Hej har bara en snabb fråga. Jag ska koppla in min nya induktionshäll snart. det var förut en gammal ugn med plattor där, men ska ha en inbygnadsugn på ett annat ställe nu, vart lite nyfiken så jag började kolla lite, i spisutaget, det finns 5 kablar totalt i spisutaget, 3 svarta som har ström i sig och en blå och en gul/grön, men de jag undrar är när alla 3 16 ampere säkringar är urskruvade så är det såklart strömlöst i alla kablar, men när jag sätter in 1 av säkringarna så blir det ström i alla dom 3 svarta kablarna. Ska det inte vara 1 säkring till varje kabel, provade skruva ut den proppen och satte in den andra som oxå går till det uttaget och då var de oxå ström i alla 3 kablar. Kan det vara nånting dom är tokigt kopplat?.

OJ de vart en lång text,

Person som håller en säkerhetskåpa framför öppet eluttag med fem kablar; tre svarta, en blå och en gul/grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, Hur mäter du att spänning finns?
 
Antagligen ditt mätinstrument eller din mätteknik som inte är bra.
Får du 230V på alla tre?
 
Kollade med en sånhär, den ska nog visa hur mycket volt de är oxå men den står på 0 alltid så är nog trasig, men den har en liten röd lampa som tänds om det finns ström.
En närbild av en hand som håller en spänningsprovare med skalan på 0 volt, indikerande att den kanske är trasig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kall mäta med den ena proben på blåa och flytta den anda proben till de övriga svarta en i taget
 
P Pottefix skrev:
Kollade med en sånhär, den ska nog visa hur mycket volt de är oxå men den står på 0 alltid så är nog trasig, men den har en liten röd lampa som tänds om det finns ström.
[bild]
Mät om med en voltmeter digital, helst en gammal med visare, sätt i en säkring i taget, lampan kan indekera krypströmmar
 
Har 1 av dom 3st 16 amp säkringarna i, och de bli ström på alla kablar. Har ena proben på blå och flyttar den andra på dom 3 svarta.
 
K Kabehusvagn3328 skrev:
Mät om med en voltmeter digital, helst en gammal med visare, sätt i en säkring i taget, lampan kan indekera krypströmmar
menar du att jag ska mäta där säkringarna sitter?
 
tommib
Du behöver ett bättre mätinstrument.

Om det blir spänning på alla ledare av att du sätter i en säkring så är något fel. Det är dock mycket mer sannolikt att du mäter fel.
 
Okej, vet dock inte hur jag ska kunna mäta fel, jag tog lös alla kablar och mätte direkt på dom, och de visar samma, även fast jag inte håller ena på blå, alltså behöver jag bara hålla ena änden av verktyget mot nån av svarta kablarna och den lyser ändå. Fast lite svagare än om jag håller den andra på blå kabeln oxå
 
Kommer inte kunna sova gott inatt, kan det vara något större elfel i centralen?
 
tommib
Du kan börja med att byta batteri i din spänningsprovare och se om det hjälper.

Det är väldigt osannolikt att du har något större elfel om din gamla spis fungerade som den skulle.
 
Din mätare är nog körd, har du en bordslampa så kan du använda den med blå plus svart i stället på stickpropp
 
okej visste inte ens att de var batterier i den. Ska se om jag kan fixa det nu på engång, köpte huset för några månader sen och ugnen /plattorna fungerade inte dom dom ska,har för mig plattorna bara blev jummen och bara lampan i ugnen som fungerade, Men rev ut allt veckan efter och har nu ett Ikea kök liggandes här för montering
 
tommib
Du skulle sagt det från början. Om det inte fungerade rätt från början så bör det undersökas mer noga. Du verkar inte riktigt ha varken utrustning eller kunskap för detta så mitt råd blir att ringa elektriker.

Jag vet faktiskt inte om just din mätare har batterier i sig men det är det vanliga. Dock brukar alla spänningsprovare just kunna indikera spänning även utan batterier, det är en säkerhetsgrej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.