Vad gäller för regler avseende en gammal elcentral med porslinssäkringar (från 60-talet)? Kan man stänga till nischen där den sitter med en garderobsdörr? Dörren skulle hamna ca 50cm framför centralen. Finns det regler om fria avstånd för service, brandrisk etc?

Om avståndskrav finns för brand eller gnistor - kan man komma förbi det genom att bygga ett plåtskåp runt elcentralen och gömma allt innanför garderobsdörren?

/Ingenjören
 
Nej inga regler gällande bostäder.

Dock så finns det regler om att det skall vara 120 cm fritt från centralen och bakåt i centraler, mätarblock, mm. (denna gäller vid ombyggnader eller nybyggnad)

För att man skulle kunna ramla/falla bakåt om man får en ljusbåge eller el-chock...
samt att utrymmnings vägen från el-rummet skall kunnas öppnas med bara en hand eller nödvred. (detta gäller bara i nybyggnationer)
 
Det är lungt, den kan du bygga ett skåp över. Finns ingen regel eller föreskrift som styr detta i vanliga bostäder.

Jag ger mig om det finns någon i detta forum som kan motbevisa mig med en länk eller ett urdrag från en nu gällande föreskrift....

/Richard
 
Håller med el_richard, inget som säger att man inte får bygga in elcentraler. Men försök att få till det så att man kan arbeta i den senare utan att man måste riva allt.
 
Kan bara hålla med el_rickard och elmont.
Särskilt elmont kommentar att se till att man kan arbeta sedan i centralen också, utan att behöva riva......
 
Of Topic:

Gör som en "gubbe jag har hört talas om"

Han byggde in elmätaren bakom en vägg.. med endast ett litet kikhål bakom en tavla för att kunna läsa av mätare..

antagligen är detta så jäkla otroligt att det ligger nån sanning bakom :)
 
Eftersom min blygsamma "inbyggnad" kommer att bestå av en 60cm garderobsdörr (fullt öppningsbar och även enkelt demonterbar!) som avgränsning av nischen där centralen sitter idag, känner jag mig härmed lugnad om att detta är helt enligt reglerna :D

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.