Funderar också på ett sängskåp av något slag.

Kanske rentav så man kunnat placera den under en del av bardisken? På så vis kommer man inte ens tänka på att det finns en säng där när man vikt upp den :) och bardisken ser tillräckligt lång ut för att kunna husera 2-3 barstolar trots en sådan lösning (y)
 
Bardisken är väl enda matplatsen? Jag har svårt att se alternativ till sängskåp eller någon form av dagbädd eller bäddsoffa med tanke på att även vardagsrummet är rätt litet samt effekterna av den öppna planlösningen.
 
1 16386 skrev:
Bardisken är väl enda matplatsen? Jag har svårt att se alternativ till sängskåp eller någon form av dagbädd eller bäddsoffa med tanke på att även vardagsrummet är rätt litet samt effekterna av den öppna planlösningen.
Ja vad jag kan se.

Men det blir la lite prioriteringar, därav min tanke! Dem är 2 st och det kommer rymmas 2 barstolar även med ett sängskåp under. Bardisken ser ut att vara ca 3m + ca 90 cm lång (y)
Med en 90 säng så upptsr den då 90 cm mellan bardisk och soffa och det borde väl ändå vara möjligt?
+ att den inte tar något utrymme dagtid :)
 
Jag uppfattar ditt förslag som att sängskåpet skulle byggas in under bardisken, och att sängen därmed "står" på långsidan när den är uppfälld. Det är åtminstone 210 cm av bardisken som då aldrig kan användas, om man inte gör den djupare så att den utfällda sängen alltid är delvis under bardisken. Eller har jag helt missförstått dig?
 
Om bäddsoffa inte är lämplig skulle jag välja ett sängskåp av vanligt slag, med sängen "ställd" på kortändan, placerad mellan bardisken och soffan (som nog får bli rätt kort).
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag uppfattar ditt förslag som att sängskåpet skulle byggas in under bardisken, och att sängen därmed "står" på långsidan när den är uppfälld. Det är åtminstone 210 cm av bardisken som då aldrig kan användas, om man inte gör den djupare så att den utfällda sängen alltid är delvis under bardisken. Eller har jag helt missförstått dig?
Du har förstått mig rätt!

Och absolut snor det 2-2.1m av bardisken. Men jag utgår från de förutsättningarna som finns och då kanske 2 sittplatser vid bardisken är att föredra, eftersom kompromisser kommer behöva göras (om vi bortser från våningssäng) :)
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
Ett annat förslag hade varit att ha ett vanligt sängskåp, men att placera detta bredvid balkongdörren.

Kompromissen där blir en mindre TV möbel och ett soffbord som tillåter att sängen fälls ner, om man inte orkar flytta det hela tiden.

Hade kunnat funka rätt bra (y)
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
Väggen mellan bardisken och fönstret är ca 4,60 lång och väggen mellan soffa och TV-bänk är 4,25. Jag tänkte annars att ställa sängen mot väggen där soffan står (helst in mot hörnet mot balkongen om den går in bredvid fönstret) och sen bygga en vägg framför den som soffan kan stå med ryggen mot så att säga. Det ger ändå drygt 3 meter kvar från soffa till TV, det borde ju vara ok?
 
Visst kan du göra så. Svårt att bädda men görbart. Jag personligen tror inte att det kommer se bra ut, men det är ju upp till dig. Jag skulle rekommendera någon form av draperi som döljer sängen på dagtid - kan ju vara trist att se den från köket. Kan nog också vara bra att bygga detta i mitten på långväggen, så att sängen känns mindre instängd. (Hjälper också med bäddning och dammsugning om man kommer åt båda kortändorna.)
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
Bra poäng med bäddningen. Men fixar man ett dra på lakan och en bäddmadrass som inte väger bly så ska det nog funka.

Jag hade isf tänkt sätta en bokhylla typ IKEA Kallax som inte har någon baksida, ut från väggen, parallellt med bardisken ca 80-100 cm ifrån, för att dela av köket från vardagsrummet samt för förvaring, och då kommer inte sängen synas från köket.
 
Violan Violan skrev:
Bra poäng med bäddningen. Men fixar man ett dra på lakan och en bäddmadrass som inte väger bly så ska det nog funka.

Jag hade isf tänkt sätta en bokhylla typ IKEA Kallax som inte har någon baksida, ut från väggen, parallellt med bardisken ca 80-100 cm ifrån, för att dela av köket från vardagsrummet samt för förvaring, och då kommer inte sängen synas från köket.
Fast då blir det väldigt trångt med soffan?
Om du har 460 och drar bort 90cm för säng och 90cm för utrymme mellan kallax och bardisk, då har du 280 cm kvar, sen får du dra bort en vägg mellan säng/soffa a 10cm och ca 40cm för en kallax. Då är det 230cm kvar.

Då är det precis att du får in en 3 sits soffa och det kommer bli en sorts sluss in eftersom du har "väggar" på båda sidorna.. :surprised: Är rädd att det kommer kännas klaustrofobiskt :/
 
Då missförstod du nog mig, soffan ska stå utanför sängen (parallellt med sängen) med en vägg eller ett draperi emellan.
 
Om du vill ha en vanlig säng utan att behöva ställa undan/vika undan den så hade jag nog ställt den där soffan är på bild och sedan ställt soffan mer eller mindre dikt an.
Med sängen placerad där så hade det ändå varit 335 cm kvar vilket faktiskt är fullt tillräckligt för att kunna få plats med samma möblemang som på bilden, kanske bara med ett något grundare soffbord.

Men ställer man upp det blir det såhär.

Soffa 100 cm djup
Luft soffa-soffbord 30 cm
Smalt soffbord 50 cm
TV möbel 40 cm
= 220cm
Vilket då resulterar i att en gång på ca 115 cm ändå finns kvar, vilket räcker gott och väl för att kunna gå till balkongen :)
Du hade till och med kunnat gå upp något i sängstorlek till 105 eller rentav 120 cm :)
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
Violan Violan skrev:
Då missförstod du nog mig, soffan ska stå utanför sängen (parallellt med sängen) med en vägg eller ett draperi emellan.
Aha, ja då missförstod jag dig men kanske undermedvetet förstod dig med tanke på mitt senaste svar :crysmile:
 
Jag kanske förklarade dåligt :thinking: Om du tittar på bilden och tänker att du drar ut soffan en meter ut från väggen, och där bakom gör man en sovalkov :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.