inga felkoder.
inga varningar
dessa gånger har det varit kondenspumpen
 
Ok! Bra info, jag vet dock inte vart kondenspumpen sitter. Är inte så insatt som du förstår. Är det den som sitter på baksidan åtkomligt via en lucka, isåfall är den bytt. En annan fråga. Ska fläkten som sitter nere till högersom kyler kompressorn gå hela tiden man har igång maskinen. Kör ett program nu (tidsprogram, varmt) och fläkten står still. Detta program verkar inte avbrytas utan fick gå 20 min.
 
Kondenspumpen sitter på baksidan långt ner, jag tror du skymtar slangen (svart) på mina bilder längre upp.
Mitt enda råd, köp aldrig en självrengörande torktumlare med värmepump utan någon som helst enkel åtkomst via lucka.
 
Ok. Ja den är bytt. Den kan man tom byta utan att skruva isär maskinen. Om det är pumpen som trycker upp vattnet till behållaren du menar. Min största fundering nu är om kylfläkten ska gå eller om den kan vara stilla utan att det är något fel. Jag har inte använt tumlaren sen förra inlägget. Känns inte bra om fläkten inte går. Kompressorn blev rätt varm efter förra körningen.
 
Kompressorn ska bli varm. Kör igång ett tidsprogram sen mäter du tempen på tryckröret. Skall vara ca 60grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.