Hej,

Bor i ett hus från -70 med vattenburen värme. På 80 eller 90-talet valde en tidigare ägare att koppla in golvvärme i hallen direkt på radiatorslingan. Man kopplade även på någon form av termostat som inte fungerar när vi flyttade in för fem år sedan.

Vad för lösning kan jag göra så att jag får en digital termostat som gör att jag kan ställa värmen i hallen till ett specifikt gradantal? Vilka prylar behövs? :)


Bilder på hur det ser ut. Termostaten som sitter på slingan är kopplad på returen.


Gammal termostat på en radiatorkoppling med ledningar och textdetaljer, i behov av digital uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör och termostat kopplad på returen, förfrågan om digital termostat installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat märkt "Polytherm" kopplad till radiatorslinga, behöver digital ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte hjälpa dig direkt, men det ser ut att vara läckage över termostaten.. Och den avklippta kabeln kan ju vara svaret på varför det inte fungerar...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan inte hjälpa dig direkt, men det ser ut att vara läckage över termostaten.. Och den avklippta kabeln kan ju vara svaret på varför det inte fungerar...
Ja det är en gammal läcka verkar det som.
Precis, termostaten har varit inkopplad i något en gång i tiden men aldrig när jag ägt den.

Hade gärna kopplat in en sån här givare om det varit möjligt?
Digital termostat visar 21.0 grader Celsius, monterad på vit vägg, varumärket LK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort och byt ut. Kabeln som gått mot returledningsgivare eller inomhusgivare är borttagen vilket är lika med att tänkt funktion är borta. Byt mot LK rtb så kan du sätta dit din termostat som du önskar.
 
Det är där är ingen termostat. Det är ett termoställdon och det fungerar inte när sladden är avklippt.
Att koppla golvvärme direkt på radiatorslingan utan shunt är tveksamt, men prova att ta bort ställdonet och se om du får fram värme då.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är där är ingen termostat. Det är ett termoställdon och det fungerar inte när sladden är avklippt.
Att koppla golvvärme direkt på radiatorslingan utan shunt är tveksamt, men prova att ta bort ställdonet och se om du får fram värme då.
Det stämmer att det är ett termostatställdon. Jag får värme men man vill ju att det ska kunna justeras med hjälp av en givare i rummet (likt den jag bilden i mitt förra inlägg). Ofta är det för hög eller för låg temperatur i rummet, så därav min önskan med en ny termostat och givare.
 
M Mawe85 skrev:
Det stämmer att det är ett termostatställdon. Jag får värme men man vill ju att det ska kunna justeras med hjälp av en givare i rummet (likt den jag bilden i mitt förra inlägg). Ofta är det för hög eller för låg temperatur i rummet, så därav min önskan med en ny termostat och givare.
Du kan använda nedanstående mottagarenhet för att koppla ihop med den rumstermostaten som du visade på bild tidigare.
Du får byta ställdonet till ett 24V från LK och lämplig adapter som passar till ventilen.

lk-mottagarenhet-1-ics.2-no_77765298.aspx

Har du värme fram nu nu när det gamla ställdonet är påskruvat så är det normalt öppet (NO), och då funkar det även med LK's ställdon
 
Redigerat:
L lordi skrev:
Du kan använda nedanstående mottagarenhet för att koppla ihop med den rumstermostaten som du visade på bild tidigare.
Du får byta ställdonet till ett 24V från LK och lämplig adapter som passar till ventilen.

lk-mottagarenhet-1-ics.2-no_77765298.aspx

Har du värme fram nu nu när det gamla ställdonet är påskruvat så är det normalt öppet (NO), och då funkar det även med LK's ställdon
Ja det du skickade Iänken bör funka. Då är sista utmaningen att hitta en adapter som gör att LK’s termostat ställdon passar.

Man kanske annars kan montera något likande denna om man inte hittar en adapter:

https://golvvarmebutiken.se/vattenb...ermostater/lk-fordelarreglering-2-vags-no.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.