es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Kan även tillägga att jag haft en hel del strul med Värmepumpen, en Nibe 1255, vilken också ska vara drabbad av en hel del konstiga fel och barnsjukdomar enligt de trådar jag studerat på framförallt värmepumpsforum.
Så det här är inget unikt på något sätt, dock kan man ju undra hur det kommer sig, släpps produkter som inte är tillräckligt utvecklade eller används vi som testpersoner....
Har du uppdaterat Din F/S1255 med senaste mjukvaran?
 
O Odmjuk skrev:
Ja, det är klart påfrestande med ett aggregat som man inte kan lita på. Ventus har varit jäkligt trevliga och hjälpsamma hittills.

Det mest uppenbara som jag har sett är hur det vid uppstart stängde av tilluften och ökade effekten på eftervärmaren för att få upp temperaturen på luften som inte flödade. Det var så jag tolkade förloppet. Lyckades filma när det hände (vid en uppstart). Man kan också se att den ville avfukta. Så det kan vara en krock mellan logiken att avfukta och logiken för att få upp temperaturen.

Det kan också vara många andra saker. Men hela förloppet är i alla fall väldigt märkligt. Det är helt säkert. Håll i hatten. Det är snabbfilmat:

[video]
Temperaturerna ser helt galna ut. En frånluftstemperatur på 14-15°C kan inte stämma, har aggregatet stått stilla länge.
En avluft som är kallare än uteluften, hur är det möjligt?
 
R Runnis skrev:
Temperaturerna ser helt galna ut. En frånluftstemperatur på 14-15°C kan inte stämma, har aggregatet stått stilla länge.
En avluft som är kallare än uteluften, hur är det möjligt?
Jo den var nog någon minusgrad där det står. Så temperaturerna sjunker snabbt när det stänger av.

Det konstiga i den filmen är att den stänger av tilluften och maxar eftervärmaren. Jag skulle säga att det är en dålig kombination.
 
R Runnis skrev:
Har du uppdaterat Din F/S1255 med senaste mjukvaran?
Jag har 9172r2 just nu och den har det vart en hel del strul med. 9240r3 kom ju i höstas men jag har inte hört så mkt om den och inte vågat uppdatera.
 
Kanske inte är orsaken till era problem, men kolla så att allt är korrekt installerat av ventilationsmontören.

Dessa aggregat kommer som vänster utförande (till och frånluft kopplas in från vänster), men kan ändras till höger utförande. Byter man sida måste man göra de ändringar som bilderna visar, annars blir det galet. Bara ett tips, att kolla upp det. Har själv varit med om att vissa glömt dessa ändringar.
 
  • Diagram som visar ändring av ventilationsflödesriktning från vänster till höger utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration som visar Ändring av flödesriktning på en ventilationsenhet, markerad för vänster och höger utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av ventilationsinställningar med betoning på ändring av inspektionssida för vänster- eller högerutförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bandvagn
  • Laddar…
B Blag skrev:
Kanske inte är orsaken till era problem, men kolla så att allt är korrekt installerat av ventilationsmontören.

Dessa aggregat kommer som vänster utförande (till och frånluft kopplas in från vänster), men kan ändras till höger utförande. Byter man sida måste man göra de ändringar som bilderna visar, annars blir det galet. Bara ett tips, att kolla upp det. Har själv varit med om att vissa glömt dessa ändringar.
Mitt aggregat är vänt men vi har gjort alla justeringar enl manual. Tack för tipset!
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Mitt aggregat är vänt men vi har gjort alla justeringar enl manual. Tack för tipset!
Tack för tipset! Samma här. Detta är kontrollerat och jag kör standard vänster på mitt. Man vill liksom inte riktigt tro att det fungerar så dåligt som det gör. Man letar febrilt efter fel i installationen.
 
Hej, första inlägget och denna tråd som gjorde att jag registrerade mig. Har exakt samma problem som beskrivs här. Casa R7 som slår ifrån vid minusgrader. Varnar på eftervärmare. Och tilluft varm. Kontaktade swegon och fick tips att kolla så sensorerna visar rimliga värden. Det gör dom.

Är det någon som hittat någon lösning på detta problem?
 
Jag har exakt samma problem.
Det känns som en programmeringsmiss att när aggregatet avfrostas och tilluften stryps finns ingen logik att eftervärmaren ska justeras och den överhettas och larmet uppstår.

Men det känns som ett följdfel till det egentliga problemet. Vad jag kommit fram till hos mig är att när det är väldigt kallt ute och frånluftstempen är lägre (ca 2 grader) än önskad tilluftstemp så verkar avfrostningen gå igång och tillslut sänker den flödet på tilluften tills det är 0 och då löser den ut.

Har testat lite olika alternativ.

1. Om jag ökar flödet på frånluften gentemot tilluft får jag inte detta problem.
Nackdel - Justeringen blir fel.

2. Ökar temperaturen i källaren (som är anledningen att frånluftstemp blir lägre än önskad tilluftstemp när det är väldigt kallt ute) så frånluftstemp blir högre än önskad tilluftstemp. Nackdel - Vill inte hålla för varmt i källaren

Sista alternativet som jag inte testat än är att ändra inställningen för avfrostning. Finns tre val för verkningsgrad tror jag det står i menyn, låg, normal eller hög om jag minns rätt. Är det någon som vet vad som skiljer mellan dess val?
 
Är det stor risk för påisning på växlaren? Om inte så kör utan det där avfrostnings valet.
Swegon måste funka i vårat klimat.
 
Fick också dessa larm idag efter -10 inatt.
Har någon hittat en lösning ännu?

Sen undrar jag om man kan uppdatera mjukvaran själv?
 
  • Display med larmmeddelanden: Eftervärmare fel, Tilluft varm, Tilluft kall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även Casa r2 har samma problem vid låga temperaturer här började det vid minus 15
 
  • Swegon kontrollpanel som visar larm för eftervärmare fel, rotorfel och tilluft kall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, lite dåligt samvete att jag inte uppdaterat här. För det första så vill jag ge en känga till Swegon vars fel varnar för allt utan att dra några slutsatser om det verkliga felet.

Det verkliga felet för mig då?

Det tycks vara igensatta filter vilket leder till dåligt flöde och att frånluften inte lyckas värma aggregatet. Montören var här tidigt förra vintern. Tyckte att vi skulle beställa nya. Men dammsög då bara filtret.

Det borde vara sjukt enkelt att skriva mjukvara som varnar för detta. Men man får bara se alla tänkbara följdfel. Fantastiskt sopigt skriven styrning.

så innan ni gör något annat. Byt filter! Två gånger per år. Mina var mindre än ett år gamla i ett välstädat hus med två personer när felen började komma.

”Rotorfel” har jag dock aldrig sett. Men kanske också det beror på att aggregatet blir för kallt.

Mitt aggregat var helt hopplöst. Det går inte att uppdatera. Men man bytte styrkortet två gånger. Men till ingen märkbar nytta.

Nu har jag nya filter och aggregatet R5-H har klarat en natt med -18 utan att stanna. Det fanns inte en chans innan bytet. På slutet räckte det med några få minusgrader för att det skulle stänga av.
 
  • Gilla
Ewit och 1 till
  • Laddar…
Hej, har samma fel som ni beskriver. Vilken temperatur har ni på ’Eftervärmare gränsvärde utetemp’?
Min var inställd på -10 grader av tidigare ägare av huset, troligen för att eftervämaren inte skulle gå i onödan.

Nu har jag ändrat till 5 grader, inget fel än så länge
 
M MaHo67 skrev:
Hej, har samma fel som ni beskriver. Vilken temperatur har ni på ’Eftervärmare gränsvärde utetemp’?
Min var inställd på -10 grader av tidigare ägare av huset, troligen för att eftervämaren inte skulle gå i onödan.

Nu har jag ändrat till 5 grader, inget fel än så länge
Hej,

Tack för frågan. Den fick mig att inse att Ventus-killen stängt av min interna eftervärmare. Nu har jag slagit på den och mitt värde är 8 grader.

Sen har jag lite svårt att förstå detta värde då eftervärmaren ju styrs av önskad temperatur för tilluften som är ställd till 17 grader för mig.

I manualen kan man i alla fall läsa:

”Avstängning av den interna eftervärmaren eller sänkning av eftervärmarens uteluftsgränsvärde rekommenderas inte, på grund av risken för kondensering.”

Kondens bildas ju när varm luft möter kall luft. Så rimligtvis borde det handla om att man har ett gränsvärde för en väldigt kall tilluft. Eller?

Någon får gärna förklara detta värde för mig också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.