Cirkelsåg hade jag inte klarat mig utan, jag har även använt min sticksåg väldigt mycket. Sen behövs en slipmaskin. Om man bara ska ha en hade det nog blivit en excenterslip, även om jag är rätt förtjust i min bandslip också.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…

Bästa svaret

Som jag ser det så har folk en tendens att glo sig blinda på senaste modell av batteridrivna elmaskiner och glömma att det finns billigare sätt att göra samma sak på.
Jag för min del föredrar att ha sladd på allt utom ficklampan och batteriborrmaskinen. Eftersom jag inte bygger på heltid men vill ha arbetet att gå framåt och bli till någonting när jag arbetar så skall det vara kraftiga maskiner med sladd utan batterier. Batterier bara laddas ur medan maskinen står i skåpet.

En handcirkelsåg skall som sagt ha klingan på höger sida och klyvkniv. Jag har fem fingrar på vänsterhanden tack vare klyvkniven på min.
Ett annat alternativ för klyvsågning är en bordscirkelsåg av enklare modell. Det finns en del byggsågar på marknaden och begagnat är ofta minst lika bra som nytt. Tänk igenom vad du vill ha på sikt. Ingen brådska.

Några handverktyg som brukar behövas:
-Hammare .16 oz brukar passa bäst för nybörjare. Vana timmerman som spikar mycket vill ofta ha 20oz. Det lönar sig att köpa kvalitetshammare.
-Fogsvans. Sandviks vanliga billiga tandspetshärdade passar bäst för nybörjare som inte kan vässa sågar.
-Måttband. Minst 5 meter långt eventuellt 8 meter.
-Färglina och färg. Någon vanlig billig.
-Mattkniv. Stanley 99 är bra.
-Vinkelhake. Någon vanlig billig.
-Smygvinkel. Någon vanlig billig.
-Kofot. Hultafors eller Gränsfors Tove är bäst men du klarar dig med en betydligt billigare modell. Gärna en stor kofot. En stor och bra kofot gör att man inte bryter skaftet av hammaren med att dra ut spik.
-Hovtång. En stor modell att dra ut huvudlös spik med. Ingenting går upp mot E.A.Bergs stora modell men fabriken är nedlagd och de går knappt att få tag på ens begagnade så nu vet jag inte vad jag skall rekommendera.
-Borrsats 1-10mm
-Skruvsänkare med sexkantfäste som passar i bitshållaren
-En ordentlig sats skuvbits och en skruvmejsel som bitsen passar i.
-Vattenpass. Jag tycker 60cm Mitax är bra.
-Ett par skruvtvingar. Helsmidda Bessey eller Ehoma är de enda som håller i längden men i början kan du klara dig med något lågprismärke om kassan är skral.
-Skall du bygga större saker behöver du lod och lodlina och 10 eller 12 meter genomskinlig 10mm plastslang för avvägning.
-En 24" bågasåg kan vara bra att ha för sådant sågande som inte är så noga eller där det är sand eller betong på virket. Fogsvansen vill man ju vara rädd om.

På längre sikt behöver du:
-Moraknivar 2 st. En bra kolstålskniv som man är rädd om och håller vass och en skräpkniv att skrapa och öppna målburkar med.
-Yxa. Wetterling eller Hults Bruk eller liknande. Fiskars är för klumpiga som snickaryxa. 40-50cm skaftlängd.
-2 eller 3 st stämjärn. Narex är bra.
-Klubba att slå på stämjärnen med.
-Någonting att vässa de här verktygen på. Därför kommer de här senare i din hemmabyggarkarriär för kan du inte hålla dem vassa duger de ingenting till. Å andra sidan skall det vara väldigt mycket väldigt dyra maskiner om man vill få samma arbete gjort utan yxa och kniv och stämjärn.

Jag kan ha glömt någonting på listan men i det stora hela är de här handverktygen plus de fem maskinerna allt som behövs för allt träarbetet på ett garagebygge.
Du behöver inte köpa allt utan välj det du tror du behöver från listan.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Som jag ser det så har folk en tendens att glo sig blinda på senaste modell av batteridrivna elmaskiner och glömma att det finns billigare sätt att göra samma sak på.
Jag för min del föredrar att ha sladd på allt utom ficklampan och batteriborrmaskinen. Eftersom jag inte bygger på heltid men vill ha arbetet att gå framåt och bli till någonting när jag arbetar så skall det vara kraftiga maskiner med sladd utan batterier. Batterier bara laddas ur medan maskinen står i skåpet.

En handcirkelsåg skall som sagt ha klingan på höger sida och klyvkniv. Jag har fem fingrar på vänsterhanden tack vare klyvkniven på min.
Ett annat alternativ för klyvsågning är en bordscirkelsåg av enklare modell. Det finns en del byggsågar på marknaden och begagnat är ofta minst lika bra som nytt. Tänk igenom vad du vill ha på sikt. Ingen brådska.

Några handverktyg som brukar behövas:
-Hammare .16 oz brukar passa bäst för nybörjare. Vana timmerman som spikar mycket vill ofta ha 20oz. Det lönar sig att köpa kvalitetshammare.
-Fogsvans. Sandviks vanliga billiga tandspetshärdade passar bäst för nybörjare som inte kan vässa sågar.
-Måttband. Minst 5 meter långt eventuellt 8 meter.
-Färglina och färg. Någon vanlig billig.
-Mattkniv. Stanley 99 är bra.
-Vinkelhake. Någon vanlig billig.
-Smygvinkel. Någon vanlig billig.
-Kofot. Hultafors eller Gränsfors Tove är bäst men du klarar dig med en betydligt billigare modell. Gärna en stor kofot. En stor och bra kofot gör att man inte bryter skaftet av hammaren med att dra ut spik.
-Hovtång. En stor modell att dra ut huvudlös spik med. Ingenting går upp mot E.A.Bergs stora modell men fabriken är nedlagd och de går knappt att få tag på ens begagnade så nu vet jag inte vad jag skall rekommendera.
-Borrsats 1-10mm
-Skruvsänkare med sexkantfäste som passar i bitshållaren
-En ordentlig sats skuvbits och en skruvmejsel som bitsen passar i.
-Vattenpass. Jag tycker 60cm Mitax är bra.
-Ett par skruvtvingar. Helsmidda Bessey eller Ehoma är de enda som håller i längden men i början kan du klara dig med något lågprismärke om kassan är skral.
-Skall du bygga större saker behöver du lod och lodlina och 10 eller 12 meter genomskinlig 10mm plastslang för avvägning.
-En 24" bågasåg kan vara bra att ha för sådant sågande som inte är så noga eller där det är sand eller betong på virket. Fogsvansen vill man ju vara rädd om.

På längre sikt behöver du:
-Moraknivar 2 st. En bra kolstålskniv som man är rädd om och håller vass och en skräpkniv att skrapa och öppna målburkar med.
-Yxa. Wetterling eller Hults Bruk eller liknande. Fiskars är för klumpiga som snickaryxa. 40-50cm skaftlängd.
-2 eller 3 st stämjärn. Narex är bra.
-Klubba att slå på stämjärnen med.
-Någonting att vässa de här verktygen på. Därför kommer de här senare i din hemmabyggarkarriär för kan du inte hålla dem vassa duger de ingenting till. Å andra sidan skall det vara väldigt mycket väldigt dyra maskiner om man vill få samma arbete gjort utan yxa och kniv och stämjärn.

Jag kan ha glömt någonting på listan men i det stora hela är de här handverktygen plus de fem maskinerna allt som behövs för allt träarbetet på ett garagebygge.
Du behöver inte köpa allt utan välj det du tror du behöver från listan.
Om det är spik som ska dras ut är verkstången bättre än hovtången då den senare lättare kommer åt under skallen på spiken ;)
Hursomhelst är utbudet skralt av nytillverkat, finns en modell från Tyskland som verkar duglig, men om det är något verktyg som bäst köps begagnat så är det sådana tänger.
 
K
Om jag ska säga dom 3 viktigaste till att börja med är dessa 3 .
Cirkelsåg
Sticksåg
Slipmus.
Det är en bra början speciellt när du har en kap och gersåg. Sen får man ju utöka efter hand :)
 
H heimlaga skrev:
Som jag ser det så har folk en tendens att glo sig blinda på senaste modell av batteridrivna elmaskiner och glömma att det finns billigare sätt att göra samma sak på.
Jag för min del föredrar att ha sladd på allt utom ficklampan och batteriborrmaskinen. Eftersom jag inte bygger på heltid men vill ha arbetet att gå framåt och bli till någonting när jag arbetar så skall det vara kraftiga maskiner med sladd utan batterier. Batterier bara laddas ur medan maskinen står i skåpet.

En handcirkelsåg skall som sagt ha klingan på höger sida och klyvkniv. Jag har fem fingrar på vänsterhanden tack vare klyvkniven på min.
Ett annat alternativ för klyvsågning är en bordscirkelsåg av enklare modell. Det finns en del byggsågar på marknaden och begagnat är ofta minst lika bra som nytt. Tänk igenom vad du vill ha på sikt. Ingen brådska.

Några handverktyg som brukar behövas:
-Hammare .16 oz brukar passa bäst för nybörjare. Vana timmerman som spikar mycket vill ofta ha 20oz. Det lönar sig att köpa kvalitetshammare.
-Fogsvans. Sandviks vanliga billiga tandspetshärdade passar bäst för nybörjare som inte kan vässa sågar.
-Måttband. Minst 5 meter långt eventuellt 8 meter.
-Färglina och färg. Någon vanlig billig.
-Mattkniv. Stanley 99 är bra.
-Vinkelhake. Någon vanlig billig.
-Smygvinkel. Någon vanlig billig.
-Kofot. Hultafors eller Gränsfors Tove är bäst men du klarar dig med en betydligt billigare modell. Gärna en stor kofot. En stor och bra kofot gör att man inte bryter skaftet av hammaren med att dra ut spik.
-Hovtång. En stor modell att dra ut huvudlös spik med. Ingenting går upp mot E.A.Bergs stora modell men fabriken är nedlagd och de går knappt att få tag på ens begagnade så nu vet jag inte vad jag skall rekommendera.
-Borrsats 1-10mm
-Skruvsänkare med sexkantfäste som passar i bitshållaren
-En ordentlig sats skuvbits och en skruvmejsel som bitsen passar i.
-Vattenpass. Jag tycker 60cm Mitax är bra.
-Ett par skruvtvingar. Helsmidda Bessey eller Ehoma är de enda som håller i längden men i början kan du klara dig med något lågprismärke om kassan är skral.
-Skall du bygga större saker behöver du lod och lodlina och 10 eller 12 meter genomskinlig 10mm plastslang för avvägning.
-En 24" bågasåg kan vara bra att ha för sådant sågande som inte är så noga eller där det är sand eller betong på virket. Fogsvansen vill man ju vara rädd om.

På längre sikt behöver du:
-Moraknivar 2 st. En bra kolstålskniv som man är rädd om och håller vass och en skräpkniv att skrapa och öppna målburkar med.
-Yxa. Wetterling eller Hults Bruk eller liknande. Fiskars är för klumpiga som snickaryxa. 40-50cm skaftlängd.
-2 eller 3 st stämjärn. Narex är bra.
-Klubba att slå på stämjärnen med.
-Någonting att vässa de här verktygen på. Därför kommer de här senare i din hemmabyggarkarriär för kan du inte hålla dem vassa duger de ingenting till. Å andra sidan skall det vara väldigt mycket väldigt dyra maskiner om man vill få samma arbete gjort utan yxa och kniv och stämjärn.

Jag kan ha glömt någonting på listan men i det stora hela är de här handverktygen plus de fem maskinerna allt som behövs för allt träarbetet på ett garagebygge.
Du behöver inte köpa allt utan välj det du tror du behöver från listan.
Läser att fler rekomenderar att ha klingan på höger sida. Vad är fördelen med det ? :)
 
För min del köpte jag en "sammlings" Ryobi batteri- verktygsstats som innehöll
borr/skruvdragare
Sticksåg
Cirkelsåg
Tigersåg
Slipmus
1 2Ah batteri
1 5Ah battri
laddare till batteri:na

Sen kan man behöva detta med:
1 hylsnyckel sats modell mindre ( typ denna https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bits--och-hylssats-27-delar-2000038568 )
två hammare, en liten och stor.
två vanliga fogsvansar , en för "grov"arbeten/slit & släng och en som man är lite mer rädd om.
Hovtång
2 knivar
511 j*a tumstockar då de bara försvinner.
1 lite större bitsats
1 mindre bitsats för slit och släng
vattenpass
skruvtvingar
kofot
vinkelhake
1 träborrsats
1 metallborrsats
1 betongborrsats
1 300mm bågfil (metallsåg)
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För min del köpte jag en "sammlings" Ryobi batteri- verktygsstats som innehöll
borr/skruvdragare
Sticksåg
Cirkelsåg
Tigersåg
Slipmus
1 2Ah batteri
1 5Ah battri
laddare till batteri:na

Sen kan man behöva detta med:
1 hylsnyckel sats modell mindre ( typ denna [länk] )
två hammare, en liten och stor.
två vanliga fogsvansar , en för "grov"arbeten/slit & släng och en som man är lite mer rädd om.
Hovtång
2 knivar
511 j*a tumstockar då de bara försvinner.
1 lite större bitsats
1 mindre bitsats för slit och släng
vattenpass
skruvtvingar
kofot
vinkelhake
1 träborrsats
1 metallborrsats
1 betongborrsats
1 300mm bågfil (metallsåg)
Jag sneglade lite på det kittet faktiskt. Sen ska man ju ha bockar och annat för bra arbetshöjd :)
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag sneglade lite på det kittet faktiskt. Sen ska man ju ha bockar och annat för bra arbetshöjd :)
Ångar inte en sekund att jag köpte det kittet med tiger/cirkel/stig-såg och borrskruvdragare.
Använder delar av det varje vecka.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Läser att fler rekomenderar att ha klingan på höger sida. Vad är fördelen med det ? :)
Min gissning är att det anses bra för de 90% som inte har en tanke på att vissa är vänsterhänta...

"Då kan du hålla brädan på plats med vänster hand och såga med den riktiga handen."
 
kashieda kashieda skrev:
Min gissning är att det anses bra för de 90% som inte har en tanke på att vissa är vänsterhänta...

"Då kan du hålla brädan på plats med vänster hand och såga med den riktiga handen."
Jag är ju högerhänt och då känns det naturligt att hålla verktyget med höger hand :)
 
K
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag sneglade lite på det kittet faktiskt. Sen ska man ju ha bockar och annat för bra arbetshöjd :)

Bockar är ju ett utmärkt projekt för att prova nya verktyg :)
 
  • Gilla
To66e och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du göra med nya huset?
Det är väl överdrivet att köpa verktyg innan man vet vad de ska användas till?
 
Jag tycker snabbtvingar är underskattat, annars håller jag i stort med ovan. Det behövs inte så mycket för att göra jobbet, många verktyg är mest lyx som snabbar på, typ slagskruvdragare

Såga:
Fogsvans
Sticksåg
Cirkelsåg
(Bonus kap/ger)

Mäta/rita:
Måttband
Talmeter
Vinkelhake
Blyertspenna
Vattenpass

Montera/borra etc.:
Borrskruvdragare, en stark som klarar hålsåg
Bits!
Borr!
En hammare
En kofot
En sats platta skruvmejslar
Brytbladskniv
Snickarkniv, nån billig i rostfritt duger
Slippapper och hållare till skruvdragaren, (slipmaskin/vinkelslip om det ska slipas mycket. Vinkelsip är bra till metall/sten köp vid behov)
Fogspruta, lite trälim etc.

Då har man iallafall det viktigaste och sen är det bara att köpa mer vid behov.

Sladdlöst är trevligt, men inget måste. Samma batteri till allt är då nice, t.ex. Ryobi eller Makita som har grästrimmer, skruvdragare och mutterfragare etc. I samma plattform
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad ska du göra med nya huset?
Det är väl överdrivet att köpa verktyg innan man vet vad de ska användas till?
Ja det finns väl alltid fix att göra. Planen är att bygga en grund till utomhusspa, lite fix i krypgrunden, bygga garage... Men fick svar på det ovan :)
 
Köp på dig verktyg i den takt dina projekt "kräver". ;)(y)
Jag resonerade som så att resultaten på mina första stapplande projekt som husägare inte skulle vara avhängt verktygens kvalitet utan att dom gjorde vad som "förväntades", sen har det fortsatt med samma märke och någon "otrohetsaffär".
Missförstå mig rätt det är inte fel att blanda märken men just batterisystem och verktyg som nyttjar skensystem håller jag mig till samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.