Har ett putsat funkishus byggt 1946 med originalfönster. Hade tänkt att göra nått fönstren detta året men jag vet inte riktigt vad som blir bäst att göra :thinking:

Frugan och jag velar om vi ska renovera fönstren eller om de ska bytas.
Det hela är ju en kostnadsfråga också givetvis.
Vi har ju inte obegränsat med tillgångar...

Tog in ett par offerter förra året redan då vi började fundera på fönstren.

Tog in 2 offerter på byte av fönster till trä/alu.
Mockfjärds landa på ca 270K och Morups ca 200K.
Det är ju ett antal fönster men vart ändå lite chockad. Då var det byte karm i karm för att slippa att man behöver fixa med putsen också men vilket vi nog såhär ett tag senare också är tveksamma till då det kanske inte ser klokt ut? :thinking:

Har en offert på renovering av befintliga fönster inkl "allt" + energiglas i innerbågarna för ca 130K.

Antalet fönster är 10st 2-luft, 2st 3-luft, 3st 1-luft och en altandörr vid renovering.
Vid byte är det 2st 1-luft mindre då det är "kyrkfönster" som vi vill behålla.

Har även kikat på Termoplus men den firman skulle man inte använda sig av såg jag i en annan tråd.

Pvcfönster finns som ett alternativ också men blir man sågad vid fotknölarna för all framtid om man byter ut rejäla gamla fönster till plast?

Så vad gör man? :rolleyes:

Ska tillägga att värdet på huset är väl nånstans 1.2-1.3 milj efter det vi gjort hittills sen köpet.
 
  • Exteriör av ett tvåvånings putsat funkishus med originalfönster från 1946 omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Y Ynnoj85 skrev:
Frugan och jag velar om vi ska renovera fönstren eller om de ska bytas.
Renovera för det borde vara bättre kvalitet på det träet än på det du kan köpa idag. Dessutom är det oftast så tjocka bågar i nya fönster att själva glasytan blir betydligt mindre.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.