Hej
Jag har precis köpt ett hus med garagage. Garaget sitter ihop med huset. Garagetaket har läckt på flera ställen under många år så råspont behöver bytas och pappen . Takstolarna är typ som vanliga limträbalkar dom är fuktiga på många ställen men verkar inte vara någon röta i.
Min fundering är om man inte skulle kunna avlägsna sargen på långsidan där takbrunnen sitter. och helt enkelt göra en vanlig takfot med hängränna. Så får man ha kvar sargen på dom andra sidorna.

Mvh
Lasse
 
Problemet är väl att det kanske inte är någon värst lutning på taket?

Om det redan nu är ganska ordentliga fuktskador kanske det är lika bra att bygga om hela taket och i samband med det göra ett pulpettak med hängrännor?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Att bygga om är ofta rätt enkelt, men det är svårare att få bygglov på ändringen av tak. Så kontrollera med kommunen vilka regler som kan gälla för just din fastighet.
 
Z zzoink skrev:
Problemet är väl att det kanske inte är någon värst lutning på taket?

Om det redan nu är ganska ordentliga fuktskador kanske det är lika bra att bygga om hela taket och i samband med det göra ett pulpettak med hängrännor?
Det är inte direkt någon lutning . hade tänkt göra nått som inte innebär för mycket jobb.
Men det kanske blir svårt
 
C corre skrev:
Att bygga om är ofta rätt enkelt, men det är svårare att få bygglov på ändringen av tak. Så kontrollera med kommunen vilka regler som kan gälla för just din fastighet.
Så du tror man behöver det för att i princip bara ta bort sargen på ena sidan ? men om så är fallet så är det ju bästa att kolla upp det
 
Det brukar finnas utrymme för att konvertera takstolen till en modifierad pulpettakstol. Vilka mått har du?
 
L Lasse Ducker skrev:
Så du tror man behöver det för att i princip bara ta bort sargen på ena sidan ? men om så är fallet så är det ju bästa att kolla upp det
Ja, det är bygglovskrävande att ändra taket i de flesta fallen.
 
C corre skrev:
Det brukar finnas utrymme för att konvertera takstolen till en modifierad pulpettakstol. Vilka mått har du?
Får återkomma med måtten
 
C corre skrev:
Ja, det är bygglovskrävande att ändra taket i de flesta fallen.
Tack då vet jag det
 
ligger garaget i tomtgränsen så är det ev inte tillåtet att ta bort sargen
 
T tergo skrev:
ligger garaget i tomtgränsen så är det ev inte tillåtet att ta bort sargen
T tergo skrev:
ligger garaget i tomtgränsen så är det ev inte tillåtet att ta bort
Nope det ligger inte på tomtgränsen
 
Platta tak r i princip en sorts silar som gör att vattnet läcker in långsammare än om man har öppet upåt och att en del av vattnet rinner av. Jämförbart med krigstidens korsutak av stockar och ris och jord.

Vill du ha ett tak som håller vattnet på utsidan så är det absolut enklast att bygga om med taklutning och utskiften med enkla utanpåliggande hängrännor.

Om du av någon orsak inte får rösta upp taket så det blir lutning på det kan du minska mängden vatten som silar igenom genom att ta bort sargen så som du föreslår.
 
  • Gilla
Lasse Ducker
  • Laddar…
T tergo skrev:
ligger garaget i tomtgränsen så är det ev inte tillåtet att ta bort sargen
Va? Varför?
 
S Stuff skrev:
Va? Varför?
brandregler
mitt garage ligger i tomtgränsen ,när jag byggde det så fick jag inte ha fönster eller ventiler och ej heller luftningen till taket mot grannens hus som ligger 4,5 m från tomtgränsen, utan jag fick fick ha sarg till taket med luftningen in mot taket
 
T tergo skrev:
brandregler
mitt garage ligger i tomtgränsen ,när jag byggde det så fick jag inte ha fönster eller ventiler och ej heller luftningen till taket mot grannens hus som ligger 4,5 m från tomtgränsen, utan jag fick fick ha sarg till taket med luftningen in mot taket
Tack för förtydligandet.
Taksarg är för mig mest en estetisk detalj så det kändes lite taget ur luften.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.