Någon som vet någon bra bok eller liknande för möbelsnickeri? De jag sett hittills är av typen bygg fågelholk/pall/hylla på 10 minuter, vill gärna hitta något lite mer avancerat.
 
Tack för det, en del ser ju riktigt lovande ut.
 
Rekommenderar varmt en onlineprenumeration på Fine Woodworking. Man får tillgång till deras artikeldatabas och det finns hur mycket som helst.
Artiklarna är i PDF och jag sparar jag dem på hårddisken efter ämne. Så nu efter ett år har jag ett eget möbelsnickeribibliotek att kolla i vid behov. Och artiklarna är verkligen av hög kvalitet. Det kostar 35 dollar per år och är nog det mest prisvärda man kan få om man är intresserad av allt som rör avancerat möbelsnickeri.
 
Stora snickarboken av Ernest Scott, ICA bokförlag, kan vara ett bra ställe att börja. 141kr hos Bokus.
 
Köp Teknos Hantverkets Bok Snickeri från 30-, 40-, eller 50-talet. Brukar finnas på antikvariat eller på Tradera. Här beskrivs fin- och möbelsnickeri innan de elektriska handverktygens tid. Mycket lärorikt. Det finns även en del andra böcker från den tiden som är läsvärda. Dock inget för samlare av elektriska maskiner...
Annars är det väl Fine Woodworking och Taunton Press handböcker som är gäller.
 
Kanske "1700-talsmöbler att snickra själv" - Sjöberg m.fl. kan vara något att bita i?
 
Tog och beställde ICA's stora snickarboken. Lurar lite på fine woodworkings online prenumeration också, men suger nog en stund till på den karamellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.