Halloj,

vi skall ha pool och funderar lite på uppvärmning. Vi har varit inne på luftvärmeväxlare länge men idag fick jag ett tips om att använda jordvärmen. Slingorna fyllor ju ingen funktion på sommaren och då kan man använda systemet till att värma poolen istållet.

Någon som har erfarenheter från detta? Är det görbart? Vad skall man tänka på?
 
Om du gör en sökning på ordet jordvärme på det här forumet, så kanske du finner svar på din fråga. Det har diskuterats där.

www.poolforum.se
 
Jag är absolut ingen expert i den här frågan, men min syster har en pol som de värmer med jorvärme och det funkar perfekt enligt dem. Den är iallafall varm och skön att bada i :cool:
 
Att värme pool med jordvärme/bergvärme är perfekt om du ändå ska värma huset under vintern.
Om du bara ska värma poolen så är det billigare med en luftvärmepump till poolen. Den fungerar bra på sommaren och ger tillräckligt med värme.
 
Jordvärmeslingor kan fungera för ändamålet men använd absolut inte husets bergvärmepump till pooluppvärmning på sommaren, eftersom borrhålet använder sommarhalvåret att återvärmas så att det kan ge värmeeffekt på vinterhalvåret. Om man värmer poolen med bergvärme kyls borrhålet ner och magasinerar inte tillräckligt med värme för vintern för att värma huset. Vanligast uppvärmning är solpaneler och tycker man som många att det fullständigt förstör husets utseende är luftvärmepump ett bra alternativ som är billigt i drift men kräver ca 25.000kr investering för en normalstor pool (4x8m). Håller precis själv på att gå igenom alla värmealternativen för vårt bygge och det lutar åt en luftvärmepump som drar 1,8kW och ger 8kW värmeeffekt vilket ger ok driftskostnader i kombination med pooltäckning när man inte badar.
 
Hembio skrev:
Jordvärmeslingor kan fungera för ändamålet men använd absolut inte husets bergvärmepump till pooluppvärmning på sommaren, eftersom borrhålet använder sommarhalvåret att återvärmas så att det kan ge värmeeffekt på vinterhalvåret. Om man värmer poolen med bergvärme kyls borrhålet ner och magasinerar inte tillräckligt med värme för vintern för att värma huset.
Så blev det för grannen så han borrade ett hål till, Personligen tycker jag det blev en rätt dyr lösning..
 
Värma med sitt nuvarande uppvärmningsystem är helt klart att föredra! Billigaste alternativet, man får se till att ta en kraftigare pump lr borra djupare bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.