Hejsan

Jag står i begrepp att öppna upp en bärande vägg och behöver lite hjälp av någon här som är kunnig på att dimensionera avväxlingen som behöver göras.
Om det är just din specialitet så får du här en ypperlig möjlighet att samla på dig rejält med härlig karma....för framtida bruk. :)
Jag bifogar ritningar som jag gjort efter bästa förmåga. Det innebär inte på något sätt att de innehåller ens en bråkdel av den informationen som behövs för att göra uträkningen, men ge inte upp för en sådan pettitess - jag svarar mer än gärna på alla frågor, jag har byggt huset själv och vet mer eller mindre var varenda spik sitter.

Lite förutsättningar.
Grunden kommer att hålla, det har ingenjörer på Leca lovat mig så den kan vi lämna därhän.
Huset ligger på en höjd i Björlanda, Göteborg.
Avstånd till hav är mindre än 1 km så snözonen bör vara låg och blåszonen om det finns en sådan bör vara hög.

Mitt hus består av tre "fristånde" huskroppar.
Det har en central huskropp i 1 och1/2-plan.
På varje långsida ansluts det av en enplansdel.
Enplansdelarna bär sitt eget tak med fackverkstakstolar så de kan vi också lämna utanför beräkningarna vågar jag nästan påstå.
Möjligen skulle en viss last kunna överföras till centraldelen då enplansdelens inre takstol är fastspikad i väggen på 1 och 1/2 plans delen.

I ena enplansdelen är köket beläget - på andra sidan väggen, dvs i 1 och1/2 plans delen, skall det bli matsal/sälskapsrum. Jag vill öppna upp väggen mellan köket och matsal/sälskapsrummet med en 3600 mm stor öppning.
Det är lasterna ovanför denna öppningen som behöver bäras av balken.

1 och 1/2 plans delens mått.
7400x10800.
ytterväggarna är totalt ca 250 mm tjocka så innermåtten mellan de bärande reglarna blir ca 6900x10300 mm.
Mitt i hus ligger en HEA180 balk uppburen av fyrkantsprofiler som jag tror heter VKR 80x5 mm och agerar hjärtvägg så att säga.

Alla "ytterväggar" är uppbyggda:

13 mm gips
45x120 mm stående regel
45x45 mm liggande regel
9 mm ute gips
läkt
stående lockpanel 21 mm breda brädor.

1 och 1/2 plans delens uppbyggnad nerifrån och upp är.

Torpargrund av Lecablock på betongsula.
45x145 mm syll i tryckt virke.
45x220 mm bjälklag cc600 mm
vägg vån1- 45x120 mm stående reglar cc 600 mm med 45x120 mm hammarband på över och undersida - total vägghöjd 2480 mm.
45x220 mm bjälklag på övervåningen.cc600 mm
vägg vån 2 - 45x120 mm stående reglar cc 600 mm med 45x120 mm hammarband på över och undersida - total vägg höjd 2070 mm.

Taket:
Takvinkel 28 grader.
takets uppbyggnad nerifrån och upp:
13mm gips
45x70
45x220
21 mm råspont
takpapp
läkt
vittinge lertegel.
takstolar cc1200 med 250 mm sprutad lösisolering till nock.

Övriga vikter att ta hänsyn till.

Vikter från bjälklaget på övervåningen förutom dess egenvikt som kommer att belasta balken bedömmer jag som relativt ringa.Det är (som jag hoppas framgår av ritningen) delvis öppet mellan våningsplanen.Där det är golv står en stor soffgrupp där det kan tänkas sitta upp till 15 normaltjocka svenskar och följa t.ex. stavhoppsfinalen i OS med risk för synkroniserade glädjeskutt. Nä, det stämmer inte, endast 5-6 av dem kommer att belasta blaken, övriga hamnar bortanför densamma.
Inga badrum etc som är känsliga för lite rörelser finns på denna sidan av övervåningen överhuvudtaget.

Stort tack på förhand - Må Shiva reinkarnera dig precis det du önskar.....//Håkan
 
  • Handritad konstruktionsskiss för hus med mått och material specificerade, relaterat till en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av huskonstruktion med måttangivelser för att diskutera öppning i bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå - stående Iphonebilder blev visst lite avklippta av Byggahus-gränssnittet. Nya kommer snart.
 
Handritad skiss av trapp och bjälklag med måttangivelser och anteckningar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Överslagsmässigt rör det sig minst om en HEA 180.
 
Tack för svaret. Det var det jag var rädd för. För att kunna bygga in den i väggen vill jag helst inte ha något som är bredare än 140 mm. Jag antar att en HEB140 inte råcker men kan t.ex en I-balk eller kanske en fyrkantsprofil på 140x??? mm kunna vara ett alternativ. Om inte kan jag tänka mig att minska öppning en del - så förutsättningarna blir typ - så stor öppning som möjligt men max 140 mm bred avväxling.

Missade lite mått och info som du kanske räknat ut själv men för säkerhets skull:

Spännvidden mellan befintlig HEA180 balks centrum (mitten på huskroppen) och vägg som skall avväxlas är ca 3420 mm.
Såklart blir måttet detsamma mellan limträbalkens cc i taknocken och ytterväggen på övervåningen detsamma.
Takutsprånget är 500 mm.

Lasterna som skall tas upp av avväxlingen blir:
Från tre golvreglar på övervåningen - cc600.
och
3 och 1/2? takstol cc 1200 (Lasten lodrät ned från takstol nr 3 hamnar 50 cm in på avväxlingen - så jag vet inte hur man beräknar där då lasterna från takstol nr fyra fortsatt kommer att gå ned i befintlig vägg.

Om det är av vikt för beräkningen så listar jag var på avväxlingen ovan lastar teoretiskt hamnar sett från där avväxlingens stöd närmast gaveln. (Dvs husets kortsida + 500 mm eftersom väggen som bär avväxlingen är 500 lång - se skiss)

Golvregel 1 - 2000 mm
Golvregel 2 - 2600 mm
Golvregel 3 - 3200 mm

Takstol 1 - 700 mm
Takstol 2 - 1900 mm
Takstol 3 - 3100 mm

Hmmm, klurigt det här....knappt jag förstår själv vad jag menar trots att jag föröker vara så tydlig jag kan :)
 
En HEA180 motsvarar följande profiler.
HEB160
HEM140
VKR200x100x10
Att minska spännvidden något är mycket fördelaktigt.
Vad är anledningen till att balken ska vara 4,6m men öppningen 3,6m?
Tolkar jag dina skisser rätt så har bara halva balken av bjälklag och andra halvan är öppen mellan våningarna?
 
Redigerat:
Hej
Tack för infon.
Det var främst att jag inte vet vad som skall finnas i vägen för att bära upp balken som jag har 500 mm som max så att säga. Räcker det med tex 3 ihopskruvade 45x120 på varje sida så behöver ju inte balken var längre än 3870 mm (3600+45x6).
 
Förstod jag skissen rätt att balken ligger till hälften där det är öppet mellan våningarna?
 
Missade din sista fråga.
Ja från gaveln och 2500 mm in i huset är det öppet mellan våningsplanen, därav är det endast tre golvreglar som belastar avväxlingen.
 
Ok. I och med att balken även måste stå emot vindlast på denna delen bör balken gå ut o möta gaveln för att få ett horisontellt stöd, alternativt att man sätter någon form av pelare som går upp till taket för att få ett horisontellt stöd.
 
Hej

Tack för din input. Mkt uppskattat.

Jag tror inte man behöver ta hänsyn till det pga att enplansdelarna gör det jobbet.
Dags för en skiss till tror jag. :)

Den kommer strax.
 
Handritad skiss av en husplan med anteckningar och mått för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag menar att takstolen fån enplansdelen som är sihopspikad med 1 och 1/2 plans delen tar sidkrafter i väggen. samt att balkongen oxå hjälper till....men jag gissar ju bara såklart...
 
Ok, jag trodde det var en håltagning i fasad. Är det en byggnadskropp utvägen blåser det inte så mycket på balken:p
 
  • Gilla
vithaj
  • Laddar…
Ett annat alternativ är limträ 140x360.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.