Behöver ev flytta en stolpe som står lite olyckligt till där vi har tänkt att ha vår utfart.

Jag ringde till sveanät och kollade men de kunde inte ens ge en indikation utan att en elektriker varit på platsen först och skickat in en förfrågan till dem.

Har absolut ingen aning om kostnaden, någon som har bättre koll ???
 
Ca 12000kr har jag hört av vattenfall förut.
 
gbak skrev:
Behöver ev flytta en stolpe som står lite olyckligt till där vi har tänkt att ha vår utfart.

Jag ringde till sveanät och kollade men de kunde inte ens ge en indikation utan att en elektriker varit på platsen först och skickat in en förfrågan till dem.

Har absolut ingen aning om kostnaden, någon som har bättre koll ???
Kan ju tänka mig att kostnaden beror på vad som finns i stolpen är den sambyggd med Telia /belysning osv. Mera saker större kostnader. Om man flyttar stolpen behöver man då staga med linor på grund av att man inte får stolpen att stå o linjen kanske behöver man staga allt påverkar priset och kan inte ses på ritning.
Så att ge ett pris är inte så enkelt....... Har jobbat inom elkraftbranschen för ett antal år sedan så jag vet vad detta innebär.
 
Som rockles skriver, är det ju stor skillnad på om det är ett sambygge eller inte, dvs om stolpen bär både el och tele.

Sedan beror det på vad närmsta alternativ är också, vilket är, gissar jag, anledningen till att de inte kan svara förrän personal från nätbolaget tittat på fallet.
Vi har en elstolpe på vår tomt, ganska nära huset, och i vägen för vår utsikt. Huset ligger på ett berg, och stolpen ingår i en linje som förser ytterligare ett hus med el. På stolpen sitter servisen för vårt hus, dvs el till vårt hus tas ner från linjen vid denna stolpe, och ett litet skåp sitter på stolpen och en kabel går in i huset.
När vi talade med vårt nätbolag, gav de oss två alternativ. Det första var att flytta stolpen inne på tomten. Bort från utsikten, så att linjen fick en annan sträckning. Det andra alternativet var att ta bort linjen och dra el till oss och huset efter oss från nedanför berget, där elen är nergrävd och det finns en station.
Eftersom vi bor på ett berg, betydde alt.2 att de var tvungna att spränga lite i berget, göra en fåra, eller liknande, för att kabeln ska ligga skyddad. Detta alternativ skulle därför kosta oss ca 100 000 kr... Alt.1 skulle vara något billigare, men att sätta en ny stolpe i berg, och flytta ledningen, kostar mer än det ger, för oss.

Vi valde till slut att låta stolpen stå kvar, tills vidare. Vi råkar veta att de planerar att dra om en mängd luftledningar och linjer i vår kommun, och att vi då ligger bra till för att dra fördel av detta. Då vill vi verkligen inte förekomma och betala dyrt för något som de kanske ändå kommer att genomföra.

Bara några tankar.
Men låt du personal komma ut och titta på er situation. Det kostade inget, för oss, åtminstone, att få ett utlåtande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.