Hagel. Sen köper du en ny hink och en fälla som gör jobbet korrekt. Slagfälla är godkänd.
Sen är djurvän är inte rätt ord för någon som frihetsberövar vilt djur men inte har en aning om hur resten ska hanteras. Låt mössen och råttorna vara ifred i så fall och täta kåken bättre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Allt som är mindre än en elefant går att slå ihjäl med yxa.......... men jag rekommenderar slagfälla.
En granne har en hembygd extra kraftig slagfälla som har visat sig effektiv. Den fångar allt som är mindre än en räv och plattar till hela djuret oberoenda av eventuell benstomme.
 
K Kamoja skrev:
Har köpt en vippfälla och djurvän som man är så fyller jag inte hinken med vatten (och det är visst inte tillåtet heller).. Men vad gör jag med ev fångst??
Om det gäller råttor o möss så ha ihjäl dem!
De kommer inte att försvinna om du släpper ut dem utan de kommer tillbaka igen. O de förstör enormt mycket om/när de kommer in!
De gnager sönder o pissar ner där de boar. Jag har fått fullständigt tuppjuck när jag öppnat låda med campingprylar tex.
Mitt Hillebergtält hade de gnagt sönder, pissat ner o boat i. Min Berghaus-ryggsäck likadant. Remmarna var söndergnagda, liksom botten o på några ställen till var det hål.
Böcker som är gula o söndergnagda.
Därför säger jag att om du fångar en råtta eller mus så ha ihjäl den direkt!
De skall bo i skogen, i övrigt dö.

Jag missade att svara på din egentliga frågeställning.
Om du fångar en mus/råtta levande så be någon annan att ha ihjäl den om du inte klarar det. Annars finns det otaliga sätt att ha ihjäl dem på. Dränk dem. Slå dem med en skyffel. Skjut dem om du har möjlighet.
Om ni nu tror att jag är en djurplågare när ni läser detta så tror ni fel. Jag är en stor djurvän, men när det gäller gnagare inomhus så har jag inget till övers.
Men de skall inte plågas, utan de skall dö snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K
En spade sedan slår du bara ner över huvudet/nacken snabbt med neråtsidan av spaden. Färdigt och inget lidande . Finns hur mycket som helst att använda men spade är träffsäkert och du slipper närkontakt
 
C
Problemet är att råttan hunnit halvvägs till grannen innan man ens hunnit måtta ett slag. Lättare sagt än gjort att ta kål på en råtta i en hink utan att använda mer eller mindre plågsamma metoder.
 
C cpalm skrev:
Problemet är att råttan hunnit halvvägs till grannen innan man ens hunnit måtta ett slag. Lättare sagt än gjort att ta kål på en råtta i en hink utan att använda mer eller mindre plågsamma metoder.
Inte om man stoppar in den i en säck eller påse.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.