Vi köpte ett hus för 2 år sen som är dolda felförsäkrat. Hittade inga fel på huset innan vi köpte det.

Såg bra ut på vinden ingen fukt eller lukt. Men nu när jag kollade där. Så luktar det mögel. Satte dit fuktmätare som visar 85%

Räknas det som dolt fel?
 
Nej
 
  • Gilla
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pellenorrlands skrev:
Vi köpte ett hus för 2 år sen som är dolda felförsäkrat. Hittade inga fel på huset innan vi köpte det.

Såg bra ut på vinden ingen fukt eller lukt. Men nu när jag kollade där. Så luktar det mögel. Satte dit fuktmätare som visar 85%

Räknas det som dolt fel?
Nej, felet måste ju ha funnits vid köpet. Detta tycks ni ha orsakat efter köpet troligen p g a ändrad användning av huset så att mer fukt kommer upp på vinden. Ta reda på hur. (Om det nu inte handlar om läckande tak.)
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Tidigare ägaren hade satt in ny pelletspanna1 år innan vi flyttade in. Kan det påverka?
 
P pellenorrlands skrev:
Tidigare ägaren hade satt in ny pelletspanna1 år innan vi flyttade in. Kan det påverka?
Nej
 
P pellenorrlands skrev:
Vi köpte ett hus för 2 år sen som är dolda felförsäkrat. Hittade inga fel på huset innan vi köpte det.

Såg bra ut på vinden ingen fukt eller lukt. Men nu när jag kollade där. Så luktar det mögel. Satte dit fuktmätare som visar 85%

Räknas det som dolt fel?
Är det ens ett fel? Finns det mögel eller är det bara fuktig luft?

En normal vind (uteluftventilerad) har ibland hög luftfuktighet beroende på väder, vind, temperatur, årstid mm.
 
Claes Sörmland
P pellenorrlands skrev:
Tidigare ägaren hade satt in ny pelletspanna1 år innan vi flyttade in. Kan det påverka?
Kanske. Om skorstenen värmer vinden så påverkar det på så sätt att det minskar fuktbelastningen där. Värmer den nya pannan vinden påtagligt mindre via skorstenen så kan fuktigheten öka under vinterhalvåret.
 
A Autodidak1 skrev:
Är det ens ett fel? Finns det mögel eller är det bara fuktig luft?

En normal vind (uteluftventilerad) har ibland hög luftfuktighet beroende på väder, vind, temperatur, årstid mm.
Är nog bara fuktig luft. Syns inga tecken på mögel. Inga svarta prickar eller något på materialet.
Där finns ingen plastfolie under isoleringen
.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.