Hej,

Har en ca 30m lång 8mm golvvärme-slinga från LK i badrummet. Provtryckte kretsen innan flytspacklet. Använde manometer och golvvärmekretsen drifttryck. Hölls i 2 timmar och var stabilt på 0.65bar. Nu har jag även efter flytspacklet testat samma metod och ser efter 36 timmar att det faller till 0.55bar. Är det rimligt? Vattenmängden i skillnad är ju inte många centiliter.... Frågan är ju hur länge slangen expanderar? Kan ju låta manometern hänga kvar...
 
Redigerat:
Fylldes det på med varmt/ljummet/kallt vatten?

Vatten expanderar när vattnet blir varmt.
 
Tycker 0,65 bar är lite lågt för provtryckning, är det det som rekomenderades av tillverkaren?
 
Skulle säga att det fylldes på med ljummet vatten. Nej som jag förstått det ska man trycka med 1.5ggr drifttryck så jag borde upp lite till. Men det kräver lite mer jobb för min del.... Blir trycket någonsin helt stabilt? I min krets är det 1L vatten typ.
 
Redigerat:
Har du kommunalt vatten så har du troligen minst 3 bars tryck i ledningen.

Så några ventiler, någon T-koppling, Gardenakoppling & trädgårdsslang, så går det att få ca 2-3ggr drifttrycket. Man måste iaf upp i det tryck som säkerhetsventilen i det aktuella värmesystemet har som öppningstryck.

Säkerhetsventilen på radiatorkretsen i en villafjärrvärmecentral brukar ligga på ca 2,5 bar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du kommunalt vatten så har du troligen minst 3 bars tryck i ledningen.

Så några ventiler, någon T-koppling, Gardenakoppling & trädgårdsslang, så går det att få ca 2-3ggr drifttrycket. Man måste iaf upp i det tryck som säkerhetsventilen i det aktuella värmesystemet har som öppningstryck.

Säkerhetsventilen på radiatorkretsen i en villafjärrvärmecentral brukar ligga på ca 2,5 bar.
Okej. Jag får koppla på mig på tappvattnet och trycka lite hårdare. Återkommer när jag testat vidare. Skall man släppa trycket för att se ifall det stiger när slangen drar ihop sig eller räcker det att jag kör upp det till sig 2 bar och testar över tid?
 
Tryckte upp till 5.5 bar. Väntade en timma. Trycket gick ner till 4.9 bar (antagligen slangen som utvidgade sig). Reducerade trycket till 3.0 bar. Trycket steg inom 5 min till 3.2 bar (slangen drog ihop sig). Har legat stabilt på 3.2 bar i 90 minuter. Räcker det så? Kollar imorgon bitti också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.