Jag flyttade till nuvarande fastighet ute på landet för snart två år sedan.
Förra året styckade grannen av en bit mark och sålde till en person som nu byggt hus där. Den nya grannen och jag kom på kant med varandra redan från början, då byggherren ansåg sig ha rätt att bygga innan fastighetsgränserna var bestämda.
Denna nya granne tvingade även fram ett officialservitut för en väg som använts i över 100 år och som finns inritad på karta från 1934.

Den nya grannen valde att ta ner alla buskar på sin tomt så nu råder full insyn.

Jag kan tyvärr inte plantera häck på platsen då fastighetsgränsen går snett över min infart som jag har fått bekosta ett officialservitut på. Således måste häck planteras på nya grannens mark, alternativt tvärs över vägen som då blir obrukbar. Vilket inte känns rimligt.
Den aktuella marken består till största delen av stora stenar som rullats dit.

Vilka rättigheter har jag i det här läget? Att prata med nya grannen är otänkbart...
 
  • Gilla
Tomtenils och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Hur tänker du att det ska göras? Smygplantera häck på grannens tomt? Få ett myndighetsbeslut på att grannen ska plantera häck?

Det kommer inte att ske. Antingen planterar du på din mark eller så pratar du med grannen och hör om inte han vill.
 
  • Gilla
  • Haha
torparavgrund och 10 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hur tänker du att det ska göras? Smygplantera häck på grannens tomt? Få ett myndighetsbeslut på att grannen ska plantera häck?

Det kommer inte att ske. Antingen planterar du på din mark eller så pratar du med grannen och hör om inte han vill.
Precis så tänker jag med. Men någon häck kommer nog inte grannen att gå med på...
Det är som du själv påpekar ett moment 22;
Om jag planterar häck på min sida av tomtgräns blir min infart obrukbar...
Enligt jordabalken ska man ju ta hänsyn till grannarna när man gör något liknande om jag fattat rätt.... Samtidigt har man väl rätt till insynsskydd?
 
  • Gilla
gbak
  • Laddar…
Karlia
Mig veterligen finns ingen rätt till insynsskydd utan vill du ha det får du ordna det själv. Skyldighet till insynsskydd finns definitivt inte. Hänsyn är alltid trevligt men växtligheten på din egen mark bestämmer du. Och grannen på sin.

Tråkigt att du har en konflikt, kan du tänka dig att försöka lösa den kommer det bli enklare.
 
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
P Peter Thörn skrev:
Precis så tänker jag med. Men någon häck kommer nog inte grannen att gå med på...
Det är som du själv påpekar ett moment 22;
Om jag planterar häck på min sida av tomtgräns blir min infart obrukbar...
Enligt jordabalken ska man ju ta hänsyn till grannarna när man gör något liknande om jag fattat rätt.... Samtidigt har man väl rätt till insynsskydd?
Kan väl aldrig tro att man har rätt till insynsskydd. Då skulle ju alla hus, för att tillgodose den rätten, redan från början byggas med staket, plank och häckar mot grannarna.

Antingen sätter du upp ett eget insynsskydd på din sida av tomtgränsen eller så får du försöka stirra och glo tills grannen sätter upp ett insynsskydd på sin sida.

Det bästa är väl att vara storsint nog och glömma petitesserna och komma på god fot med grannen. Denne kanske är en trevlig person du kan ha både nytta och glädje av.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Det enda gångbara som jag uppfattar vibbarna är en mur eller ett staket med grind för uppfarten. Den kan (väl?) göras 180cm hög och bör duga gott som insynsskydd. Och står på din mark. Fjärrkontroll till grinden så är problemet ur världen. :)
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Så här ser det ut; vårt hus uppe i vänstra hörnet. Det gröna i nederkant visat växtlighet/ buskar som tagits bort. Området är ca 800 kvadratmeter stort och består till största delen av stora stenar

Illustration av ett 800 kvm stort område med hus, stenar, och buskar vid hörn, omgivet av vägar och grannar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
Varför inte häck nedan och ovan vägen längs tomtgränsen, ca 50cm in ?
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Jag är hemskt ledsen men det verkar som att din nya granne gjorde allting rätt, och problemet är snarare att din infart inte ligger på din egen fastighet.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Det här skulle ni ha löst innan avstyckningen genom att vandra till markägaren med en påse pengar och köpt lös marken alternativt arrenderat den om ni tycker ni behöver insynsskydd på annans mark.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
SarB
Ja, alltså det är ju trist att ni kommit på tvären med varandra, men nu har ju din granne haft rätt i allt denna gjort. Bästa för din del lär vara att inse att grannen haft rätt och försöka sluta fred och verka för en bra grannsämja istället. Kanske din granne kan tänka sig att vara medgörlig och låta dig plantera lite buskar på dennes mark om du har tur.
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte häck nedan och ovan vägen längs tomtgränsen, ca 50cm in ?
Det skulle vara bra...men problemet blir att jag inte kan använda vägen då....
 
C cotillion skrev:
Det här skulle ni ha löst innan avstyckningen genom att vandra till markägaren med en påse pengar och köpt lös marken alternativt arrenderat den om ni tycker ni behöver insynsskydd på annans mark.
Jag försökte prata med grannen som styckade av marken utan resultat...
Jag erbjöd mig även att köpa den aktuella marken för att slippa grannar "in på knuten"
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
P Peter Thörn skrev:
Det skulle vara bra...men problemet blir att jag inte kan använda vägen då....
Det förstår jag inte, vägen är ju väg, plantera på båda sidor...
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det förstår jag inte, vägen är ju väg, plantera på båda sidor...
Absolut... men gränsen är de röda strecken och marken tillhör granne 1 och 2...
Gränsen går diagonalt genom vägen
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.