Äldre vita skjutdörrar i trä med synliga beslag, stängda och uppställda i ett hem från 1928.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en äldre skjutdörrs skena och hjul som fastnat och visar slitage, i en lägenhet från 1928.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vit skjutdörr fastnar och hänger snett i öppning, synliga slitspår och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Någon som har bra koll på äldre skjutdörrar eller kan tipsa vidare? I vår lägenhet från 1928 finns ett par vackra skjutdörrar från byggnadsåret. Den högra av dem började kärva för något år sedan och går inte längre att skjuta in, utan fastnar när de är ca 30 cm kvar. Det går dock att ”lyfta” in den och sen göra detsamma när den ska tas ut. Den hänger även numera helt snett och vi upplever att problemet förvärrats senaste månaderna.

Jag har sjukt svårt för att hitta någon med bra koll på hur vi ska gå vidare och den hantverkare som jag varit i kontakt med ville såga upp hela väggen - men jag tänker att det kanske finns andra sätt att lösa problemet på?

Tacksam för input i frågan!

Hälsningar,
Sofia
 
Jag satte nyligen in en modern skjutdörr och kan inget om gamla skjutdörrar, men jag tänker att principen vid installation ändå borde vara densamma:
1. Bygga reglar och skena som dörren ska hänga i
2. Byggavägg
3. hänga in dörr
4. sätta upp lister som döljer upphängningen.

Alltså borde ni kunna ta bort listerna längst upp för att se hur upphängningen ser ut och ta bort dörren så att det är lättare att det ser ut inne i hålet. Kanske är hjulen eller spåret utslitna? eller kanske ligger det en åkersork längst in i skenan?

Detta betyder att ni antagligen måste spackla och måla listerna igen efteråt när ni har satt tillbaka dem eftersom det nog kommer spricka en del på så gammalt material, men ni kanske slipper att förstöra väggen. I absolut värst afall kanske ni måste byta ut skenan, och då kanske det behövs ett hål i väggen för att kunna få upp den längst in, men det borde gå att slippa att riva hela väggen.
 
T Trallalaaa skrev:
Jag satte nyligen in en modern skjutdörr och kan inget om gamla skjutdörrar, men jag tänker att principen vid installation ändå borde vara densamma:
1. Bygga reglar och skena som dörren ska hänga i
2. Byggavägg
3. hänga in dörr
4. sätta upp lister som döljer upphängningen.

Alltså borde ni kunna ta bort listerna längst upp för att se hur upphängningen ser ut och ta bort dörren så att det är lättare att det ser ut inne i hålet. Kanske är hjulen eller spåret utslitna? eller kanske ligger det en åkersork längst in i skenan?

Detta betyder att ni antagligen måste spackla och måla listerna igen efteråt när ni har satt tillbaka dem eftersom det nog kommer spricka en del på så gammalt material, men ni kanske slipper att förstöra väggen. I absolut värst afall kanske ni måste byta ut skenan, och då kanske det behövs ett hål i väggen för att kunna få upp den längst in, men det borde gå att slippa att riva hela väggen.
Nu är ju detta en gammal tråd men det kanske hjälper någon annan som söker tips. När vi renoverade så hittade jag ett övertapetserat hål upptill i väggen. Jag skar bort tapeten och hålet satt precis i höjd med de 2 fästen som skjutdörren hänger i. Om jag kör dörren och stoppar precis när nåt av fästena dyker upp så kan jag justera både höjd och sidledd på varje fäste. Har sedan ett täcklock till eldosa över hålet. Vet inte om detta hål är vanligt på gamla skjutdörrar eller om min förutseende far tyckte det kunde vara bra att göra hålet när han monterade på 60-70 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.