R RSRC skrev:
Är nog bra. Undrar emellertid om det behövs. Har du liggande panel på stående 45*45 läkt och dessutom lägger läkt på tvären längs med (som en syll) så räcker det nog ändå - trots stängt nere. Syftet är ju bara att kunna torka ut ev kondens eller inträngande vatten
Tror nog att han är färdig nu efter 6 år.
Men man ska inte säga för mycket.
Jag har fortfarande inte satt upp lister efter 10 år:crysmile:
 
Såg det. :) Mitt klantiga ,,,,, Ämnet är intressant.
Att ha luftspalt - absolut. Frågan är bara hur öppet det behöver vara uppe och nere. Blåser det för mycket tar det bara av värmeeffekt trots vindskiva under läkten.
Men ska jag vara ärlig så vet jag inte.
Tex om man kör med liggande vanlig typ 100 mm träpanel med en bra demidekk färg på som ska andas. Under det har man vertikala 45or och innanför det någon BISON vindduk och sen reglar med massa isolering osv.
Då är frågan med läkt längst ned. Det är ju lättare att lägga en horisontell regel å¨de som ligger innanför för att knyta ihop det. I mitt fall hade jag 2 st 95 reglar horisontellt innanför (Har alltså tilläggsisolerat med två lager 95 mm). Då är frågan ska man lägga en liggande 45 läkt (enklast och snyggast) eller ska det liksom lufta och monteras sån där musplatta eller vad det heter? PS det är en mycket bra ftx och dessutom värmepump luft på insidan så fukthalt ingen direkt fara. Dessutom plastat. Men men ,,,, man vet aldrig var ev fukt väljer att bli vatten. Egentligen är ju ursprunget om det skulle läcka in vatten utifrån. Ja jag tror det bränner bort genom de hål som trots allt ändå finns alternativt torkar upp. Får väl se om några år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.