To66e Tobias Ferm skrev:
Hej,
Nu har jag ett dilemma. Avskyr spindlar och så otroligt mycket så jag ryser av tanken att behöva öppna luckan till krypgrunden där jag inte varit i nya huset. Behöver utföra lite arbeten där och kontrollera avfuktaren bland annat och även kontrollera avloppsrören att de sitter fast.

Vad ska jag göra ? Ringa en snickare och säga vad jag behöver hjälp, ringa en vän eller någon här som lyckats träna bort sin fobi och behöver inte ringa någon vän? Hur gjorde du då isf ?
Det gick bra. Såg ju bra ut och såg bara en spindel. :)
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Sambons tur nästa gång då, sen kan ni öppna KBT-läger för spindelfobiker i krypgrunden. (y)
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Det gick bra. Såg ju bra ut och såg bara en spindel. :)
Är det redan avklarat? Bra jobbat!
Har själv övervunnit sprut-ovilja (ingen ren fobi men nästan) genom att bli blodgivare. Att utsätta sig för "faran" är det enda raka. (y)
 
tommib
Jag har faktiskt gjort en sån källarkoll åt två olika grannar som inte gillar källare/krypgrund.

Ang KBT så är det en utmärkt idé och det fungerar bevisligen på just denna typ av fobier. Kolla om det finns något internetbaserat alternativ där du bor. Annars kan man göra det själv också. Små steg är nyckeln.
 
  • Gilla
To66e och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det redan avklarat? Bra jobbat!
Har själv övervunnit sprut-ovilja (ingen ren fobi men nästan) genom att bli blodgivare. Att utsätta sig för "faran" är det enda raka. (y)
Ja, alltså bara kollat in. Men inte åtgärdat avloppsröret... :))
 
  • En oupptagen krypgrund med avloppsrör, isolerblock och en blå behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag hade spindelfobi och skaffade ett hus med krypgrund och hög fuktighet, första gången jag var där nere och såg de, i mina ögon, handflatsstora källarspindlarna blev man lite spak :crysmile:. Men efter några gånger så inser man att de bara hänger där på sina ställen utan att bry sig. Nu efter avfuktarens installation är et minimalt med spindlar och min fobi är i princip borta med så bra av dig att bara utmana :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Har krypgrund med rejäla spindlar kring luckan där man går ner (utomhus), brukar tänka att dom gör nytta och ser till att andra eventuellt skadliga eller obehagliga insekter hålls borta. Det finns inga giftiga eller agressiva spindlar i Sverige, fast vill du ha bort dom är som någon redan nämt grovdamsugaren som är ditt bästa vapen. Den suger upp både spindel och nät! Pannlampa är bra för att ha händerna fria när du greppar dammsugarröret likt en ghostbuster och kryper in.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
KristinaRT
To66e Tobias Ferm skrev:
Ja, alltså bara kollat in. Men inte åtgärdat avloppsröret... :))
Det ser torrt och fint ut, inte alls spindel-territorium.....
Jag har också fobi, mindre nu än innan, men de stora vargspindlarna åker obarmhärtigt in i dammsugaren om de är inne i huset eller garaget....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.