Hej forumet. Jag har en fråga som ny husägare. Vilka elektriska verktyg skulle ni säga är de allra viktigaste och ett måste för husägare? Ni kan bortse från skruvdragare för det har jag.
 
K
Multimaskin/fein, laser.

Bor du i betonghus: borrhammare med SDS fattning.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Multimaskin/fein, laser.

Bor du i betonghus: borrhammare med SDS fattning.
Multimaskin just de, den kapar och slipar. Smart! Vad har du använt den till?
 
K
Kapa dörrfoder vid nyläggning av golv, kratsning av fogar vid omfogning. Kapa kopparrör där man inte kommer åt med bågfil eller rörskärare. Etc.

Underbart verktyg!
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Kapa dörrfoder vid nyläggning av golv, kratsning av fogar vid omfogning. Kapa kopparrör där man inte kommer åt med bågfil eller rörskärare. Etc.

Underbart verktyg!
Låter bra. För precisionsarbete. Inte för att kapa brädor och regler med andra ord :)
 
AXS
Hammare, kniv, vattenpass, talmeter, belysning, kapsåg, cirkelsåg. I ordning i hur viktigt det är att köpa bra grejer.

Då kan du bygga ett helt hus.

Andra bra grejer jag använder(elektriska verktyg):
  • Slipmaskin
  • Tigersåg
  • Multiverktyg
  • Laser
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Jag håller inte med KjellTimell.
-Multimaskinen är i min värld ett specialverktyg som skulle vara bra att ha emellanåt men som inte lönar sig riktigt att köpa för mig som bara bygger och snickrar yrkesmässigt på deltid. Den kommer långt efter långbandsputs och pelarborrmaskin och traktor på prioriteringslistan.
-Laser är ett verktyg som är helt oumbärligt för heltidsproffs och i synnerhet företag med anställda men de billiga versionerna är opålitliga och de pålitliga modellerna är dyra. Dessutom verkar de ha dålig hållbarhet så som alla andra batterimaskiner.
Så länge mitt byggande bara var husbehov h extraknäck några månader på förtjänst i året så gick det bra med lod och vattenslang. Billigt och exakt och okomplicerat. Numera använder jag avvägningskikare som är snabbare än att rigga upp vattenslangen men onödigt dyr för husbehovsanvändare.

Jag skulle säga att batteriborrmaskin och handcirkelsåg(eller enklare bordscirkelsåg) och kap/gersåg och en rejäl bygglampa på fot och någon slags slipmaskin att vässa handverktygen på är de fem grundmaskinerna. Med dem kommer man väldigt långt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Hammare, kniv, vattenpass, talmeter, belysning, kapsåg, cirkelsåg. I ordning i hur viktigt det är att köpa bra grejer.

Då kan du bygga ett helt hus.

Andra bra grejer jag använder(elektriska verktyg):
  • Slipmaskin
  • Tigersåg
  • Multiverktyg
  • Laser
Tack för ditt svar :)
 
Ska du helrenovera huset? Beskriv ditt första projekt, så kan du få ordentliga råd.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ska du helrenovera huset? Beskriv ditt första projekt, så kan du få ordentliga råd.
Håller med!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ska du helrenovera huset? Beskriv ditt första projekt, så kan du få ordentliga råd.
Idag gjorde jag en grind till staketet under altanen. Så man kommer in till krypgrunden. Då använde jag gersåg och skruvdragare. Nästa projekt blir lite slip och målning av altanräcken, sätta fast avloppsrör ordentligt under huset. Tänkte mest allmänt vad som är ett måste som husägare, blev det för 2 veckor sedan. Någon totalrenovering kommer det ej bli. Men eventuellt bygge av ett garage. Men jag har 0% byggerfarenhet.

Bilderna är från mitt första bygge i mitt liv. I dag. Är rätt nöjd för att vara första jag gör.
 
  • Nybyggd trägrind av horisontella brädor för tillgång till altanens krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trägrind på ett staket under en altan med synliga hängslen och ett avloppsrör intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trägrind installerad under altan för tillgång till krypgrund, bredvid hus och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kallun och 4 till
  • Laddar…
Du är på rätt spår! Resultatet blev ju fullgott och så lär man sig litet mer varje gång. Framför allt lär man sig av att rätta till sina misstag.

Jag tror att min tanka om de fem grundmaskinerna är relevant för dig. Du behöver inte dem alla omedelbart men de behövs med tiden.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Du verkar ha en gersåg och en skruvdragare. Mät- och märkverktyg verkar också finnas i någon mån. Snåla inte där. Hultafors och Stabila är pålitliga. En handcirkelsåg är bra till mycket, bla att göra brädor smalare. Försök att hitta en med klyvkniv och klingan på höger sida. Undvik generellt billighetsmaskiner, typ Meec och Biltema. För böjda snitt är en sticksåg bra. Blå Bosch är ett rätt säkert kort. Köp inte en massa maskiner innan de behövs, om du inte är som många av oss i den här forumdelen, dvs tycker att verktyg och maskiner är trevliga, och att man inte behöver ha något speciellt behov för att skaffa fler. Portabel arbetsbelysning är en bra grej att ha. Batteridrivet är smidigt, nätdrivet är billigare och ger mer ljus.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du är på rätt spår! Resultatet blev ju fullgott och så lär man sig litet mer varje gång. Framför allt lär man sig av att rätta till sina misstag.

Jag tror att min tanka om de fem grundmaskinerna är relevant för dig. Du behöver inte dem alla omedelbart men de behövs med tiden.
Tack. Känns som jag kommer våga bygga mer när man får såhär bra hjälp:)
 
H heimlaga skrev:
Du är på rätt spår! Resultatet blev ju fullgott och så lär man sig litet mer varje gång. Framför allt lär man sig av att rätta till sina misstag.

Jag tror att min tanka om de fem grundmaskinerna är relevant för dig. Du behöver inte dem alla omedelbart men de behövs med tiden.
Ja, lärde mig av flera misstag. Några nått man glömde ta. Att man skulle gjort ramen mindre och använda rätt verktyg. När jag ställde frågan glömde jag att jag hade fått en gersåg i julklapp som jag hämtade idag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.