Håller på att modernisera vår villa lite och ska börja dra nätverk efterhand. Jag ångrar bittert att jag inte gjort detta från början när vi flyttade in...men men.

Jag tänker börja dra nätverk efterhand i alla kommande renoveringar och sätta uttag lite här och där.

MEN, i ett modernt hus hade det funnits ett teknikskeptiker eller liknande som jag kunde utgått ifrån.
Inkommande fiber behöver ju anslutas till centralpunkten.

Idag har jag inkommande fiber under trappan i hallen. Utrymmet är helt öppet och är ett totalt kabelhaveri idag. Här finns larmanslutningar, router, switch mm. Och vid kommande köksrenovering, som också inkluderar hallen, så ska detta bort.
Finns det någon som kommit på en bra lösning för få undan tekniken utan att tappa funktion?

Har en idé om att dra upp det till ovanvåningen i en garderob. Men jag har fått för mig att jag inte kan ha för lång nätverkskabel som helst från fiberkonvertern? Har Tele2 idag för fibern. Någon som vet?

Men mest är jag på jakt efter alla smarta idéer som löst att gömma undan teknik och kablar på nåt snyggt sätt.
 
Du kan dra en lång kabel till routern. Jag har satt ett dubbelt uttag där fibern kommer in bredvid mediaomvandlaren. En kort patchkabel till uttaget och sedan sitter all teknik i en garderob i ett annat rum som är centrum. Dubbla nätverkskablar till alla rum därifrån.

om du gör det när du ändå renoverar kan du dra allt i väggarna och ha infällda uttag och det kommer att bli snyggt (y) Det går att nyttja ev krypgrund eller källare och vind också för att dra kablarna
 
Är det ett utanpåliggande uttag du har satt då?

Får jag fråga vad du kör för lösning från garderoben den, dvs har du nån wifilösnibg som matas från garderoben eller tar du ut det i resp rum sen (wifipuck ansluten till nätverkstrafik i rummen tex).
 
NahojM NahojM skrev:
Är det ett utanpåliggande uttag du har satt då?

Får jag fråga vad du kör för lösning från garderoben den, dvs har du nån wifilösnibg som matas från garderoben eller tar du ut det i resp rum sen (wifipuck ansluten till nätverkstrafik i rummen tex).
Infällda dubbla uttag överallt. Draget från garderoben i krypgrund eller över vinden.

Nätverksutrustning och kablar i en garderob inklusive switchar, router och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Routern i garderoben med avslaget WiFi och en AP i hallen utanför.
 
  • Gilla
NahojM
  • Laddar…
Har kört samma princip som Pin. Har dock använt befintliga telerör och har därför fått nöja mig med enkla uttag eftersom teleuttagen ligger i serie. Utöver telerör har jag kompletterat med en slang som går till AP och en slang (ångrar här att jag inte drog dubbla slangar) som ska ta mig upp till övervåningen.
 
  • Gilla
NahojM och 1 till
  • Laddar…
Vad kör ni för utrustning?

min utrustning lämpar sig inte riktigt för denna lösning så får kanske byta den. har Mesh-puckar (TP-link M9 Plus).
Börjat snegla på Unify prylar...
 
Jag har en Unify AP. Stort hus i flera våningar och den sitter i mitten. Täckning överallt men långsammare längre bort.

Om du har en väl fungerande WiFi lösning är det ju inte samma behov av trådat. Jag tycker dock att det som är stationärt såsom tv, receiver, spelkonsol och dator i arbetsrummet ska vara trådat.
 
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
Jag har router (och kommande switch) från Ubiquiti i det nätverksskåp dit inkommande nät har patchats vidare. Från patchpanel i samma skåp är det sedan draget vidare till sex infällda uttag och en Unifi AP så här långt.
 
Jag har använt köksöverskåp för att gömma mina kopplingsskåp.
Kabelmässigt så är det upp till 100 meter utan att tappa hastighet så det brukar räcka ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.