Hej!
Har ett torp från 1890-talet. Torpet har en oisolerad vind där man ser spåntaket, murstocken och den gamla isoleringen på av kutterspån. Vi vill börja använda vinden mer till förvaring och eventuell övernattning på somrarna. Så min fråga är, kan jag bara lägga på ett plankgolv (massiv furu) samt spika upp plank i tacket/nocken med springor mellan. Jag vill alltså inte tilläggsisolera, endast lägga ett golv och tak. Självdraget i huset har ju funkat sedan 1890 så jag vill inte ändra på detta med fuktspärrar osv.
/Sofie
 
På golvet kan du göra det. Vad beträffar taket undrar jag lite vad syftet är? Att det ska se lite prydligare ut?
 
Ja precis syftet är väl att det dels ska ser mer ut som ett rum med ”tak” men dels för att det kan falla ner träbitar och skräp från taket, så plank med springor mellan kan vara en lösning, tänkte jag. Vad tros? Takets insida ser mycket ut som denna bild, sedan ligger takpannorna direkt på.
 
  • En obehandlad träspontad takkonstruktion med synliga skador och sprickor, samt lösa träbitar och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde ju inte bli någon negativ skillnad för taket om du sätter lite panel på insidan. Så länge du inte isolerar och inte gör det tätt. Men du får sämre möjlighet att kontrollera hur taket mår.
 
Jaa det är tyvärr sant! Tack för svar!
 
Om det bara är för att ni sänongsvis ska kunna sova där kanske ni skulle kunna sätta upp lakansväv som ni tar ner när hösten kommer?
 
Jaa så kan man också göra, det kanske är lösningen vi får köra på tills den dagen kommer då taket behöver lite kärlek/restaurering
 
När ni lägger nytt tak kan ni ju anpassa det efter att det ska vara boyta på vinden, men fram till dess hade jag inte byggt bort möjligheten att se taket.
Har själv haft en skada pga vatten som droppade in längs spikar på taket. Väldigt lite i taget men det gjorde stor skada.
 
  • Gilla
Sofiehagaborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.