Lizzardo
Är nog ingen bra ide kanske, hur långt är det tvärs taket och vas är det för dim på takstolarna. Du kan lägga tvärs takstolar med vid tillfälle förstärka mot golvet med tex 45X95 på varje sida om bilen. ca 300 kg + lyften blir nog för mycket.
 
Lizzardo
J jonaserik skrev:
Är nog ingen bra ide kanske, hur långt är det tvärs taket och vas är det för dim på takstolarna. Du kan lägga tvärs takstolar med vid tillfälle förstärka mot golvet med tex 45X95 på varje sida om bilen. ca 300 kg + lyften blir nog för mycket.
Garaget är ca 12x10 m så det är lite avstånd och nån pelare mitt i är inte aktuellt.
Kommer inte ihåg dim på takstolar men som du säger så är det nog lite vanskligt att fästa i dem.
Kanske får fundera på en pelare med kranarm istället, billyften står trots allt ganska nära ena väggen.

Alla dessa kvällsfunderingar och tokiga idéer :rofl:
 
Det finns ju motorlyfter med hydral och hjul på , kolla på blocket, det finns ett flertal till salu där med någotsänär priser, då går det att flytta en motor bort från bilen
 
Lizzardo
J jonaserik skrev:
Det finns ju motorlyfter med hydral och hjul på , kolla på blocket, det finns ett flertal till salu där med någotsänär priser, då går det att flytta en motor bort från bilen
En sån har jag redan men tack för tipset.
 
richardtenggren
PMH har svängkranar för både vägg och pelare :)
De har snabba och trevliga säljare också, men blir ju lite dyrare än biltemablocket :)
 
Har ingen aning om vad kompisen har för förstärkning i sitt tak, det enda som syns är en kedja genom takgipset i vilken lyftblocket hänger i.

Tror det bara är en extra regel. Men det gick bra att använda den när jag hade behov av det och fick låna garaget.
Motor som lyfts ur bil med hjälp av ett lyftblock i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ är en motorlyft med hjul. Det är lite enklare att lyfta i och ur en motor om man kan flytta på själva lyften istället för att behöva flytta på bilen. Jag har använt både och, och föredrar den mobila motorlyften. Men det är ju både en kostnads- och utrymmesfråga.

Ett motorstöd är i alla fall bra att ha när man sen ska jobba med motorn.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
PMH har svängkranar för både vägg och pelare :)
De har snabba och trevliga säljare också, men blir ju lite dyrare än biltemablocket :)
Pelarsvängkranar är riktigt fina, men jag skulle kolla på någon säljer modernare telfrar.
 
richardtenggren
L Lutte skrev:
Pelarsvängkranar är riktigt fina, men jag skulle kolla på någon säljer modernare telfrar.
Vet inte riktigt vad du menar, vi brukar komplettera de svängkranar vi ritar in med telfrar eller om kunden bara vill ha åkvagnar och dela på ett kedjeblock/spakblock typ.
Eller skulle KITO och STAHL vara omoderna?
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, vi brukar komplettera de svängkranar vi ritar in med telfrar eller om kunden bara vill ha åkvagnar och del på ett kedjeblock/spakblock typ.
Eller skulle KITO och STAHL vara omoderna?
Inget fel på dom funktionsmässigt, men tycker dom är lite omoderna i sin konstruktion. Finns sämre saker att hänga upp.
 
richardtenggren
L Lutte skrev:
Inget fel på dom funktionsmässigt, men tycker dom är lite omoderna i sin konstruktion. Finns sämre saker att hänga upp.
Okej, ja sist blev det faktiskt Kone och Abus till slut på kundens begäran :)
Men har för mig att PMH hade bra priser på just svängkranarna.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej, ja sist blev det faktiskt Kone och Abus till slut på kundens begäran :)
Men har för mig att PMH hade bra priser på just svängkranarna.
Dom har säkert bra priser på sina svängkranar, det vet jag inget om.

Om kunden vill ha kone kan man välja swf som är en kone fast i andra kläder och lägre priser. monterade swf för ett par år sedan både telfrar och traverser.
 
Jag satte 2-3st 2x6" liggande reglar över 3-4 takstolar och en M20 ner i garaget

M20-ögla och muttrar på en liggande regel, använd för att lyfta tunga föremål i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållt bra att resa upp hjulingen iaf. ~250kg

ATV hängande i garage med använt lyftsystem bestående av reglar och M20 bult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.