Åsa Lund
Intressant! Ser fram emot mer info
 
Förvaringskartonger på en vind med synliga träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har det slutligen hänt, efter 7 år i huset! Förvaring av saker på vinden!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
Det där ska man väl undvika, det kommer ju aldrig användas ändå ;)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Inget organiskt material i onödan på vind eller i grund :dizzy:
 
Appendix Appendix skrev:
Inget organiskt material i onödan på vind eller i grund :dizzy:
Det är plastbollar till bollhavet, så då klarar jag mig. Men inget organiskt material... hmm ... huset är isolerat med spån
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det där ska man väl undvika, det kommer ju aldrig användas ändå ;)
Jag undvek det trots allt i 7 år, så lite cred kan jag väl få
 
  • Gilla
  • Haha
meckis och 2 till
  • Laddar…
Så, en sak som jag skjutit på under många år är ju att installera en köksfläkt. Vad säger forumet om en takintegrerad köksfläkt, i ett lutande tak?
 
En annan fundering, finns det något larm som har stöd för lokala API anrop? Funderar på att byta ut larmsystemet från Verisure och sätta upp ett eget, men vill gärna hålla det separerat från Home Assistant för att säkerställa driftsäkerhet.

Dock vill jag givetvis få in status från larmet till HA. Måste fungera lokalt utan att nyttja molntjänster.
 
AndersPS AndersPS skrev:
En annan fundering, finns det något larm som har stöd för lokala API anrop? Funderar på att byta ut larmsystemet från Verisure och sätta upp ett eget, men vill gärna hålla det separerat från Home Assistant för att säkerställa driftsäkerhet.

Dock vill jag givetvis få in status från larmet till HA. Måste fungera lokalt utan att nyttja molntjänster.
Vårt larm fungerar precis på det sättet, vi kan tex använda rörelsedeckarna till att tända lampor på natten, eller släcka alla lampor när vi larmar på etc.
Larmet i sig har dock inte ett öppet api, men det går att kommunicera med det. Det är inte beroende av HA för funka.
Larmet vi har heter SPC från Vanderbilt. Det finns en megatråd här på forumet om larmet. Det finns ett företag som heter lundix it eller liknande som har en hel del både mjukvara och hårdvara för att integrera med larmet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
N Nadiosch skrev:
Vårt larm fungerar precis på det sättet, vi kan tex använda rörelsedeckarna till att tända lampor på natten, eller släcka alla lampor när vi larmar på etc.
Larmet i sig har dock inte ett öppet api, men det går att kommunicera med det. Det är inte beroende av HA för funka.
Larmet vi har heter SPC från Vanderbilt. Det finns en megatråd här på forumet om larmet. Det finns ett företag som heter lundix it eller liknande som har en hel del både mjukvara och hårdvara för att integrera med larmet.
Tack, ska kolla närmare på det.
 
Bild av sprucket tak vid nisch över dörr, med fokus på skadade takpannor och underliggande papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de saker som man absolut inte vill ska hända har hänt. En dag hörde vi ett droppande ljud och lokaliserade det snabbt till nischen över dörren till uterummet. Efter en portion panik ställde vi fram grejor som samlade upp vattnet och inväntade dagens ljus.

Uppe på taket kunde vi konstatera att i den vinkel som uppstått på grund av uterummet har takpappen spruckit. Första akuta skedet var att laga sprickorna med tjära (takmassa) men det har spruckit ännu mer efter det, så nu har vi lagt tjära längs hela kanten.

Planen är att permanent åtgärda detta under våren.

Problemet uppstår då man "stoppat in" uterummet under taket har man höjt detsamma, och taklutningen blir då för låg för pannorna vilket gör att vattnet rinner in mellan takpannorna. Pappen har alltså fått ta mer stryk än vad den i normala fall hade fått göra.

En tanke är att lägga takpapp istället för underlagspapp och helt enkelt inte lägga tillbaks pannorna på denna delen av huset. Detta eftersom pappen även när man byter den kommer att få mer styrk än vad de är ämnad för.

Men kommer det inte att se konstigt ut med papp på en del av huset som i övrigt är orange takpannor? Troligen, men å andra sidan ser man ju sällan mer än en sida åt gången, och den långsiktiga tanken är att lägga solceller på denna delen av taket, och då är det snarare en fördel att bara ha papp.

Den stora frågan, kan man göra så, lägga papp på en del av taket utan att det ser allt för konstigt ut? Vad säger den samlade panelen här?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Den stora frågan, kan man göra så, lägga papp på en del av taket utan att det ser allt för konstigt ut?
Tror tyvärr inte det. Men en mer utzoomad bild ger kanske ett annat svar. Om takvinkeln bryts tydligt vid uterummet blir det nog mindre konstigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror tyvärr inte det. Men en mer utzoomad bild ger kanske ett annat svar. Om takvinkeln bryts tydligt vid uterummet blir det nog mindre konstigt.
Det korta svaret är, nej, det kommer inte att fungera. Grannen hjälpte till med en bild från deras balkong och jag gjorde lite skisser. Det såg för jävligt ut :)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det korta svaret är, nej, det kommer inte att fungera. Grannen hjälpte till med en bild från deras balkong och jag gjorde lite skisser. Det såg för jävligt ut :)
Hur ofta står du på grannens balkong och tittar på ditt tak?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Hur ofta står du på grannens balkong och tittar på ditt tak?
Det är förvisso samt, men det finns väl bra med anledningar att tänka på husets yttre även ur ett estetiskt perspektiv också. Inte bara så att grannen är den enda som ser det.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.