Jag håller på att bygga en säng åt min dotter i hennes rum. Kommer bli som en mysigt krymp in och den är mot ett snedtak.

den kommer vara uppbyggd av 45x70 reglar och ha 3 lådor under sig.

utsidan kommer vara troligtvis OSB skiva och sen spontade panel skivor (om ni inte har bättre förslag för spontade paneler)

lådorna tänkte jag bygga and MDF troligtvis på hjul. För att kunna dra ut helt och möjlighet att städa under om de behövs.

men insidan av själva sängen. Vad är bäst där för att få en slät finish att måla på?
MDF eller plyfa? Eller något annat?

i madrassval, skummadrass eller resårmadrass? Skillnad i pris och kvalitet

dottern är 1 1/2 år nu och förhoppningsvis ska gilla denna säng iaf i 10 år ^^

Kan komma med bilder framöver om någon är intresserad hur de blir. Just nu har jag bara påbörjat ramen.
 
Det blir nog slätast med MDF.
Resårmadrass är väl bättre att hoppa i??

//AA
 
Hej! Jag är nyfiken på lite dokumentation av processen och slutresultatet. Ska göra ungefär exakt samma bygge till sonen. Vore kul att höra om du har några tips, ifall du stötte på några hinder etc, som kan underlätta för mig i min planering =)
 
Trästomme till en inomhussäng på ett trägolv, med ett litet barn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig träkoja inomhus under konstruktion med synliga träreglar och plywoodplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husformad sänggavel byggd av OSB-skivor i ett sovrum med ljusa trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av vind med snedtak, oskyddad isolering och plastöverdrag på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ofärdig träbädd byggd in i en nisch med synlig OSB-skiva och plankor, i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oöppnad låda i trä under konstruktion, med verktyg och byggmaterial runtomkring på ett skyddat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd förvaringsutrymme under snedtak med öppen dörr och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med gröna väggpaneler och en inbyggd öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Jag skruvade endast fast själva regelverket i taket på 3 ställen för så lite skada på golvet. La även lummpapp under alla reglar som går mot golvet. Om de hjälper eller inte mot slitage och ljud om de skulle röra på sig.

satte plyfa på insidan men blev inte så bra som jag tänkt mig. Blev lite bullrigt när man väl slår emot den. I hörnen och längst taket på insidan satte jag kvartsstavar för att få en slät finish så inga vassa delar kunde sticka ut.

sängen är en resårmadrass på 120cm. Så skönt att kunna ligga bredvid tösen när man ska natta utan att trängas.

Hade ingen bild när de var helt klart men kan försöka fixa en under dagen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Det ser inte ut som att det går att ta ut madrassen? Eller är det en av skumgummi som man kan vika ihop?
Ser mysigt ut :p

//AA
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
S saiter skrev:
Det ser inte ut som att det går att ta ut madrassen? Eller är det en av skumgummi som man kan vika ihop?
Ser mysigt ut :p

//AA
helt korrekt den går inte att ta ut.
Är ett kiss skydd på resårmadrass och sen är de en badmadrrass med samma skydd med.

jag hoppas att den dagen jag ska ta ut den så vill dottern inte ha den längre så jag måste riva :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.