Vi skall bygga ett kombinerat badrum och tvättstuga i källaren. Det är oisolerad platta och oisolerade väggar. Hela källaren är under mark (tror det är rätt fuktig jord). Väggarna har dessutom något förhöjd fuktnivå. Jag inser att detta inte är optimalt, men det är så läget är. Vi skall kanske dränera och isolera utifrån någon gång, men det är radhus och inte helt enkelt gjort. Rummet är 190x590.

Nu är frågan hur detta kan göras på ett bra sätt och inte kostar skjortan men ändå är enligt alla regler. Jag lutar åt att sätta stålreglar och gips men ingen isolering, bara sätta tätskikt i duschen, kakel på golvet och matta på väggarna, och så elektrisk golvvärme. Är detta ok, eller behöver jag ha tätskikt i hela (eller kring golvbrunnen för tvättmaskinen). Blir det dyra driftkostnader om man inte isolerar väggarna? Vet att golvvärme på oisolerad platta drar mycket el, men badrummet kommer användas mycket sparsamt så det räcker med kanske 15 grader i rummet. Borde jag putsa väggarna istället? Jag gillar att man sparar lite plats och inte bygger in fukt, men jag drar mig för att behöva fräsa in el och vatten. Det hade man eventuellt kunnat lägga i taket iofs, om det inte finns nackdelar med det. Jag nojar även för sättningar så vill inte bila bort plattan och isolera om inte någon kan övertyga mig om att leja bort det är helt säkert, rätt billigt och ger stor effekt på värmeekonomin. Många frågor, men lite vilsna här :)
 
Såhär ser väggarna ut.
 
  • Isolerade väggar i ett pågående byggprojekt med synliga träreglar och skumisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite samma sits så det enkla är väggarna, där har jag tänkt göra ett "Nivell" (alltså mekanisk ventilation) genom att bygga upp med stålreglar (de har hål för elkablar så luften kan passera) och sen Fibo (eller liknande) våtrumsskivor på: https://www.bygghemma.se/golv-och-v...skiva-fibo-cracked-cement-2204-f00-s/p-676276

Luft intag sätter jag utanför badrummet/spa så den suger in uppvärmd innomhusluft och cirkuleras bakom väggen och blåser ut det utomhus via en väggfläkt, typ: https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html

På det sättet är ytterväggarna säkrade, både för fukt som kommer utifrån och ev. fukt som tränger upp genom den oisolerade plattan på mark.

Golvet är lite knepigare men jag har rätt OK takhöjd (240 cm) så jag har tänkt lägga något ventilerat golv just för att få golvvärme men jag har tänkt mig vattenburen golvvärme så då behövs flytspackel och jag tror det bara är Nivell som tål den vikten men då deras "stora" paket som bygger minst 11 cm...
 
Kan ju tillägga att jag inte skulle lägga in golvvärme i oisolerad platta, dels för att det blir extremt dyrt att köra men också för risken med omvänd fuktvandring (https://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/).

Har du dock klinker på golvet (gärna mosaik eller max 5x5 cm) så kommer ju förvisso fukten ut i fogarna men du kan få en rätt hög luftfuktighet och ev. lukt i badrummet...
 
anders07 anders07 skrev:
Kan ju tillägga att jag inte skulle lägga in golvvärme i oisolerad platta, dels för att det blir extremt dyrt att köra men också för risken med omvänd fuktvandring ([länk]).

Har du dock klinker på golvet (gärna mosaik eller max 5x5 cm) så kommer ju förvisso fukten ut i fogarna men du kan få en rätt hög luftfuktighet och ev. lukt i badrummet...
Jag undrar om detta verkligen är sant. Men hör ju ofta det men vi har golvvärme i hela källaren och vi har rätt modest elförbrukning. Det bör ju handla om hur väl jord isolerar (vilket jag inte har någon koll på).
 
Ingen som har koll på det här med tätskikt och isolering?

En fråga till har jag med. VI har börjat fundera på att kanske leja ut mer av jobbet ändå. Jag tänkte det skulle vara lite kul att göra det själv, men tiden finns inte riktigt. Finns det några jobb som är extra lämpliga att göra själv för att spara pengar? Jag har redan rivit ut (tog nog fem gånger längre för mig än för en hantverkare) och måla skall vi göra själva. Regla och skiva väggar t.ex., är det något man kan spara en slant på eller är det något hantverkaren gör på en kvart? :)
 
För att du inte gillade mitt svar, har jag inte koll...? :rofl:

Golvet är enklare, antingen mekanisk ventilation och golvvärme med tätskikt eller bara klinker på betonggolvet och tätskikt endast i duschen, alternativt om du lägger in badkar eller duschkabin så behövs inget tätskikt på golvet.

Värme i oisolerad platta kan jag inte med gott samvete säga att är ok...

Du har några alternativ vad det gäller väggarna;

Dränera och isolera utsidan och sen kan du lägga gips och tätskikt inomhus på väggar.

Putsa och måla med färg som andas, alternativt tätskikt som släpper genom fukt (difussionsöppet) och då kan du lägga kakel.

Kakel/klinker bör vara mindre modell för att få så mycket fog som möjligt eftersom bara fogen släpper genom fukt.

Och så de förslag jag gav ovan redan...
 
anders07 anders07 skrev:
För att du inte gillade mitt svar, har jag inte koll...? :rofl:

Golvet är enklare, antingen mekanisk ventilation och golvvärme med tätskikt eller bara klinker på betonggolvet och tätskikt endast i duschen, alternativt om du lägger in badkar eller duschkabin så behövs inget tätskikt på golvet.

Värme i oisolerad platta kan jag inte med gott samvete säga att är ok...

Du har några alternativ vad det gäller väggarna;

Dränera och isolera utsidan och sen kan du lägga gips och tätskikt inomhus på väggar.

Putsa och måla med färg som andas, alternativt tätskikt som släpper genom fukt (difussionsöppet) och då kan du lägga kakel.

Kakel/klinker bör vara mindre modell för att få så mycket fog som möjligt eftersom bara fogen släpper genom fukt.

Och så de förslag jag gav ovan redan...
Haha, förlåt det var ju väldigt ohyfsat av mig! Det jag saknade var om värmeförluster om man skippar isoleringen på väggarna. Jag hade hoppats på att någon satt på konkreta siffor: ”för en genomsnittlig villa i med källare under mark så förloras x % av värmen genom källarväggarna”. Samma sak med golvvärme på oisolerad platta. Har sett det diskuteras att, visst det kostar att värma upp jorden i början, men sen är inte förlusterna så stora. Men det kanske beror på jordtyp, mättnadgrad osv. Jag vet ju att det bästa vore att dränera och bila upp plattan och isolera, men jag är inte sugen på varken kostnaden eller besväret det innebär så jag vill ha lite data för att väga för- och nackdelar. Novellgolv har vi inte höjden för.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.