Några funderingar till, om sidan är exempelvis 7m lång kan man då köpa hälften av panelen 4m andra hälften 3m. Lägger man dom sedan med förskjutna skarvar slipper man ju kapa något och kan du måla ändträt?

Vi ska ta upp hål för en altandörr, gör man det smartast före eller efter panelbytet?

Sen är det lite annat krångel, idag går vår imkanal ut genom väggen men vi ska byta kök och då dra den genom murstocken istället. Egentligen borde vi ordna imkanalen innan vi byter panelen men då blir det helt plötsligt ett stort projekt.

Anledningen till att vi vill byta panel i samband med utbyggnaden är att vi inte vill ha två olika paneltyper och olika färg:)
 
Fast 4+3m... du har inga fönster alls?
Köp ändspontat
 
nino nino skrev:
Fast 4+3m... du har inga fönster alls?
Köp ändspontat
Jodå, kom att tänka på det, blir ju inte många fulla längder när man ska kapa för fönster/dörrar etc. Ibland skriver man snabbare än vad man tänker:)
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast 4+3m... du har inga fönster alls?
Köp ändspontat
Blir det så tätt med ändspont att man inte behöver grunda?
 
  • Gilla
Ludvig1987
  • Laddar…
Jag skarvar liggande panel löpande. Ingen ändspont. Panelen är 4.2m, men vissa brädor är risiga i ändarna varför de kapas till. Grundning och en täckmålning innan montage. Skarvarna placeras jämnt över husets sida. Alla skarvar har målade ändträn, men kapade ändar hamnar vid knuten samt fönsteröppningar. Vill man måla på dessa är det enkelt efter montage.

Tänk på att du måste ha en ställning som täcker hela husets bredd.
 
A andhak2802 skrev:
Blir det så tätt med ändspont att man inte behöver grunda?
Jag kommer köra med mellanstuken panel så där behöver man inte grunda och måla
 
nino nino skrev:
Jag kommer köra med mellanstuken panel så där behöver man inte grunda och måla
Kör också med mellanstruken, men grundar du inte skarvar heller?
 
Är väl grunat och målat där?
 
T
nino nino skrev:
Är väl grunat och målat där?
Hen tänker nog på när du kapar panelen själv, brukar ni måla där eller struntar ni i det?
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Hen tänker nog på när du kapar panelen själv, brukar ni måla där eller struntar ni i det?
Precis, tack för förtydligandet:)
 
Alla kapytor hamnar under foder eller knutbrädor, endast då man kapar bort en dålig del eller inte tänker till man får en obehandlad skarv som inte täcks.
 
Om det är ändspontat så blir det ju bara kap bakom foder och knutbrädor så egentligen borde man ju inte behöva måla där?
Vet inte hur jag ska göra när det är dax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.