Har blivit lite sugen på att skruva upp ett lyftok liknande https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/lyftblock-1-ton-2000017016 i garagetaket.
Kommer lyfta nån motor då och då så 300 kilo måste det hålla för iaf
Frågan är om det funkar att regla mellan två takstolar med ex 2 st 45x145 och fästa upp den?
Vore ju inte så kul om det knakade till och allt kommer nedåt
Kommer lyfta nån motor då och då så 300 kilo måste det hålla för iaf
Frågan är om det funkar att regla mellan två takstolar med ex 2 st 45x145 och fästa upp den?
Vore ju inte så kul om det knakade till och allt kommer nedåt
Är nog ingen bra ide kanske, hur långt är det tvärs taket och vas är det för dim på takstolarna. Du kan lägga tvärs takstolar med vid tillfälle förstärka mot golvet med tex 45X95 på varje sida om bilen. ca 300 kg + lyften blir nog för mycket.
Garaget är ca 12x10 m så det är lite avstånd och nån pelare mitt i är inte aktuellt.J jonaserik skrev:
Kommer inte ihåg dim på takstolar men som du säger så är det nog lite vanskligt att fästa i dem.
Kanske får fundera på en pelare med kranarm istället, billyften står trots allt ganska nära ena väggen.
Alla dessa kvällsfunderingar och tokiga idéer
Har ingen aning om vad kompisen har för förstärkning i sitt tak, det enda som syns är en kedja genom takgipset i vilken lyftblocket hänger i.
Tror det bara är en extra regel. Men det gick bra att använda den när jag hade behov av det och fick låna garaget.
Ett annat alternativ är en motorlyft med hjul. Det är lite enklare att lyfta i och ur en motor om man kan flytta på själva lyften istället för att behöva flytta på bilen. Jag har använt både och, och föredrar den mobila motorlyften. Men det är ju både en kostnads- och utrymmesfråga.
Ett motorstöd är i alla fall bra att ha när man sen ska jobba med motorn.
Tror det bara är en extra regel. Men det gick bra att använda den när jag hade behov av det och fick låna garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat alternativ är en motorlyft med hjul. Det är lite enklare att lyfta i och ur en motor om man kan flytta på själva lyften istället för att behöva flytta på bilen. Jag har använt både och, och föredrar den mobila motorlyften. Men det är ju både en kostnads- och utrymmesfråga.
Ett motorstöd är i alla fall bra att ha när man sen ska jobba med motorn.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 575 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 575 inlägg
Vet inte riktigt vad du menar, vi brukar komplettera de svängkranar vi ritar in med telfrar eller om kunden bara vill ha åkvagnar och dela på ett kedjeblock/spakblock typ.L Lutte skrev:
Eller skulle KITO och STAHL vara omoderna?
Redigerat:
Inget fel på dom funktionsmässigt, men tycker dom är lite omoderna i sin konstruktion. Finns sämre saker att hänga upp.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 575 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 575 inlägg
Dom har säkert bra priser på sina svängkranar, det vet jag inget om.richardtenggren skrev:
Om kunden vill ha kone kan man välja swf som är en kone fast i andra kläder och lägre priser. monterade swf för ett par år sedan både telfrar och traverser.
Jag satte 2-3st 2x6" liggande reglar över 3-4 takstolar och en M20 ner i garaget
Hållt bra att resa upp hjulingen iaf. ~250kg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hållt bra att resa upp hjulingen iaf. ~250kg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder