Hej,

Funderar starkt på att installera solceller då 70-tals husets förutsättningar är utmärkta och göra detta ganska så snart. Dock gör elinstallationen mig lite osäker. Jag har inkommande fasadmätarskåp i garaget, garaget är inte sammanbyggt med boningshuset.
Jag har en "vanlig" elcentral med dvärgbrytare i källaren på boningshuset.

Garaget har jag för avsikt att bygga om fullständigt. Frågan är då om jag ska byta ut mätarskåpet, flytta det till en stolpe, montera det på boningshusets fasad eller dylikt och om detta påverkar elinstallationen för solcellerna?

När solceller installeras, behöver utrustning placeras vid mätarskåpet i garaget? Eller placeras allt vid min elcentral i källaren? Jag har inte helt förstått hur och vart allt skall dras, men jag vill gärna undvika installationer i garaget som jag i princip ska blåsa ut fullständigt till hösten. Tack!
 
Man kan säga att solcellsanläggningen idag bör kopplas in "före" alla förbrukare i anläggningen, före mätarsäkringen (i praktiken flyttar man på mätarsäkringen) så att det går att skilja på produktion och konsumtion om man vill kunna producera mer än vad man vill konsumera.

Jag vet inte om man fortfarande anser det lämpligt att koppla in växelriktare i närmaste elcentral en bit in i anläggningen, men möjligheten finns, åtminstone för mindre solcellsanläggningar. Man behöver ju se över dimensioneringen av interna ledningar med tanke på dubbel matning, och storleken på mätarsäkringarna. Man bör kolla vad brandkåren tycker också.

Jag förstår att du idag grenar av från mätarskåp till garage och hus. Då är detta mätarskåp lämplig plats för inkoppling. Kan du flytta mätarskåpet till huset så blir det ju bättre. Om mätarskåpet placeras på stolpe och endast betjänar huset, så kan solcellsanläggningen kopplas in i huset. Garaget får då matas ifrån huset.
 
Jag hade samma bekymmer och här drog de in en kabel till "huset" som har en undercentral så inkopplingen sitter mellan mätarskåp (som också går till en undercentral i garaget) och undercentral i huset.

Jag har 10.800 kWp så en 5x2,5kvmm var allt som behövdes...
 
Det verkar som att solcell-företagen vill koppla in växelriktaren till min undercentral i källaren, dvs efter fasadskåpet.
Om jag nu kopplar en elbilsladdare direkt till den undercentral i garaget som är kopplat till fasadmätarskåpet, kommer jag då kunna nyttja solenergin till att ladda bilen?

Jag använder Tibber så det ska vi deras app kunna gå att låta bilen endast ladda när jag har mer produktion än vad jag gör av med om jag förstått det rätt.
Funderar på en laddare av typ Easee eller Zappi v2.
 
Det spelar rent elektriskt egentligen ingen roll var solcellsanläggningen ansluts. Var man än är (förutsatt att man är vid en central med tillräckligt grov matarkabel) har man samma elektriska punkt, kretsarna hänger så att säga ihop rent galvaniskt. Faktum är att i större fastigheter med solceller på taken då drar man upp en huvudledning (elkabel modell större) till en separat central avsedd för anslutning av solcellerna. Elmätaren har sedan koll på om du säljer eller köper. Du kommer med andra ord kunna ladda bilen som du tänkt. Däremot får man fundera på hur man dimensioner kablar och säkringar vilket solcellsinstallatören bör ha koll på. Att man däremot gärna drar elbilsladdaren från fasadmätarskåpet beror främst på möjligheten att sätta effektvakter som stryper effektuttaget till laddningen om den totala förbrukningen blir för stor. Finns såklart för- och nackdelar med olika placeringar men de är mer objektsspecifika.
 
  • Gilla
deBrissac
  • Laddar…
Tack! Jag antog detta själv att det skulle fungera ändå men kan ärligt säga att el inte är min starka sida. Man vill ju passa på att utnyttja 50% avdraget för laddaren. Vem vet när det försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.