Jag blir tokig på alla beslut... Håller på att renovera sommarstugan och drar samtidig invändig el till utebelysning för mysiga kvällar och att huset blir synligt. Huset har en kortsida där fönster inte är centrerade.Då är frågan om man skall sätta utelampor centerat runt fönster eller fasaden. Totalt är väggen ca 4m.

Två ritade illustrationer av husvägg med olika placering av utelampor, antingen centrerat kring fönster eller fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasad får min röst.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
N NiBaBaD skrev:
Jag blir tokig på alla beslut... Håller på att renovera sommarstugan och drar samtidig invändig el till utebelysning för mysiga kvällar och att huset blir synligt. Huset har en kortsida där fönster inte är centrerade.Då är frågan om man skall sätta utelampor centerat runt fönster eller fasaden. Totalt är väggen ca 4m.

[bild]
Du vill att huset (fasaden) blir synligt, inte fönstret. Mao centrera efter fasaden.
 
  • Gilla
NiBaBaD och 1 till
  • Laddar…
Du vill ju lysa upp fasaden och inte fönstret. Mitt förslag blir centrerat på respektive väggdel, d.v.s. mitt mellan fönster och knut.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Lite OT men jag tycker dubbelriktade armaturer mitt på höjden är en styggelse, åtminstone om fasaden inte är jättehög. Kanske mer en personlig inställningarng men jag skulle definitivt satt enkelriktade armaturer längre upp.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fasad och sätta armaturen så dess ovandel linjerar med ovankant fönsterfoder.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Kan nog hålla med om mittenplacering, men dessa hamnar i "gyllene snittet" på fasaden då det är en terass som är ca 70 cm från mark, som inte framgår på ritningen. Dessa linjerar med alla andra armaturer jag planerar (som sitter typ 2/3 upp).

Typ så här
Skiss av husfasad med två vägglampor placerade i gyllene snittet och ett fönster i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag kollar på min egen "ritning" så är det nog naturligast att centrera mot fasad. Det hjälper att skriva av sig lite.... :)
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Inget ;) men mest för att jag tycker det finns mysigare alternativ

Men fasaden om det är den du vill belysa, fast kanske lite längre från fönstret.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.