Kollar på hus där det krävs ny värmekälla, funderar på bergvärme. Vill installera själv.
Någon som har en guide på genomförd egen installation? Från start till mål, med bra tips på vägen . Såsom:

- dimensionering värmepump
- inköp , rinkabyrör?
- grävning
-installation invändigt, bilder?
-vilka kopplingar krävs för att ansluta kollektorslang till värmepump?
- påfyllnad vätska i kollektorslinga
.,
 
Ingen som installerat jordvärme på egen hand?


QUOTE="Jith, post: 4125934, member: 169052"]Kollar på hus där det krävs ny värmekälla, funderar på bergvärme. Vill installera själv.
Någon som har en guide på genomförd egen installation? Från start till mål, med bra tips på vägen . Såsom:

- dimensionering värmepump
- inköp , rinkabyrör?
- grävning
-installation invändigt, bilder?
-vilka kopplingar krävs för att ansluta kollektorslang till värmepump?
- påfyllnad vätska i kollektorslinga
.,[/QUOTE]
 
Jag har gjort rubbet själv, dock med bergvärme, men har projekterat en jordvärmeanläggning till föräldrarna.

Ska bara spackla ett rum nu (roligare än mello :crysmile:) så svarar jag mer detaljerat senare.
 
Vi gjorde en sådan installation i somras, vad vill du veta?
Vår anläggning blev 2x300m slang, en CTC GSI 12.
 
Dimensioneringen får du genom att ta reda på husets energibehov. Dels det totala energibehovet men också vilken toppeffekt som krävs. Ofta kan det vara klokt att både använda tillgänglig data och göra en energiberäkning för att få fram bra värden. Vad gäller effekten rekommenderar jag starkt att du dimensionerar så du inte behöver använda pumpens eltillskott. Använd rejäl slanglängd, den är dumt att snåla på. Ligg hellre i det övre spannet och se till att ha tagit hänsyn till jordmånen. (Sand kräver tex längre slang).

De kända märken som du kan installera själv är väl CTC och NIBE, de andra säljs bara med installation så vitt jag vet. NIBE har dessutom försämrat sin service för DIY kan jag tycka. Tidigare kunde man ringa direkt till dem och få hjälp, nu vill de att kontakten går genom återförsäljare. Hur CTC funkar där vet jag inte.

Vad gäller inköp så ta in offerter, jag kom ner betydligt under rinkabys priser på det sättet. Stället jag köpte från finns dock inte kvar längre (BYNOR).

För att ansluta kollektorn till pumpen så använder du PRK-kopplingar och gärna flexslangar både till kollektor och värmekretsen så minskar du risken för att oljud från pumpens vibrationer fortplantar sig ut i rören. I kollektorkretsen ska du i undvika klämringskopplingar då dessa kan frysa sönder.

Vad gäller själva rörpulandet så är det billigaste att använda löddelar för koppar. Skaffa dig en riktig lödtång så är det enkelt att löda tätt.

Påfyllnaden lät jag dock en firma göra, men annars behöver du bara ett större blandningskärl (tunna) och en lämplig pump så du kan cirkulera och få ut den mesta luften.

Vad gäller grävningen så plöj ner slangen om möjligt, det går mycket fortare och är mindre återställningsjobb.

Glöm inte att anmäla/ansöka installationen till kommunen innan du börjar.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Hej,

hur gjorde ni med de två slingorna? Kopplas de
Ihop utomhus eller precis innan pumpen med grövre slang? Vilka kopplingar?

Fyllde du på kollektorslingorna själv? Hjälpmedel?

X xLnT skrev:
Vi gjorde en sådan installation i somras, vad vill du veta?
Vår anläggning blev 2x300m slang, en CTC GSI 12.
X xLnT skrev:
Vi gjorde en sådan installation i somras, vad vill du veta?
Vår anläggning blev 2x300m slang, en CTC GSI 12.[/QUOTE
 
Vi har jordvärme med två slingor, de är ihopkopplade precis efter de kommer in i huset.
 
J Jith skrev:
Hej,

hur gjorde ni med de två slingorna? Kopplas de
Ihop utomhus eller precis innan pumpen med grövre slang? Vilka kopplingar?

Fyllde du på kollektorslingorna själv? Hjälpmedel?
Svetsade röranslutningar i en grävd ränna för installation av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag svetsade våra anslutningar.
Den som är rak i tilloppet kommer böjd in i returen, och vice versa.
Så jag har bara en tillopp och en retur på kollektorslangarna in i pannrummet,
Har inte fyllt systemet än, men det är ju bara frågan om ett stort kärl och en pump.
 
G
Har också installerat bergvärme själv, två gånger då jag bytte min gamla förra sommaren. Det mesta är kapillär lött med Rimac mapp-gas brännare. Några extra uttag och kulventiler vid Kb ex kärlet så jag kan "trycka" runt Kb vätskan genom att pumpa in luft på toppen av Kb exp kärlet vilket håll jag vill. Senaste pumpen köpte jag från save varmepumpsshopen, rör och kopplingar på Hornbach som har vatette.
 
J Jith skrev:
hur gjorde ni med de två slingorna? Kopplas de
Ihop utomhus eller precis innan pumpen med grövre slang? Vilka kopplingar?
Om man har plats så är det bäst att koppla ihop slingorna inne i pannrummet och sätta ventiler så man kan balansera flödet mellan dom.
Men vet man att dom blir exakt lika långa med samma tryckfall så funkar det att koppla ihop dom på enklaste sätt i marken.
 
Har någon bild på påfyllnaden av systemet? Hur man går till väga för att få ut luft ur slingorna.?
QUOTE="OMathson, post: 4127186, member: 222292"]Har också installerat bergvärme själv, två gånger då jag bytte min gamla förra sommaren. Det mesta är kapillär lött med Rimac mapp-gas brännare. Några extra uttag och kulventiler vid Kb ex kärlet så jag kan "trycka" runt Kb vätskan genom att pumpa in luft på toppen av Kb exp kärlet vilket håll jag vill. Senaste pumpen köpte jag från save varmepumpsshopen, rör och kopplingar på Hornbach som har vatette.[/QUOTE]
 
Proffsen har en "balja" på typ 100 liter, med en pump. De fyller baljan med vätskan och pumpar runt i 2 - 4 timmar. Jag har hört att man ser när vätskan som kommer i retur till baljan är fri från luft, den blir klarare, då fortsätter man att pumpa i 30 - 60 minuter. Det beror rimligen också på vilken pumpkapacitet man har.
 
I vilket skede gör man påfyllningen? Före eller efter slinga ansluts till innedel? Om man gör det efter var ansluter man pumpen för påfyllnad? Vid expansionskärlet i plast?

Om man gör påfyllning innan anslutning till innedel gör man det så nära innedel man kan? och sedan sista luften som tillkommer därefter luftas ut via säkerhetsventil?


H hempularen skrev:
Proffsen har en "balja" på typ 100 liter, med en pump. De fyller baljan med vätskan och pumpar runt i 2 - 4 timmar. Jag har hört att man ser när vätskan som kommer i retur till baljan är fri från luft, den blir klarare, då fortsätter man att pumpa i 30 - 60 minuter. Det beror rimligen också på vilken pumpkapacitet man har.
 
I mitt hus har vi en variant av denna ventil, liknande. När jag lossar frigolitinklädnaden är det fuktigt bakom. Hur kollar jag om det är köldmedia eller kondens?
Nivån sjunker i ”plastblåsan” som innehåller köldmedie så är rädd för läckage någonstans...
Tacksam för felsökningstips.

Vad tätar man vid behov kopplingar för köldmedia med? Pasta+lin?, funkar det?

useless useless skrev:
Man fyller på och rundpumpar när allt är ihopkopplat. Enklast är det om man sätter dit en sån här:

[bild]
[länk]

useless useless skrev:
Man fyller på och rundpumpar när allt är ihopkopplat. Enklast är det om man sätter dit en sån här:

[bild]
[länk]
 
Redigerat:
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.