• Illustration av en vattenavstängningssensor under en diskbänk med röranslutningar och sensor detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jerrystridh skrev:
Man måste ju ha något som känner av om ev tvättmaskinen skulle läcka. Skål under tvättmaskin samt något som känner av om det skulle läcka vatten. Ikea har ju en version för diskmaskin borde den inte funka för tvättmaskin också? Finns det svar på detta tro?
[länk]
När det gäller fyllning av diskmaskin och tvättmaskinen så är det i stort sett ingen skillnad på flödet. Så denna borde funka bra
 
Jag frågade Ikea kundtjänst fick självklart svaret att det passar inte till tvättmaskin. Enkelt att bara svara nej! Förstår inte varför det ej skulle funka.
 
J Jerrystridh skrev:
Jag frågade Ikea kundtjänst fick självklart svaret att det passar inte till tvättmaskin. Enkelt att bara svara nej! Förstår inte varför det ej skulle funka.
Dem har ju inte den tekniska utbildningen.
Den info dem har är att den är till diskmaskinen..
Men jag har installerat en sådan i min brors kök.
Kopplingar och övergångar finns att köpa.
En väldigt fiffig sak
 
Krilleman
A
allexx allexx skrev:
När det gäller fyllning av diskmaskin och tvättmaskinen så är det i stort sett ingen skillnad på flödet. Så denna borde funka bra
Flödet är betydligt lägre på en disk än en tvätt
 
electroluxaren skrev:
Flödet är betydligt lägre på en disk än en tvätt
Visst är det skillnad. Är föräldraledig nu så jag har inte möjlighet att jämföra exakt.
Men som sagt skillnaden i flödet är inte så stort. Men vet inte vad du anser som stort? tex 3L/min skillnad?
Gällande vattenfelsbrytaren så kommer den inte påverka påfyllnadstiden.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fast vattnet till tvättmaskin (eller för den delen diskmaskin) ska ju inte konstant var på!

Här har du en färdig produkt som du eftersöker:
[länk]

[bild]
Den ifrån ikea har exakt samma funktion. Bara installation som skiljer sig
 
A
allexx allexx skrev:
Visst är det skillnad. Är föräldraledig nu så jag har inte möjlighet att jämföra exakt.
Men som sagt skillnaden i flödet är inte så stort. Men vet inte vad du anser som stort? tex 3L/min skillnad?
Gällande vattenfelsbrytaren så kommer den inte påverka påfyllnadstiden.
nä den kommer inte att påverka.
skillnaden i flöde praktiskt märks genom mycket lång fylltid i tvättmaskim och översvämning i diskmaskin med fel ventil. därför sparar man tryckbegränsarna när man byter ventil, man vet ju aldrig när man behöver dessa...
 
electroluxaren skrev:
nä den kommer inte att påverka.
skillnaden i flöde praktiskt märks genom mycket lång fylltid i tvättmaskim och översvämning i diskmaskin med fel ventil. därför sparar man tryckbegränsarna när man byter ventil, man vet ju aldrig när man behöver dessa...
Jag är drifttekniker och reparera både vitvaror och industrimaskiner. Så man håller på en hel del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.