Mazen Mazen skrev:
Med dom förutsättningarna skulle jag göra som skrivet. Känns smidigast att dörren går in i rummet än att den öppnas utåt och går i andra dörrar.
Att det blir en smyg går inte att hjälpa och jag tror inte det kommer störa .. stör nog mer att ha en dörr som är i vägen.
Om du efteråt skulle komma att ändra dig kan du enkel vrida på kalaset (dörr o karm funkar åt endera håll)
Topp!
 
H Hobbybyggarn skrev:
Glömde skriva att modulmåttet på dörren är 9x21, så jag kommer behöva reglar på den den sidan av karmen som har gångjärn. det är ca 115mm som behöver "fyllas ut".
Dela det på bägge sidor ist, en 45x90 regel.
Snyggare om dörren sitter symmetriskt..
 
Nu har jag lyckats rida upp detta i CAD så blir det enklare att se var det lätt går åt skogen måttmässigt.

I denna ritning så sitter gångjärnet på höger sida och öppnas uppåt i bilden.

Till vänster har jag valt att sätta en 70x45 regel för att ha plats för 12,5mm gips på bägge sidor.

Med gips på bägge sidor så blir den totala tjockleken 95, så 1 mm för mycket på varje sida mot karmen (93mm), men tänker att ett foder (56x12mm) kan överbrygga det utan att det ser konstigt ut.

Då min totala öppning är 1015mm, och 900mm tas upp av karmen, så återstår 115mm.
45mm äts upp av regeln på vänster sida så behöver fylla ut 70 mm på höger sida. Det gör jag med 2 34x70 reglar (gör inget om karmen får 2 mm extra i justermån.)

Det kommer bli lite plottrigt med smala "gipsremsor"..men kanske enda sättet att få det bra och i mitten.
 
  • CAD-ritning som visar sektion av vägg med måttangivelser för gångjärnsplacering och reglar.
H Hobbybyggarn skrev:
Nu har jag lyckats rida upp detta i CAD så blir det enklare att se var det lätt går åt skogen måttmässigt.

I denna ritning så sitter gångjärnet på höger sida och öppnas uppåt i bilden.

Till vänster har jag valt att sätta en 70x45 regel för att ha plats för 12,5mm gips på bägge sidor.

Med gips på bägge sidor så blir den totala tjockleken 95, så 1 mm för mycket på varje sida mot karmen (93mm), men tänker att ett foder (56x12mm) kan överbrygga det utan att det ser konstigt ut.

Då min totala öppning är 1015mm, och 900mm tas upp av karmen, så återstår 115mm.
45mm äts upp av regeln på vänster sida så behöver fylla ut 70 mm på höger sida. Det gör jag med 2 34x70 reglar (gör inget om karmen får 2 mm extra i justermån.)

Det kommer bli lite plottrigt med smala "gipsremsor"..men kanske enda sättet att få det bra och i mitten.
Blir bra det där (y)
 
  • Gilla
Hobbybyggarn
  • Laddar…
Åsa Lund
På bygge görs smygen 910 mm bred om det är en 9M dörr som ska sättas in. Aldrig exakt som karmen för då blir det ett h-e att få in den i hålet. Samma sak på höjden, 2110 mm.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
På bygge görs smygen 910 mm bred om det är en 9M dörr som ska sättas in. Aldrig exakt som karmen för då blir det ett h-e att få in den i hålet. Samma sak på höjden, 2110 mm.
Så tänkte jag med, men dörrtillverkaren hävdar att de redan har gjort den något mindre för att det ska finnas utrymme. Nu har jag ju dock 2cm+ tillgodo men ska vara vaksam på höjden!
 
Jag brukar sätta den övre regeln lite högre så det finns plats att höja karmen om det läggs nytt golv ovanpå det gamla i framtiden.
 
1 123abc skrev:
Jag brukar sätta den övre regeln lite högre så det finns plats att höja karmen om det läggs nytt golv ovanpå det gamla i framtiden.
Smart ide så man inte "bygger in sig". Kommer ha några extra m.m där med.
 
Gjorde en ny konstruktion som livar bägge sidorna.

Nu diffar det 1.5 mm på bägge sidor mellan karm och gipsvägg, vilket fodret kommer kunna dölja.

Konstruktionen blir nu:

12.5mm gips på bägge sidorna om 90x45 regel och 90x68 (90x34x2) på respektive vänster och höger sida på bilden.
12x56mm foder runt om allt, och en salningslist på insidan mot karmen (19x27mm).

Nackdelen med denna lösningen är att det blir lite mer spacklande men å andra sidan snyggare.
 
  • Teknisk ritning med mått för en väggkonstruktion som visar 12,5mm gips, 90x45 och 90x68 reglar samt foder och salningslist.
H Hobbybyggarn skrev:
Gjorde en ny konstruktion som livar bägge sidorna.

Nu diffar det 1.5 mm på bägge sidor mellan karm och gipsvägg, vilket fodret kommer kunna dölja.

Konstruktionen blir nu:

12.5mm gips på bägge sidorna om 90x45 regel och 90x68 (90x34x2) på respektive vänster och höger sida på bilden.
12x56mm foder runt om allt, och en salningslist på insidan mot karmen (19x27mm).

Nackdelen med denna lösningen är att det blir lite mer spacklande men å andra sidan snyggare.
Öppnar du fortfarande dörr uppåt till höger i bild som tidigare?
Risken nu är att dörrbladet tar i salningen när den öppnas fullt, så med denna lösning borde isåfall dörren öppnas nedåt till vänster.
Vill du minimera smygen, men öppna dörren in i rummet, gör samma med salningen men på utsida. Dvs sätter vanligt foder och skippar smyglisterna som jag föreslog i början..

Ritad skiss av dörr och karm med markerade områden för eventuellt dörrblad och smyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Öppnar du fortfarande dörr uppåt till höger i bild som tidigare?
Risken nu är att dörrbladet tar i salningen när den öppnas fullt, så med denna lösning borde isåfall dörren öppnas nedåt till vänster.
Vill du minimera smygen, men öppna dörren in i rummet, gör samma med salningen men på utsida. Dvs sätter vanligt foder och skippar smyglisterna som jag föreslog i början..

[bild]
Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag och mätte och det blir ett problem för gångjärnen pga salningens längd på 27mm (1 mm spel bara) så det funkar inte. Blir att göra den på utsidan istället som du föreslog, tack!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Bjuder på en nästan-före-bild (börjat dra bort "hörnskydden" så det blir en fin övergång mellan gammal vägg och ny vägg på insida...och tak/golvlister). Härnäst blir det att att börja regla.
 
  • Öppen dörr visar ett rum under renovering med delvis borttagna hörnskydd och synliga väggövergångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det färdiga resultatet...
 
  • Nyligen installerad vit innerdörr i ett rum med parkettgolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazen och 2 till
  • Laddar…
H Hobbybyggarn skrev:
Och det färdiga resultatet...
Snyggt :D
 
Ett tillägg till detta projekt kring ventilation. Hur skapar man bättre ventilation i rummet? Dörren har glipor för ventilation, och rummet har tilluft(mekaniskt ventilation i tak). Vad är korrekt sätt att ventilera rummet, fläkt som blåser in kalluft utifrån eller blåser ut varmluft? Tips på bra fläkt? Blir väldigt varmt med projektor, spelkonsoler och pre-teens i rummet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.