BirgitS BirgitS skrev:
Kan du beskriva på vilket sätt?

När ni tittat på Almvik-huset är det då tänkt att balkongen ska längs söderväggen?
För annars blir det rätt mörkt inne när de allmänna ytorna inte har något fönster mot söder (om ingången är i öster).

Tyvärr har jag ingen aning om vilka kataloghus som finns utan jag "gillar" ju bara att hitta "fel" på planlösningar.


För det framtida försäljningsvärdet kan det vara bra om det finns tre sovrum på samma plan, i alla fall enligt den mäklare som var inblandad i försäljningen av ett dödsbo när hen fick frågan om hur de olika rummen skulle möbleras och sa att många par med småbarn vill ha det så.

Eftersom ni väl mest kommer att hålla till där uppe, särskilt när tonåringen har flyttat, föreslår jag att ni ser till att det går att ha ett städskåp där uppe också.
Glömde kommentera det ”framtida försäljningsvärdet”. Jag har också en del kontakter med mäklare. Precis det du skriver säger alla dessa mäklare. Personligen är jag lite förvånad och fundersam över detta. Jag tänker att det måste väl finnas några som tex. Vill ha ett mindre hus. Men mäklarna har övertygat mig. Därför tänker vi ett föräldrarsovrum + barnrum/ kontor på Entréplan. Det passar oss också.
Sen nedre plan 2-3 sovrum. Eller att det enkelt får att göra om till 2-3 sovrum.
 
Tillägger en sak till som jag troligen gjort.

Hade tsigr bort garderoben i entrén, känns som lite kaka på kaka när det faktiskt finns en klädkammare.
Den bredden som garderoben hade jag istället ökat på klädkammaren med.
Och slutligen hade jag sett till att få in en u-trappa med vilplan istället. :)
 
KristinaRT
Krille-72 Krille-72 skrev:
Glömde kommentera det ”framtida försäljningsvärdet”. Jag har också en del kontakter med mäklare. Precis det du skriver säger alla dessa mäklare. Personligen är jag lite förvånad och fundersam över detta. Jag tänker att det måste väl finnas några som tex. Vill ha ett mindre hus. Men mäklarna har övertygat mig. Därför tänker vi ett föräldrarsovrum + barnrum/ kontor på Entréplan. Det passar oss också.
Sen nedre plan 2-3 sovrum. Eller att det enkelt får att göra om till 2-3 sovrum.
Efter att själv ha letat hus med två små barn (det ena var på väg när vi började leta) kan jag säga att mäklarna har rätt - vi avskrev alla hus där det inte fanns tre sovrum i samma plan...
Min syster köpte nyligen hus med sambon, de har inga barn och ville ha ett mindre hus. De hittade det perfekta huset till bra pris just för att (enl mäklaren) det bara fanns två sovrum i huset och följaktligen hade INGA barnfamiljer varit och ens tittat på huset. Bra för syrran, men säljaren förlorade nog en del jämfört med om det blivit budgivning mellan barnfamiljer.

Bara en reflektion om att inte bygga in en begränsning från början...

Vad gäller kataloghuset hade jag också varit fundersam på hur mörkt det blir inne, speciellt med altan under ”riktigt” tak.
Håller också med om att ta bort garderoben, den behövs eg inte och det är väldigt trevligt med en rymlig hall. Jag avskyr själv när är en liten nisch till höger om dörren där man ”måste” sätta sko- och hatthylla. Föredrar möjligheten att kunna möblera friare, tex ha en längre bänk.
Jag hade också satt in ett extra fönster i arbetsrummet för att få ljusinsläpp från flera håll.
 
Redigerat:
BirgitS
Det är viktigt med hur tomten ser ut, väderstreck, utsikt och insyn för allt det påverkar hur man bör utforma huset. Det är därför som Jarlsgård har bett om mer info om sånt.

Krille-72 Krille-72 skrev:
En ”rädsla” vi har är att den indragna balkongen gör att det blir mörkare inne. Vad tror du?
Ja, att ha ett tak ovanför ett fönster gör att mindre ljus kommer in. Det kan vara skönt sommartid när det gäller fönster som vetter mot söder för då kommer inte solen åt att värma upp lika mycket men annars är det en nackdel. I huset där vi bodde förut hade vi ett rum med två fönster och utanför det ena var det en liten balkong med ett enkelt halvgenomskinligt tak och det var märkbart att det kom in mindre ljus genom det fönstret.

Söderfönster är nog mycket positivt när man är hemma dagtid under vintern.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Tycker tex. Själv att det ser lite trångt ut mellan köksö och köksbord på ritningen.
Det beror ju på hur brett bordet är. Bordet på ritningen ser ut att vara åtminstone 100 cm brett och stolarna är inte särskilt inskjutna. Det ser inte ut att vara något problem med att ha bordet typ en halvmeter längre upp i ritningen. På "fotot" inifrån med matbordet ser det inte särskilt trångt ut och då har de inte heller matbordet symmetriskt mellan fönstren och köksön samt antagligen ett 90 cm brett bord i stället.

Sen tror jag nog att själva köket kan förbättras men det är ju mer finlir för ett senare tillfälle.
 
J Jarlsgård skrev:
Tillägger en sak till som jag troligen gjort.

Hade tsigr bort garderoben i entrén, känns som lite kaka på kaka när det faktiskt finns en klädkammare.
Den bredden som garderoben hade jag istället ökat på klädkammaren med.
Och slutligen hade jag sett till att få in en u-trappa med vilplan istället. :)
Intressant iakttagelse. Tänk till lite mer på planlösningen i övrigt.:rofl:
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Efter att själv ha letat hus med två små barn (det ena var på väg när vi började leta) kan jag säga att mäklarna har rätt - vi avskrev alla hus där det inte fanns tre sovrum i samma plan...
Min syster köpte nyligen hus med sambon, de har inga barn och ville ha ett mindre hus. De hittade det perfekta huset till bra pris just för att (enl mäklaren) det bara fanns två sovrum i huset och följaktligen hade INGA barnfamiljer varit och ens tittat på huset. Bra för syrran, men säljaren förlorade nog en del jämfört med om det blivit budgivning mellan barnfamiljer.

Bara en reflektion om att inte bygga in en begränsning från början...

Vad gäller kataloghuset hade jag också varit fundersam på hur mörkt det blir inne, speciellt med altan under ”riktigt” tak.
Håller också med om att ta bort garderoben, den behövs eg inte och det är väldigt trevligt med en rymlig hall. Jag avskyr själv när är en liten nisch till höger om dörren där man ”måste” sätta sko- och hatthylla. Föredrar möjligheten att kunna möblera friare, tex ha en längre bänk.
Jag hade också satt in ett extra fönster i arbetsrummet för att få ljusinsläpp från flera håll.
Tack för input. Intressant ni båda har kommentaren kring hallen men inte så mycket i övrigt.
Ska verkligen fundera kring den indragna balkongen. Blir dock lockad av tanken då jag tänker att inne och ute växer ihop lite. Men kanske är det bättre att tänka bort detta och istället försöka hitta plats för ett uterum som ansluter till fasaden. Förstår precis vad du menar med skärmtak som släpper igenom ljus. Vi hade så på vårt förra hus och precis som du säger tar det bort en hel del ljus.

Vi skulle egentligen vilja ”smalna” av huset. Ha ett lite större badrum. Men fortfarande ha minst samma yta till kök och vardagsrum. Tycker att det ”går bort” ganska många m2 i ytan mellan kök och v-rum. Jag tänker på ytan mellan V-rum och trapp. Men det kanske bara är trevligt med lite ”döutrymme”.

Jag får och har nog böjt mig när det gäller antalet sovrum för att passa framtida barnfamiljer. Det jag trodde var att det fanns en köpstark grupp där bara en lämnat boet som fortfarande ville bo i villa. Men uppenbarligen är denna grupp så liten så man inte ska räkna in denna.
 
J Jarlsgård skrev:
NUUUUU efter att ha läst svaret till Birgit så har jag nog fattat.

Om jag då kommenterar Almviks entréplan lösning så tycker jag den ser bra ut.

Din reflektion över köket är dock befogad och den köksön som är där hade jag tagit bort och istället haft en halvö ut från den högra ytterväggen.
Hade man då gjort halvön med bänkskåp på ena sidan och ett 30-40cm överhäng mot matplatsen (för barstolar) så kommer det vara 320cm kvar för matplatsen.
Det måttet kommer inte upplevas som trångt. Har själv ca 350cm I bredd för våran matplats med ett bord som mäter 120*170 och det är gott om plats runtom, hade lätt kunnat kapa av 30 cm utan bekymmer.

Det är nog också den enda ändringen jag gjort (y)
Mycket bra och intressant tanke kring köket. Ska under morgondagen försöka sätta ut dina förslag i vårt nuvarande hus för att på riktigt känna din tanke.
satte ut Eksjöhus kör i vår nuvarande villa och upptäckte då att avståndet mellan matplats och köksö kändes väldigt nära. Det är otroligt lätt att blir lurad av en ritning.

Nu när du har lite fler kort på bordet vill jag att du tänker till.:rofl:
Vi vill som sagt hitta ett ”smalare” hus. Tänker att det passar tomten bättre men kan ha fel. Du/. Ni får gärna komma med förlag. Så längde minst våra grundkrav uppfylls är vi glada för alla förslag.

För oss är storleken på köket och matplatsen viktigare är storleken på vardagsrummet. Om man återigen tittare villa Almvik så är V-rummet ganska litet om drar en linje mellan sovrummet och köksväggen. Men vi anser att det räcker.

Totalt sett har villa Almvik ca 50 m2 till kök och V-rum. Det är nog minst det vi vill ha av ca 100 m2. Gärna lite till skulle jag säga.:p
 
Jag har kikat rundor lite och det finns flera hus som kunnat vara aktuella bortsett från en sak och det är att de flesta inte har något arbetsrum på ovanvåningen.

Men om jag tolkar tomtkartan rätt så är infarten till tomten på tomtens kortsida?
Norr antar jag är där sjön är? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag har kikat rundor lite och det finns flera hus som kunnat vara aktuella bortsett från en sak och det är att de flesta inte har något arbetsrum på ovanvåningen.

Men om jag tolkar tomtkartan rätt så är infarten till tomten på tomtens kortsida?
Norr antar jag är där sjön är? :)
Intressant. Precis det vi också kommit fram till. Väldigt många kataloghus har ett sovrum på Entré plan. Ofta ganska litet. Och sen en tvättstuga.
Spelar ingen roll om man kollar på sluttningshus eller 2 planshus.

Infaten syns på syd östra sidan på tomtekartan precis som du säger. Sjön är avlång. Norrut är det va 250 m över till andra sidan sjön. Västerut några km. Den finaste utsikten från tomten är norrut och västerut. Särkilt när man kommer längst ut på tomten.
 
Okej!

Så om man utgår ifrån lutningarna mm så hade det optimala kanske varit vardagsrum/kök mot väst/norr, altan mot norr som sedan övergår till balkong i väster?
 
J Jarlsgård skrev:
Okej!

Så om man utgår ifrån lutningarna mm så hade det optimala kanske varit vardagsrum/kök mot väst/norr, altan mot norr som sedan övergår till balkong i väster?
Precis. (y)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Ingen som har lite kommentarer och funderingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.