Hej, vi håller på och ska bygga hus. Just nu försöker vi konsertera oss på färdiga planlösningar från olika hustillverkare. Tomten är långsmal med 2 olika nivåer där det skiljer ca 4 m. Därför är det aktuellt med ett sluttningshus.
Vi bor idag i ett sluttningshus på ca 130 + 130 m2.
Vi har kommit fram till att vi både vill och måste ”krympa” det nya huset till ca 100+100 m2.

Det är entré plan vi vill ha hjälp med. Vi vill ha öppen planlösning. Entré. 1 föräldrasovrum och ett mindre sovrum som kommer fungera som kontor för oss.

Ett hus vi fastnat lite för är https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/almvik/
Det vi gillar är att det händer lite med huset och den indragna altanen lockar. Samtidigt är huset egentligen inte optimalt för vår tomt.
Så tips på något långsmalt sluttningshus där det händer lite välkomnas under förutsättning att Entré plan ligger på övervåningen och våra ovanstående krav är uppfyllda.

Det är alltså planlösningen på Entré plan som vi vill ha kommentarer på.

@BirgitS Du verkar ju bra på detta.:rofl:
 
Jag känner att det saknas en del här.

  • Smal tomt, hur smal?
  • 1 sovrum där uppe + 1 kontor, där nere då?
  • Är det ett gavelställt hus ni tänker er?
Kort och gott, en lite mer detaljerad kravlista hade underlättat en hel del (y) likaså tomtens förutsättningar med sol osv.

:)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag känner att det saknas en del här.

  • Smal tomt, hur smal?
  • 1 sovrum där uppe + 1 kontor, där nere då?
  • Är det ett gavelställt hus ni tänker er?
Kort och gott, en lite mer detaljerad kravlista hade underlättat en hel del (y) likaså tomtens förutsättningar med sol osv.

:)
  • Smal tomt, hur smal? Tomten är ca 24 m bred och 36 m lång till väster och 50 m lång till öster. Tanken är att placera huset längst med den östra gränsen.
  • 1 sovrum där uppe + 1 kontor, där nere då? Där nere har vi nog tankarna klara för oss. En tonårs unge som vi gärna behåller i ”källaren”, tvättstuga, relax, klädkammare och sen får vi se vad ytorna räcker till. Det är som sagt entré plan vi vill ha lite hjälp med.
  • Är det ett gavelställt hus ni tänker er? Ja. Sen behöver inte entrén vara på gaveln. Den kan även vara på östra sidan.
Kort och gott, en lite mer detaljerad kravlista hade underlättat en hel del (y) likaså tomtens förutsättningar med sol osv.

Tomten består av 2 olika nivåer där det sluttar brant till nedre nivån. Det skiljer ca 4-5 m mellan nivåerna. Man kommer in på tomten på den övre nivån. Tanken är ett sluttningshus där entrén är på den övre nivån som sen ”klättrar” ner till den nedre nivån.

Länken till Villa Almvik i förra inlägget är ett hus vi gillar då det händer lite med huset. Men jag tror det skulle bli ännu bättre med ett smalare hus.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
  • Smal tomt, hur smal? Tomten är ca 24 m bred och 36 m lång till väster och 50 m lång till öster. Tanken är att placera huset längst med den östra gränsen.
  • 1 sovrum där uppe + 1 kontor, där nere då? Där nere har vi nog tankarna klara för oss. En tonårs unge som vi gärna behåller i ”källaren”, tvättstuga, relax, klädkammare och sen får vi se vad ytorna räcker till. Det är som sagt entré plan vi vill ha lite hjälp med.
  • Är det ett gavelställt hus ni tänker er? Ja. Sen behöver inte entrén vara på gaveln. Den kan även vara på östra sidan.
Kort och gott, en lite mer detaljerad kravlista hade underlättat en hel del (y) likaså tomtens förutsättningar med sol osv.

Tomten består av 2 olika nivåer där det sluttar brant till nedre nivån. Det skiljer ca 4-5 m mellan nivåerna. Man kommer in på tomten på den övre nivån. Tanken är ett sluttningshus där entrén är på den övre nivån som sen ”klättrar” ner till den nedre nivån.

Länken till Villa Almvik i förra inlägget är ett hus vi gillar då det händer lite med huset. Men jag tror det skulle bli ännu bättre med ett smalare hus.
Men tillfsrten till huset är från den höga kortsidan av tomten?

Anledningen till varför jag frågar om bottenvåningen är därför att ni är ute efter ett kataloghus som jag förstår det och hus tillverkare har ju inte botten/övre plan uppdelat så man bara kan pussla ihop lite som man vill. Utsn husen är ju i helhet varpå bottenvåningens krav också spelar roll ;)
 
Slänger in en till fråga då jag inte riktigt blivit klok på åt vilket håll det sluttar?

Har du någon tomtkarta kan ladda upp så man får en lite tydligare bild av tomtens utmaningar och form?
 
J Jarlsgård skrev:
Men tillfsrten till huset är från den höga kortsidan av tomten?

Anledningen till varför jag frågar om bottenvåningen är därför att ni är ute efter ett kataloghus som jag förstår det och hus tillverkare har ju inte botten/övre plan uppdelat så man bara kan pussla ihop lite som man vill. Utsn husen är ju i helhet varpå bottenvåningens krav också spelar roll ;)
Infarten till tomten är från den östra kortsidan på tomten. Enkelt kan man förklara det som att tomten är uppdelad i 2 plan trianglar. Den östra är den ”höga” där vi alltså kommer in på tomten. Den är ca 6-8 m bred. Sen sluttar det brant neråt längst med hela långsidan på tomten kan man säga. Ca 4-5 m ner. Och nere har du nästa plana rektangel på tomten.

På många kataloghus kan man kasta om innerväggarna i ”källaren” lite som man vill med undantag av evt hjärtvägg. Även innerväggar på entréplan kan kastas om med undantag av evt. Bärande väggar. Detta innerväggar byggs på plats så det blir inte dyrare ifall du flyttar runt väggarna. Detta gäller iaf. Eksjöhus och Myrsjöhus som vi tittat lite mer på.
 
J Jarlsgård skrev:
Slänger in en till fråga då jag inte riktigt blivit klok på åt vilket håll det sluttar?

Har du någon tomtkarta kan ladda upp så man får en lite tydligare bild av tomtens utmaningar och form?
Nybyggnadskarta är på G. Dom var här i veckan och mätte.
Men det är som sagt planlösning på Entré plan utifrån våra ”krav” som vi i nuläget vill ha hjälp med.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nybyggnadskarta är på G. Dom var här i veckan och mätte.
Men det är som sagt planlösning på Entré plan utifrån våra ”krav” som vi i nuläget vill ha hjälp med.
Men det är kataloghus som ni är intresserade utav?
 
J Jarlsgård skrev:
Men det är kataloghus som ni är intresserade utav?
Vi har en arkitekt inkopplad vars uppgift just nu är att placera ut en volym på ca 100 m2 på tomten i 3 d vy. Sen ska hen placera ut ett garage med lite andra förslag på uteplatser.
Vi vill helst hitta ett kataloghus då vi tror att det blir billigast och enklast så. Men vi välkomnar alla förslag och har inte låst oss för något.
Vi har en budget som vi ska försöka hålla. Budgeten för huset inkl grund ligger på 4,5-5 milj ca. Då tänker vi nyckelfärdigt.
 
  • Gilla
bonardi.jonas
  • Laddar…
Okej okej!

Det jag vill komma till gällande bottenvåningen oavsett om ni redan fattat ett beslut där är ju att oss som du ber om hjälp inte vet vad ni tänkt er.

Således ber du oss om att hitta ett halvt hus, men det går inte riktigt. I synnerhet inte om det gäller ett kataloghus.

Det är ju allt ifrån utformningen mellan övre/undre våning, åt vilket håll sutterängen är osv.

Därför anser jag att alla kort måste läggas på bordet för att det ska finnas en ärlig chans till att faktiskt kunna presentera förslag (y):)
 
J Jarlsgård skrev:
Okej okej!

Det jag vill komma till gällande bottenvåningen oavsett om ni redan fattat ett beslut där är ju att oss som du ber om hjälp inte vet vad ni tänkt er.

Således ber du oss om att hitta ett halvt hus, men det går inte riktigt. I synnerhet inte om det gäller ett kataloghus.

Det är ju allt ifrån utformningen mellan övre/undre våning, åt vilket håll sutterängen är osv.

Därför anser jag att alla kort måste läggas på bordet för att det ska finnas en ärlig chans till att faktiskt kunna presentera förslag (y):)
Okej okej! ;)
Om du tittar på Villa Almvik från Eksjöhus så är vi i stort nöjda med planlösningen på undre plan. Det vi skulle förändrat på den planlösningen är att vi skulle flyttat badrummet till det östra sovrummet. Ytan som blir svar där badrummet är inritat skulle få vara som det är och användas till förråd.
 
BirgitS
Krille-72 Krille-72 skrev:
Samtidigt är huset egentligen inte optimalt för vår tomt.
Kan du beskriva på vilket sätt?

När ni tittat på Almvik-huset är det då tänkt att balkongen ska längs söderväggen?
För annars blir det rätt mörkt inne när de allmänna ytorna inte har något fönster mot söder (om ingången är i öster).

Tyvärr har jag ingen aning om vilka kataloghus som finns utan jag "gillar" ju bara att hitta "fel" på planlösningar.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Det vi skulle förändrat på den planlösningen är att vi skulle flyttat badrummet till det östra sovrummet.
För det framtida försäljningsvärdet kan det vara bra om det finns tre sovrum på samma plan, i alla fall enligt den mäklare som var inblandad i försäljningen av ett dödsbo när hen fick frågan om hur de olika rummen skulle möbleras och sa att många par med småbarn vill ha det så.

Eftersom ni väl mest kommer att hålla till där uppe, särskilt när tonåringen har flyttat, föreslår jag att ni ser till att det går att ha ett städskåp där uppe också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du beskriva på vilket

När ni tittat på Almvik-huset är det då tänkt att balkongen ska längs söderväggen?
För annars blir det rätt mörkt inne när de allmänna ytorna inte har något fönster mot söder (om ingången är i öster).

Tyvärr har jag ingen aning om vilka kataloghus som finns utan jag "gillar" ju bara att hitta "fel" på planlösningar.


För det framtida försäljningsvärdet kan det vara bra om det finns tre sovrum på samma plan, i alla fall enligt den mäklare som var inblandad i försäljningen av ett dödsbo när hen fick frågan om hur de olika rummen skulle möbleras och sa att många par med småbarn vill ha det så.

Eftersom ni väl mest kommer att hålla till där uppe, särskilt när tonåringen har flyttat, föreslår jag att ni ser till att det går att ha ett städskåp där uppe också.
Det är ”fel på planlösningen” vi vill ha lite hjälp med. Tycker tex. Själv att det ser lite trångt ut mellan köksö och köksbord på ritningen. Intressant input med städskåpet.

”När ni tittat på Almvik-huset är det då tänkt att balkongen ska längs söderväggen?
För annars blir det rätt mörkt inne när de allmänna ytorna inte har något fönster mot söder (om ingången är i öster).”

Man kan säga att om vi placerar huset med ingången till öster hamnar ingånget mer åt öö/s.

Det ska tilläggas att det är en sjötomt. Om vi inte vrider huset hamnar balkongen mot nn/o om man tittar på gaveln på huset. Tittar man på långsidan hamnar hamnar balkongen åt nn/v.
De stora fönstren på villa Almvik skulle alltså hamna mot nn/ö (gaveln) och vv/n (långsidan).

En ”rädsla” vi har är att den indragna balkongen gör att det blir mörkare inne. Vad tror du?

Utan balkongen kan jag säga att vi gärna har stora fönster mot väderstreck där solen inte lyser ”in”. Har man lite utsikt blir det väldigt trevligt att titta ut där solen lyser och man slipper dra ner rullgardinen.:rofl:

Mycket snack om tomten och läge när tanken var att hålla mig till planlösningen. :rofl:
 
Delvis censurerad gammal tomtkarta med markerade höjdkurvor och en utpekad östra gräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på en gammal tomtkarta. Den östra gränsen går mellan s/v och n/ö. Längst med den gränsen har vi fått för oss att placera huset. 4 meter från gränsen får man placera ett hus enligt detaljplan. Strandskyddet är uppvävt så 4 m gäller även där.
 
NUUUUU efter att ha läst svaret till Birgit så har jag nog fattat.

Om jag då kommenterar Almviks entréplan lösning så tycker jag den ser bra ut.

Din reflektion över köket är dock befogad och den köksön som är där hade jag tagit bort och istället haft en halvö ut från den högra ytterväggen.
Hade man då gjort halvön med bänkskåp på ena sidan och ett 30-40cm överhäng mot matplatsen (för barstolar) så kommer det vara 320cm kvar för matplatsen.
Det måttet kommer inte upplevas som trångt. Har själv ca 350cm I bredd för våran matplats med ett bord som mäter 120*170 och det är gott om plats runtom, hade lätt kunnat kapa av 30 cm utan bekymmer.

Det är nog också den enda ändringen jag gjort (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.