Vet inte riktigt var jag skulle posta detta, men det passar väl bra här hoppas jag.

Jag håller på att bygga ett skåp som skulle behöva skjutluckor, ca 120 cm brett och 70 högt blir skåpet, tanken var två luckor (60x70) i tunn MDF som helt enkelt löper i vars ett nerfräst spår. Tex. så finns det ju mängder med vägghängda vitrinskåp och medie/tv-bänkar som fungerar så, fast då ofta med glasdörrar i en plastskena.

Problemet jag ser är väl att få det till att glida hyggligt och hur uppnår man det? någon form av vettig aluminiumskena med två spår kanske, istället för att bara fräsa ner i trät? Och sen kanske någon form av plast"hylsa" i botten och toppen på skivan som glider bra, på detta sättet skulle man kunna tillföra ett par droppar teflon eller silikonspray t.ex. för bra glid. Det funkar kanske inte så bra på lackat trä.

Finns det någon som gjort något liknande? Eller tips på vad jag kan leta efter. Det skall inte vara några avancerade lösningar med upphägningar, hjul osv. för flera tusingar.
 
Vet att vår K-rauta har en massa aluminiumprofiler lämpliga för byggen av lådor och sådant, vet inte om de har sådana skenor du letar efter, emn omöjligt är det ju inte. Har K-rauta sådana borde andra ha det också.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.