R Rörmokaren84 skrev:
Varför skulle de inte vara rimligt.
Det är vad de kostar.
Tipset är att greppa tag själv o göra jobbet själv.

Ingen jobbar gratis. Ingen jobbar utan vinst.
Alla jobbar för pengar och för att leva.

Kan du inte själv. Så får du betala vad de kostar !

Håller med Grizzlybjörnen123, ganska tragiskt att söka efter folk som jobbar för slav löner för att man är snål själv och har tummen mitt i handen!
Jag förstår inte ert problem, var köper ni era kläder till exempel? Enbart märken som är producerade i Sverige? Skulle inte tro det...

Det är en global marknad och man är fri att leta efter de förutsättningar som passar en själv bäst. Jag har jobbat ihop med polacker och de var extremt nöjda med arbetsvillkoren och lönen här i Sverige. Jobbade 14 dagar/lediga 10, fick lön för de dagar de var lediga så även om timlönen var låg är det inte hela sanningen. De bodde även gratis när de var här.

Så innan ni vet mer är det onödigt att svara på något annat än det ts faktiskt frågar om.
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför då inte bygga huset i Polen med?
Ja, jo det borde man kunna göra i en fabriksmiljö och sen bara skeppa över i legobitar om det är ekonomiskt fördelaktigt ..
 
C Christoffer L skrev:
Ja, jo det borde man kunna göra i en fabriksmiljö och sen bara skeppa över i legobitar om det är ekonomiskt fördelaktigt ..
Jag var en tur till Polen för fyra år sedan och tog färjan dit.
På vägen hem noterar vi att många lastbilar med betongelement lastade på ska till Sverige.
Tydligen lönar det sig att tillverka sånt i Polen och frakta det till Sverige.
 
Maner Maner skrev:
Pris förmodar jag, är viss skillnad att betala 200 kr/h och 600 kr/h för en snickare. Kan spara rätt mycket på materialet också. Ingen erfarenhet av ett helt husbygge dock.
Nu har jag inte läst hela tråden, men...

Vilken månadslön får en byggjobbare vars arbete faktureras kunden med 200 kr/h?

Sen, i största allmänhet, av vad jag sett av resultatet av polska byggare så ska man hålla sig till byggmetoder polacker är vana vid dvs murverk. Svenska träbyggen ska åtminståne ledas av någon som behärskar träbyggekonsten.
 
Vet inte vilken månadslön man får men i förhållande till vad dom fått i Polen är den nog rätt bra. Finns ju uppenbarligen ett stort intresse av att komma hit fortfarande även om valutakursen numera inte är så bra. Sen får man ha med sig att det inte är direkt 40 timmars veckor dom kör. Många verkar köra några veckor i stöten och då snarare jobba 12-14 timmar per dag.

Polackerna är duktiga på murverk absolut men finns många duktiga snickare också. Är väl som för alla andra, kunskap ligger på individnivå och inget annat.
 
Värt att tänka på när man anlitar en firma med utländsk arbetskraft
Har de anställda rimliga arbetsvillkor?
Det räcker inye att säga att jämfört med sitt land så har dom en hög lön
Det är dags att vi ställer krav på de företag som anställer/hyr in dom

Läs gärna den här artikeln

https://special.aftonbladet.se/vintersaga
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Sema Deli1
V V.G skrev:
Så är det va, vill du hellre betala 8,4 än 4,2mille för bygga ett hus? Materialet är ingen skillnad på men priset är billigare.
Vem säger det? Varken materialet eller deras snickare är bra!
 
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vill bara inflika att det är inte direkt slavlöner längre. Många polacker har det bättre ställt än vi svenskar, mer över av pengarna. Säg att de tar 200 i timmen och betalar 5% i skatt som de flesta gör.
De flesta polacker betalar inte 5% i skatt. Hur kan du gå på sådana skrönor?
 
Sema Deli1
D Dr Jumping Jack skrev:
De flesta polacker betalar inte 5% i skatt. Hur kan du gå på sådana skrönor?
Därför polacker öppnar företag och hämta billiga okunniga hanverkare samt all materialet därifrån sen går i konkurs. Inom korttid öppnar igen nytt företag osv med samarbetet med andra landsmäns företag att lura folk i Sverige.
 
Sema Deli1 Sema Deli1 skrev:
Därför polacker öppnar företag och hämta billiga okunniga hanverkare samt all materialet därifrån sen går i konkurs. Inom korttid öppnar igen nytt företag osv med samarbetet med andra landsmäns företag att lura folk i Sverige.
källa på det ?

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.