Hej,

Jag ska strax dra om elen i mitt hus och tänkte sänka huvudsäkringen från 20A till 16A för att spara drygt 2000kr per år i abonnemangsavgift. För närvarande värms hela huset upp med endast en enda luftvärmepump som jag har i hallen. Den är gammal och sjunger på sista versen och klarar att få upp värmen till 16grader C inomhus när det är -20 grader C ute... Dock är det sällan så kallt, så därför fungerar det ändå bra i praktiken. Är det plusgrader ute så har jag skön värme i hela huset med +20 grader C inne. För framtiden planerar jag att installera flera luft-luft-pumpar i huset för bättre komfort och jämnare värme, 2-3 st. Förstår att det är tajt att värma ca 70kvm med spretig planlösning (bl.a. badrum i tillbyggnad) med bara en enda värmekälla på 10A (2300W). Jag är väldigt snål och vill ha den lägsta driftkostnaden och lägsta investeringskostnaden, så att installera någon vattenburen värme är inte aktuellt.

Nu till frågan. Om man har ett decentraliserat värmesystem med flera luft-luft-pumpar och dessutom elektrisk varmvattenberedare, finns det något fabrikat på luft-luft pumpar som har synkronisering av effekten mellan enheterna? Man tycker att det borde vara superenkelt för tillverkarna att lägga in den funktionen i mjukvaran, så att pumparna pratar med varandra trådlöst, t.ex. med Zigbee-protokollet, och synkar effektuttaget, så att pumparna tillsammans inte drar mer än 10A. Det finns ju effektvakter man kan installera i elcentralen, jag vet inte om det är bra att bryta matande strömmen ganska ofta till en luft-luft-pump? Det kommer ju störa avfrostningsfunktion, m.m. när strömmen plötsligt bryts, som vid ett strömavbrott. De pumpar som har trådlös styrning kan man kanske snickra ihop en trådlös hemmagjord synkronisering, t.ex. med en Zigebee och Raspberry pi så att temperaturen sänks på den ena enheten när den ökar på den andra enheten, så att de jobbar växelvis med att värma olika rum i huset, och dessutom dra ner värmen på natten i de delar av huset där man inte sover? En helt annan lösning som jag känner till är att köpa luft-luft pump med två inomhusdelar och en utomhusdel, dock ser jag nackdelar med detta, att risken att pumpen kraschar och plötsligt har man ingen värme alls. Vore bättre med flera oberoende pumpar som synkroniserar sig med mjukvaran... Någon som har en kommentar eller förslag på hur man får jämn värme med "decentraliserat" värmesystem och minsta möjliga huvudsäkring? Tack på förhand.
 
Lägg dom på varsin fas. Sannolikheten att samtliga ska dra max effekt samtidigt borde vara ganska liten om det räcker med en värmepump i dag.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägg dom på varsin fas. Sannolikheten att samtliga ska dra max effekt samtidigt borde vara ganska liten om det räcker med en värmepump i dag.
Tack för tipset. Ja, det är nog helt klart lämpligast att pumparna är kopplade till olika huvudsäkring. 3 pumpar á 10A kommer nog inte rymmas inom 3x16A om det ska finnas kraft kvar till annat. (T.ex. varmvattenberedare 10A, diskmaskin 10A, tvättmaskin 10A, spis 3x10A.). Det är ändå smått störande att ju fler pumpar man skaffar (för att få jämnare värme i huset) desto större huvudsäkring kan man behöva ha, bara för det finns den potentiella risken att alla pumpar jobbar på max samtidigt och därmed utlöser huvudsäkringen. Detta problem uppstår inte vid vattenburen värme där man kan ha en elpatron som värmer hela huset och sparar värme i ackumulatortankar och man vet säkert vad som är max-belastningen på elpatronen.
 
Det jag vill ha är luftvärmepumpar som kan synkas med en Smart-home lösning, nånting trådlöst som kan styras med en app. Så man kan gå in i sin telefon, välja "settings" och få upp 3 st luftvärmepumpar i en lista som finns i huset (t.ex. Sovrum, vardagsrum, hall) så kan man lägga in olika energischeman för respektive pump. T.ex. på natten går tempen ner på pumpen i vardagsrummet till 15 grader, den pumpen i sovrummet ska vara "prioriterad pump" under natten, och på dagtid omvänt. Och så ska man kunna ställa in i "settings" hur mycket effekt alla pumpar tillsammans får dra, t.ex. 1500W, 2000W, 3000W, etc. så fixar mjukvaran resten. Om pumparna inte klarar att leverera inställd temperatur på grund av att man "strypt" effekten för mycket, så ska man få upp en notis i telefonen, att man behöver ge tillåtelse att öka effektuttaget. Vem av tillverkarna skulle kunna fixa detta åt mig?
 
Redigerat:
Du kan göra i princip vad du vill med Daikinpumpar och IFTTT. Troligen samma med andra märken. Ditt nick säger att du kan fixa det.

Fast jag undrar om du inte snålar dig till större utgifter. Att spara 2000 genom mindre huvudsäkring är inte mycket och det äts väldigt snabbt upp om du behöver göra någon enda anpassning för att det ska funka i praktiken.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kan göra i princip vad du vill med Daikinpumpar och IFTTT. Troligen samma med andra märken. Ditt nick säger att du kan fixa det.

Fast jag undrar om du inte snålar dig till större utgifter. Att spara 2000 genom mindre huvudsäkring är inte mycket och det äts väldigt snabbt upp om du behöver göra någon enda anpassning för att det ska funka i praktiken.
Klok kommentar! Jag skriver den här tråden för att jag är ute och fiskar efter om behovet är befogat, om andra delar mitt behov, och om det är nån idé med att skicka förslag till tillverkarna att utveckla sina pumpar/appar/smart-home kompatibilitet. Själv kommer jag nog köra slut på den pumpen jag har innan det är dags för byte, men plötsligt behövs nya pumpar och då vore det bra om det finns rätt produkt på marknaden.
 
Som sagt kan du göra vad du vill med IFTTT. Du kan t ex komma runt bristen att pumparna har temperaturgivaren i inneenheten och låta dem styras av en termometer som är bättre placerad i huset och snabbare kan reagera på t ex värme från matlagning, bastu eller kamin och strypa effekten.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Hur skulle det går till i IFTTT?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.