Jag har försökt hitta information om det finns möjlighet att själv fixa rasskydd till krypgrunden men utan framgång..
Är det någon som har gjort det själv? Hur har ni då gjort? Vad har ni använt? Eller är det något man måste anlita folk för?
Vi bor i ett hus från -87.
 
har du sett att det behövs då?
 
Ja när vi köpte huset rekommenderades det att vi skulle göra det. Det rasar in en hel del grus på vissa ställen.
 
Någon som har gjort det?
 
Hej, jag har en liknande situation. Blev vid besiktning rekommenderad att installera krypgrund och har den senaste tiden upptäckt ökad mängd grusras. Jag har endast hittat en produkt som uttryckligen säljs för ändamålet: https://www.acetec.se/rasskydd-500mm-l1160/

Är det någon som kan rekommendera den produkt jag hittat eller vill dela med sig av andra förslag?

Har trådskaparen löst problemet än?
 
M Maigo skrev:
Hej, jag har en liknande situation. Blev vid besiktning rekommenderad att installera krypgrund och har den senaste tiden upptäckt ökad mängd grusras. Jag har endast hittat en produkt som uttryckligen säljs för ändamålet: [länk]

Är det någon som kan rekommendera den produkt jag hittat eller vill dela med sig av andra förslag?

Har trådskaparen löst problemet än?
En uppmaning att vara försiktig här. Illustrationen för denna produkt är direkt livsfarlig med en underminerad grundmur och jag ser inget i databladet som uppmanar till försiktighet. En tunn plåt som detta kan givetvis hundra lite massor från att röra sig en aning men detta är ingen produkt som hanterar en underminerad grundmur endast med infästning i överkant med ett fåtal skruvhål samt klent material
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En uppmaning att vara försiktig här. Illustrationen för denna produkt är direkt livsfarlig med en underminerad grundmur och jag ser inget i databladet som uppmanar till försiktighet. En tunn plåt som detta kan givetvis hundra lite massor från att röra sig en aning men detta är ingen produkt som hanterar en underminerad grundmur endast med infästning i överkant med ett fåtal skruvhål samt klent material
Tack för svar, rimligt resonemang. Jag föreställer mig snarare att man vill ha en "utanpåliggande" skiva, från straxt över marknivå och ner till "krypnivå". Är det vettigt att helt enkelt skruva dit en galvad plåt (dvs ingen specifik produkt för ändamålet), eller borde man använda något annat material?
 
C
Ursäkta en dum fråga, men efter att ha sett illustrationen i produktbladet funderar jag på vad det är för konstruktion som drabbas av detta problem med inrasande massor? De hålls väl ute av grundmuren?
 
C cpalm skrev:
Ursäkta en dum fråga, men efter att ha sett illustrationen i produktbladet funderar jag på vad det är för konstruktion som drabbas av detta problem med inrasande massor? De hålls väl ute av grundmuren?
I mitt 70-talshus går muren inte ända ner till "krypnivån" utan precis som på bilden är det helt enkelt hålrum ut mot omkringliggande massor (grus/sten). Det är ju inte så att det ramlar in stora massor, men det är en stadigt ökande mängd med åren.
 
M Maigo skrev:
I mitt 70-talshus går muren inte ända ner till "krypnivån" utan precis som på bilden är det helt enkelt hålrum ut mot omkringliggande massor (grus/sten). Det är ju inte så att det ramlar in stora massor, men det är en stadigt ökande mängd med åren.
Det är i dom fallen jag tycker produkten är direkt farlig och illustrationerna är åt det hållet. Då du har du i princip en produkt som döljer en fortsatt underminering samtidigt som den inte kan hindra denna på något sätt. Hade det varit en illustration på en bärande plintgrund med grusmassor som mellan de bärande plintarna sipprar in hade det givetvis varit av mer estetisk karaktär och jag hade köpt illustrationen i databladet
 
  • Gilla
Maigo och 1 till
  • Laddar…
C
Tänkte också först plintgrund men fick inte ihop det med bilden. Har förvisso ingen egen erfarenhet av detta, men det känns som att ett rätt allvarligt problem som man knappast löser med en liten plåtbit(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.