Hej! Hoppas någon kunnig kan hjälpa en nybörjare med att klura ut hur jag ska göra för att plocka ned ett vattenelement. Se bifogad bild på hur det ser ut.

I nära anslutning har jag någon slags undercentral (?) med kopplingar i men är osäker på om det är kranvatten eller värme.

Värmen är iaf ihopkopplad med en Nibe värmepump och förser nedervåningen som har ett gäng olika slingor golvvärme och övervåningen där detta och andra liknade element finns.

Nu ska jag riva ned våtrummsmattan för att göra klart för att sätta ny matta och därmed måste elementet tas bort tillfälligt. Hur rekomenderar ni som kan att jag går tillväga? Jag skulle helst ha kvar värmetillförsel till övriga element om det är möjligt.

Stort tack på förhand!
 
  • Väggmonterat vattenburet element med anslutning och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum under renovering med ett radiatorvattenelement och en väggmonterad undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkopplingar och ventiler inuti ett väggskåp, avsedda för värme eller kranvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut spm om det är fördelarskåpet för varm respektive kallvatten
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
E EinZwei skrev:
Hej! Hoppas någon kunnig kan hjälpa en nybörjare med att klura ut hur jag ska göra för att plocka ned ett vattenelement. Se bifogad bild på hur det ser ut.

I nära anslutning har jag någon slags undercentral (?) med kopplingar i men är osäker på om det är kranvatten eller värme.

Värmen är iaf ihopkopplad med en Nibe värmepump och förser nedervåningen som har ett gäng olika slingor golvvärme och övervåningen där detta och andra liknade element finns.

Nu ska jag riva ned våtrummsmattan för att göra klart för att sätta ny matta och därmed måste elementet tas bort tillfälligt. Hur rekomenderar ni som kan att jag går tillväga? Jag skulle helst ha kvar värmetillförsel till övriga element om det är möjligt.

Stort tack på förhand!
Ingen som har ett tips?
 
R
Jag skulle sätta lock på täckbrickan.
 
Stort tack för svar! Vad händer när jag skruvar loss dem? Sprutar det vatten? Hur tar jag bort trycket? Innebär det att övriga element blir kalla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.